Beantwoorden
Twaaany
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

Dag Allen

 

Sinds een tijd hebben wij problemen dat soms na dagen, soms na uren het internet terugvalt op max 100Mbit/s.
Eerst werd er gedacht dat dit aan de Telenet modem lag (vuilbak model), maar zelf na vernieuwing naar de nieuwe 360 Modem blijft hetzelfde probleem.
Ik heb hieronder alvast een netwerkplan geplaatst. We zitten in een huurhuis, en spijtig genoeg zit er enkel Coax in de muren. Moca was dus de oplossing om toch een bedraad gigabit netwerk te hebben. Zoals dus eerst gezegd werd hebben we normaal een snelheid van +-800 a 900 Mbit/s, maar dit valt vaakl terug op 100 Mbit/s. Een simpele unplug en replug in een andere netwerkpoort op de Telenetmodem fixt vaak het probleem.

De Deco's staan in AP mode & Wifi van de Telenet modem is uitgeschakeld.

Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt? Zou de Coax splitter een bottleneck kunnen zijn? 

Netwerkplan.png

 

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Telenet - Moca - TPLink Deco X50 - 100Mbit/s

10 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

Ik veronderstel dat de splitter een NUI van Telenet is met 4 uitgangen.

Zijn de coaxen aangesloten op de uitgangen +4DB ? En de hirschman op een 0 DB aansluiting


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

@Twaaany  schreef:

Zoals dus eerst gezegd werd hebben we normaal een snelheid van +-800 a 900 Mbit/s, maar dit valt vaakl terug op 100 Mbit/s. Een simpele unplug en replug in een andere netwerkpoort op de Telenetmodem fixt vaak het probleem.

Als er één adertje slecht contact geeft in de UTP-kabel tussen de Telenet-modem en de Hirschmann INCA val je terug op ongeveer 90 Mbps.
Dus UTP-kabel herstellen of vervangen.


@Twaaany  schreef:

We zitten in een huurhuis, en spijtig genoeg zit er enkel Coax in de muren.


Dat probleem kan ook opgelost worden.

Er zitten leidingen in de muren waarin coaxkabel zit. Als die leidingen niet te scherpe bochten maken kan elke elektro-installateur de coaxkabel vervangen door UTP-kabel. Afhankelijk van de diameter van die leidingen kan er ook een combinatie van coaxkabel en UTP-kabel doorgetrokken worden. In samenspraak met de eigenaar kan je de huidige bekabeling wellicht wel laten aanpassen.

Twaaany
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

Met de splitter bedoel ik dat beide hirschmann's connecteren via een 2-way splitter (5-2500mhz) naar de hirschmann die aangesloten is op de Telenet modem. De NUI van telenet ben ik op het plan vergeten. Die zit normaal op de 0db poort aangesloten naar de Hischmann die aangesloten is op de Telenet modem.

Twaaany
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

UTP kabels werden al eens vervangen, heeft geen effect gehad.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

@Twaaany de Deco PX50 combineert dual-band wifi en G.hn powerline om gegevens tussen Deco-units te verzenden. Powerline-technologie maakt gebruik van de elektriciteitskabels in het huis om sterkere verbindingen tussen Deco-units te creëren. Indien uw elektriciteitsnetwerk slecht is heeft dit ook impact op uw wifipunten. 

De momenten dat je maar 100mbps hebt, heb je dan grote verbruikers op je elektriciteitsnetwerk ? Droogkasten of vaatwasmachines ? 

Vermits de backhaul op de G.hn powerline technologie werkt samen met wifi, zou het wel eens kunnen dat je dan teruggebracht bent naar 100mbps door de storingen. 

De MOCA adapters hebben natuurlijk ook invloed op je netwerk.

Als er daar storingen op zijn of de coax bekabeling is niet goed, heb je ook soms minder snelheid. Dit moet case per case bekeken worden.

Hetgeen je eens kan testen is het volgende .

1. Haal de coax splitter er even tussenuit en zie of je nog problemen hebt. Je zal dan wel op de andere locatie even geen wifi hebben

2. Sluit  de MOCA adapter aan op een andere coax aansluiting (indien mogelijk). Gebruik best ook een ander stopcontact  om elektrische storingen uit te sluiten. 

Indien het probleem zich blijft voordoen, vraag een e-router aan waarop je dan bridging kan opzetten en je Deco PX50 als router kan instellen.

