Beantwoorden
JsprD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.

Beste Netweters, (ik kies het WiFi bord, geen bord voor vast internet?)

Ik zit met een vrij bizarre situatie.

Ik heb tijdens onze verbouwing een vaste cat5e kabel getrokken richting ons bureel, hier nooit echt problemen met ondervonden, altijd een solide, bekabelde verbinding gehad.
Nu ben ik sinds een klein jaar eigenaar van een nieuwe modem (Compal CH8568LG HGW 3.1), de witte toren.
Eigenlijk vanaf het begin ondervond ik regelmatig inconsistenties, namelijk het wegvallen van het netwerk (bedraad!).
Luttele seconden, soms zelfs zo kort dat mijn computer dit niet ziet. Maar wel voldoende om ons bij alle applicaties / games / streams een foutmelding of onderbreking te geven.
Na een beetje zoeken (andere kabel gelegd, rechtstreeks tot de modem bracht geen soelaas) heb ik dit opgegeven en gewoon terug met WiFi aan de slag gegaan.
Deze werkt trouwens feilloos, zelfs als het vaste netwerk wegvalt blijft de WiFi tot stand.

Nu ben ik terug wat aan het klussen geslagen, wat kabels trekken voor eventuele camera's of andere PoE applicaties en stoot ik hier terug op...

Ik heb nu op het uiteinde van deze cat 5e kabel een mini flex switch van Ubiquiti/Unifi geplaatst met enkel de rechtstreekse kabel van de Telenet modem en mijn vaste pc op een poort 1.
Nu zie ik dat de gigabit lampjes een hele poos branden (geel 1 Gbps verbinding, speedtest ong 900mbs) maar na een tijdje (lees willekeurig moment) valt dit weg en worden ze oranje (100mbts max via speedtest).
Zelfs als ik op mijn computer het vaste netwerk uitschakel en hem enkel via WiFi laat connecteren, zie ik op de switch de lampjes veranderen van kleur (snelheid valt terug naar 100mbts zonder verbruikers aangesloten).

Ik kan dit laten resetten door aan de Telenet modem de cat5e kabel uit te trekken en opnieuw in te steken. 
Dan is de connectie weer goed (terug de juiste snelheid) tot het moment dat het vast netwerk weer wegvalt natuurlijk.

Deze onderbrekingen zijn echt een dealbreaker voor mij, ontzettend irritant, terug naar WiFi dan maar?


Wat ik ondertussen al geprobeerd heb:

  • Rechtstreekse kabel van de telenet modem naar mijn PC (CAT6 gekocht in de winkel), nofix, viel kort weer weg.
  • Ander toestel aangesloten op deze zelfde kabel, nofix, internet viel enkele uren later weer kort weg.
  • Bij de instellingen op mijn PC, speed duplex vast gezet op gigabit -> bij wegvallen van inet -> geen internet meer tot ik deze instellingen terugdraaide.
  • Switch ertussen geplaatst om een indicatie te krijgen van wat voor snelheden er gebruikt worden ->smorgens vertrekken met Gigabit, thuiskomen met 100mbts -> reset door de kabel los te koppelen en te reconnecten.
  • Andere poorten gebruiken op de modem, modem resetten, van het net loskoppelen en 10sec wachten etc....

Mijn vraag aan jullie, wat kan ik nog ondernemen of troubleshooten?

Alvast bedankt,

Jasper.

6 reacties
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.

@JsprDDit vind ik echt wel vreemd. Ik zit ook al een drietal weken te zoeken achter praktisch hetzelfde probleem.

Ik heb een switch aangesloten op poort 1 van dezelfde Telenet modem. Zo om de twee dagen valt plotseling de verbinding soms een tijdje weg om dan terug te komen met een maximum snelheid van 100 Mbps. De switch uit en terug inschakelen werkt niet. Maar wanneer ik de UTP kabel aan de Telenet modem even uittrek en deze terug insteek werkt alles terug naar behoren. 

Ik heb nu al enkele dagen die poort 1 niet meer in gebruik en tot nu geen problemen ondervonden. Ideaal is het wel niet, maar goed.

Ik ging ervan uit dat poort 1 om de één of andere reden defect is geraakt maar na het lezen van je bericht is dit wel echt heel toevallig. Want net zoals jij ook aangeeft is dit voorheen altijd al een solide verbinding geweest. Zou er misschien recent een update zijn geweest voor die modem die misschien voor rariteiten zorgt?


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.

