Beantwoorden
Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Hallo,

Wachtwoord van 2.4 GHZ  Modem  en Access Point staan gelijk.

Nu wachtwoord van Modem op 5 GHZ staat er een ander wachtwoord , moet ik dat gelijk zetten of niet ?

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Modem en Access Point

14 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1128
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Is enkel het wachtwoord anders of ook de SSID (netwerknaam)?

Zolang 2,4GHz en 5GHz een andere SSID hebben is er volgens mij geen enkel probleem en kies je zelf of je het handig en nodig vindt dat je 2 aparte netwerknamen hebt. Hebben ze wel hetzelfde SSID, verander dan een van de twee, want dat kan (in combinatie met de verschillende wachtwoorden) voor problemen zorgen.

Je kan er ook voor kiezen de netwerken samen te voegen; wat Telenet "Één wifi-netwerk" noemt. Dat heeft als voordeel dat je slechts 1 netwerk moet instellen en je aparaten kiezen zelf of ze 2,4 of 5GHz gebruiken. In sommige gevallen kan je daar problemen mee ondervinden, en kies je beter voor een gesplitst netwerk. Bijvoorbeeld: sommige apparaten schakelen niet snel genoeg over naar de andere frequentie, waardoor ze verbindingsproblemen kunnen hebben.

Persoonlijk heb ik Één wifi-netwerk aan staan en heb ik daar eigenlijk geen problemen mee, maar anderen kunnen andere ervaringen hebben. Veel hangt af van uw situatie (positie van de modem & access point in woning, grootte van het huis, muren, isolatie etc.). 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

SSID is ook anders 

Ik zie op mijn laptop mijn netwerk van 2.4GHz en ook al de andere die zichtbaar zijn , maar het 5GHz netwerk zie ik niet ?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Als beiden frequenties hetzelfde SSID hebben en komen van het zelfde toestel, dan zie je dat maar één keer. Je kan dan niet bewust kiezen tussen een 2,4GHz en 5 GHz verbinding, je toestellen beslissen zelf.

Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Beiden frequenties hebben andere SSID

Zal waarschijnlijk mijn laptop netwerkadapter moeten aanpassen dan 

Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

als je op pc  rechts onderaan klik op internettoegang zie je al de  beschikbare netwerken staan ,deze van 5 GHz staat er niet bij ?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Kan uw laptop de 5 GHz aan, als het een ietwat ouder toestel en geen top is, dan ik de kans groot dat het niet zal gaan met de ingebouwde netwerkkaart. Een goedkope en gemakkelijk oplossing is een Wfii USB. Ofwel neem je er één met Wifi 5 ofwel met Wifi 6. Aan u de keuze (ik zou voor de Wifi 6 gaan, is amber duurder en je kan sneller internet hebben (hangt niet uitsluiitend af van je Wifi).

Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Laptop kan 5GHz aan  .

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Als je wil kiezen dan moeten ze een verschillend SSID hebben.  Met een app zoals Wifi Analyzer (Android) kan je de SSID's zien en voor elke signaal en AP de gebruikte kanalen in de 2,4 en de 5 GHz range. Controleer daarmee eens wat je hebt. Door dichter bij het AP (hiermee bedoel ik ook de HGW, die modem, router en AP tegelijk is) te komen zal je zien dat het signaal ook sterker is. Met zulke app kan je in kaart brengen welke kanalen op welke freqenties gebruikt worden door de verschillende AP's en dit voor elk SSID.

Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Ze hebben een verschillend SSID, maar zie alleen de naam van  2.4GHz staan op mijn netwerken, de 5GHz naam komt er niet op ?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Controleer eens in mijnTelenet dat het 5GHz signaal ingeschakeld is en zichtbaar is.

SmartSelect_20231204-192306_Firefox.jpg

Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Ja staat op zichtbaar

mxp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

het kan gebeuren dat je 5 Ghz netwerk niet aan staat, ongeacht wat je configureert in Mijn Telenet. Ik heb hetzelfde voor en heb al vanalles geprobeerd.

Om dit te controleren is het simpelste inderdaad om een wifi analyzer android app te gebruiken op een toestel dat 5Ghz ondersteunt (je ziet al snel andere 5Ghz netwerken van buren als dat het geval is)

Nickkenny
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Smile! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

Ik zie mijn 5GHz met wifi analyzer , maar via mijn pc zie ik alleen 2.4GHz

mxp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wachtwoord van 5Ghz-netwerk gelijk maken op modem?

dan lijkt me uw telenet configuratie wel in orde te zijn, maar is het eerder een pc configuratie probleem.

Probeer eens je wifi adapter op 5 Ghz te forceren (via device properties)

mxp_0-1702224408404.png

Kan je met andere apparaten die 5 Ghz ondersteunen wel connecteren op het 5 Ghz netwerk connecteren?