Je zal zien dat er veel minder problemen zijn en het netwerk stabieler draait. Je zal ook zien dat er meer mogelijkheden zijn als je de router functie actief zet op je Deco. 

De vierkante Telenet router die je hebt is trouwens één van de slechtste routers die je kan hebben. Ik zie veel klanten die hier problemen mee hebben.

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Twaaany
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

Het zijn Deco X50's geen PX50's. Geen powerline dus.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

Maak je verbindingen eens zoals voorgesteld op de Hirschmann site ( zie link) dus zonder splitter.

Telenet meerdere set-top boxen met INCA.pdf (hirschmann-multimedia.com)

De bovenste TV aansluiting heb je ontbreekt in uw geval.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50


@Twaaany  schreef:

Met de splitter bedoel ik dat beide hirschmann's connecteren via een 2-way splitter (5-2500mhz) naar de hirschmann die aangesloten is op de Telenet modem. De NUI van telenet ben ik op het plan vergeten. Die zit normaal op de 0db poort aangesloten naar de Hischmann die aangesloten is op de Telenet modem.


Dat laatste begrijp ik niet, misschien moet je de tekening wat verduidelijken ...

  • op je tekening beweer je dat de 3 Hischmann's via een 2-way splitter met elkaar verbonden zijn.
  • in je beschrijving hierboven zeg je dat de Hirschmann aan modemkant, verbonden is met de 0dB van de NIU (dus niet met de 2-way splitter).

Hopelijk heb je de coax naar de modem niet onderbroken (die op de CM uitgang zit van de NIU) ?

En waarom heb je die 2-way splitter nodig? Kan je de coaxen die naar die ruimtes gaan niet gewoon op de NIU aansluiten? 

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 240
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

bent u zeker dat het niet door een van de netwerkkabels is dewelke op een van de aansluitingspunten dat het terugvalt op 100 mbit? zien de contactjes er nog proper geel uit? dat de moca verbinding dit intern zou doen door de splitter tussen de coax  tot de kamers lijkt me onwaarschijnlijk als oorzaak wegens ik het hier ook gebruik met een oude splitter ( 865 mhz denk ik ) en het werkt gewoon perfect superstabiel. mocht het dit niet doen had ik deze splitter ook al door een met hogere mhz vervangen

ik zou suggereren ; wissel eens de utp kabel tussen de modem en de daarverbonden inca naar een nieuwe, eventueel ook deze inca met een van de andere inca's , of/en de utp kabel aan de andere zijde bij de computers/eigen wifirouter/ , en de inca daar?

deze opmerking omdat ik ook soms tegenkom dat het terugvalt hier naar 100 mbit en een andere poort op de switch lost dit dan op, maar mijn (oude) switch heeft wel lampjes met indicatie amber 100 mbit en groen 1 gigabit dus dat maakt het makkelijker te zien,

hier stelt het zich omdat het oude kabels en een oude switch zijn, en de contactjes van de utp  kabel/poorten electrisch na jaren aaneensluitend aangesloten te zijn soms niet meer in staat zijn perfect hun ding te doen, maar dit is bij u volgens uw eerdere uitleg  dus onwaarschijnlijk ( maar toch niet onmogelijk ;))

verder nog , heeft de inca een stabiele voeding gebruikt u de meegeleverde of een eigen usb adapter/kort-kabeltje? ik acht de kans heel klein maar misschien is de 5volt niet goed genoeg en valt hij hierdoor soms terug naar 100 mbit na wat hapering, maar u zei dat u al andere utp gebruikt en een andere modem heeft dus ik sluit het niet 100 procent uit

* volgens dit is het waarschijnlijker de ethernet kant niet de moca kant (fallback speed moca niet gevonden wel maar single 2.0 is al 600 mbit) 

• Ethernet: 10Mbps (half duplex), 20Mbps (full
duplex)
• Fast Ethernet: 100Mbps (half duplex),
200Mbps (full duplex)
• Gigabit: 2000Mbps (full duplex)


• MoCA 1.1: Single channel up to 225Mbps
• MoCA 2.0: Single channel up to 600Mbps
• MoCA 2.0: Two bonded channel up to
1.2Gbps
• MoCA 2.5: Five bonded channel up to
3Gbps

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Terugval naar 100Mbit/s met Moca - TPLink Deco X50

@Twaaany inderdaad  vergeet dan de uitleg over die powerline technologie. 🤭

De rest zou ik wel proberen. Soms ligt een probleem aan iets klein. 

Succes! 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.