Controleer eens de IP-adressen van de aangesloten apparaten of er daar geen conflicten zijn. Op een Telenet modem/router gebruik je voor vaste IPadressen de range tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99. Via DHCP gebruiken ze 192.168.0.100 tot 254.

Ken zeker geen vast IPadres toe uit de DHCP range.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JsprD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.

Dag Ignace,

IP adressen en consorten zijn niet echt mijn stiel :)...

Kan je mij eventueel kort uitleggen waar ik dit kan terugvinden?
Enigste aangesloten apparaat is mijn desktop pc.

Ik heb bij de aanvullende eigenschappen van het Ethernet het volgende:

  • IP & DNS staan beide op Automatisch (DHCP)
  • IPv4-DNS-servers: 195.130.131.2 & 195.130.130.2

    Alvast dank voor de reply.

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.


@JsprD  schreef:

Dag Ignace,

IP adressen en consorten zijn niet echt mijn stiel :)...


Je zal niet moeten zoeken achter die IP conflicten. Bij een zulk probleem verkrijg je niet deze kenmerken. Meestal werkt dan de verbinding gewoon niet. Praktisch alle moderne apparaten kunnen je van een dergelijk probleem op de één of ander manier hiervan op de hoogte stellen.

Het probleem wat we hier hebben is dat de verbinding zichzelf regelmatig terugschroeft in snelheid. De enigste verklaring dat ik hiervoor kan geven is dat er op bepaalde momenten bij de verbinding teveel packet loss aanwezig is. Dit wil zeggen dat er dat er bepaalde gegevens onderweg verloren gaan. Sommige netwerkapparaten schakelen dan een stapje terug naar een lagere snelheid om voor een stabielere verbinding te zorgen.

Die packet loss kan meerdere oorzaken hebben zoals een slechte kabel, netwerkstoring maar bv. ook doordat de Telenet modem overbelast geraakt. We moeten hierbij rekening houden dat we spreken over een verbinding dat al een tijdje solide werkt zoals je eerder aangeeft. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



JsprD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.

Allright, dan moet ik hier al niet naar op zoek gaan, thx.

Het vreemde is wel dat ik een 'out of the box' cat6 kabel gekocht had en eigenlijk dezelfde symptomen heb als de ingewerkte cat5e kabel.
Ook een andere poort gebruiken op de router resulteert vroeg of laat in een drop of disconnect.
Dus voor mij is de kabel al geen spreekwoordelijke kink meer.

Ik ben net thuis gekomen, bekabeld internet was weer gereset naar 100/mbs, uit te poort gehaald, terug erin -> solide 970/mbs.
Nu is het wachten tot ik even mijn verbinding verlies (veelal geassocieerd met piek momenten?? 17:00 -> 20:00).
En meestal blijft het niet met één disconnect maar ik zie het ethernet symbool gewoon aan/uit gaan, soms een hele tijd aan een stuk.

Tot een moment dat ze weer stabiel blijft, een dag, twee dagen.... etc
Ik zie geen patroon, op het uur na, dat meestal wel 's avonds is.

Zou de modem defect kunnen zijn? Met de vorige modem altijd een solide bekabelde verbinding gehad.

Bedankt al voor de input!!

 

thx in advance!

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.


@JsprD  schreef:

Zou de modem defect kunnen zijn? Met de vorige modem altijd een solide bekabelde verbinding gehad.


Dat zou kunnen. Maar het is wel opmerkelijk dat ik hetzelfde fenomeen waarneem in dezelfde tijdspanne als jij. Het zou allemaal toeval kunnen zijn...maar wie weet zijn onze Telenet modems beide defect gaan. Of wonen we misschien in dezelfde regio waar er nu wat storingen optreden die dergelijke packet loss veroorzaken. Of wie weet is er onlangs een modem update gelanceerd die niet meer optimaal werkt met de UTP poorten.

Wij storen ons eraan, dat is duidelijk...maar in werkelijkheid zal de grote meerderheid niet doorhebben dat hun 'bekabelde' snelheid plotseling is vertraagt. Want de WiFi snelheid blijft op volle toeren draaien terwijl het bekabeld netwerk via die ene poort is vertraagd, althans bij mij toch.

In principe monitort Telenet zijn netwerk op dergelijke storingen (packet loss) en wanneer ze effectief voor grote problemen gaan zorgen wordt er wel bekeken hoe men het kan verhelpen. Ik zou zeggen geef het nog een tijdje. Blijft het probleem optreden dan kan je eens naar de helpdesk bellen.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.