Beantwoorden
MatthiasVDE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet Wifi Powerline aansluiten op eigen router

Hallo,

Ik heb onderstaande toestellen van Telenet

  • Docsis 3.1 Wifi6
  • Powerline PG9082LG-TN
  • Powerline PG-9083LG-TN

Ik wil een eigen router (192.168.1.1) aansluiten achter mijn Telenet modem/router zodat ik mijn netwerk volledig zelf in handen heb, echter vraag ik me af of ik mijn Wifi Powerline-set van Telenet nog steeds zal kunnen gebruiken op het eigen netwerk dat ik zal aanmaken? Onze achterbouw heeft (nog) geen ethernet/UTP kabel liggen dus die zou ik adhv de Powerline-set van internet willen voorzien.

Iemand hier ervaring mee? Tips & tricks? ... 🙂

0 Likes
5 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Telenet Wifi Powerline aansluiten op eigen router

Powerlines worden in C beheerd door Telenet, en sync'd met de wifi settings van de modem.

Als je je eigen stuff gaat doen, zal dat niet meer werken of ga je dat niet meer willen.

Easiest lijkt me de powerlines te gaan factory resetten en ze te gaan gebruiken met de SSID/pwd f=die op label vermeld staat.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Wifi Powerline aansluiten op eigen router

Zoets probeer je en je zal zien of het werkt of niet werkt. Werkt het niet, dan zou ik ze terug zetten naar fabrieksinstellingen en in je netwerk achter eigen router terug koppelen. Noteer wel het ingebakken SSID en wachtwoord.  Ik verwacht dat het zal werken. Je zal allicht niets kunnen dien aan de instellingen. Als je ze  hebt moeten terugzetten naar fabrieksinstellingen zit je wel met een ander SSID en wachtwoord dan hetgeen je nu hebt (in de veronderstelling dat je nu niet meer met de standaard isntellingen werkt).

Als je achteraf het wachtwoor terug wil zetten. Haal enkel de Wifi pwl uit jouw netwerk en verbind het met de modem van Telenet. Je kan dan de instellingen terug aanpassen. Daarna zet je het terug waar het stond.

 

MatthiasVDE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet Wifi Powerline aansluiten op eigen router

@janne_man @BandR bedankt voor de snelle replies! Belangrijk detail dat ik vergeten vermelden ben: ik wil de powerline niet gebruiken voor Wifi maar puur als ethernet "bron" voor een zelf ingestelde AP (gezien ik in onze achterbouw dus nog geen ethernetkabel heb liggen)

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Telenet Wifi Powerline aansluiten op eigen router

als het enkel voor ethernet is , is het nog makkelijker he.  Je powerline gebruikt niets van upstream telenet, dus of de nu achter een modem hangt of verder op, zolang die sync'd zijn met elkaar gaat de ethernet ervan werken.  Enkel de config - syncs gaan niet werken zoals in vorige reply aangegeven.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Wifi Powerline aansluiten op eigen router

Ik heb hier al vanalles gelezen ...

Ik kan u wel dit zeggen: je kan Telenet WiFi powerlines perfect achter een eigen router gebruiken. En normaal gezien zelfs beheren.

Ikzelf heb nog een echte modem-only van Telenet, maar met de E-Router in MAC Passthrough gaat dit evenzeer werken.

Waarom die "normaal gezien"? Wel, omdat ik in die situatie verkeer en tot voor kort mijn WiFi powerlines perfect kon beheren vie "Mijn Telenet". Sedert de invoering van de nieuwe lay-out van "Mijn Telenet" werkt dat echter niet meer. In het beste geval kan ik ze soms eens zien, maar iets beheren (kanaal, SSID, ...) dat lukt niet meer. Maar ze blijven wel gewoon werken.

Ter info; wanneer je dus met een eigen, niet-Telenet router werkt, gaan die WIFi powerlines zelfstandig op regelmatige basis de Telenet servers contacteren om een en ander te synchroniseren. Vandaar dat die dus ook werken achter een niet-Telenet router.

ADIT: @BandR  WiFi powerlines van Telenet doen wel degelijk ook aan up-streaming. Waarom anders denk je dat ze niet werken in een niet-Telenet configuratie?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes