Beantwoorden
Join
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Problemen met Telenet Wifi en Android 🤖

Beste Netweters,

Op het forum komen regelmatig klachten voor over Wifi verbindingen en Android toestellen. 
Zelf had ik daar ook plots last van. 
Na wat onderzoek ben ik tot de vaststelling gekomen dat dit probleem te wijten is aan het IPv6 protocol via de Telenet router. Geen idee wat de oorzaak hiervan is, valt ook moeilijk te achterhalen.
Je kan op de de router IPv6 niet uitschakelen, ook niet langs de lan kant.(waar je dit echt niet nodig hebt)


Nu is het zo dat je dit protocol op je smartphone niet kan disabelen voor Wifi verbindingen. Op sommige andere toestellen kan dit wel. (Nvidea Shield bvb). 

Momenteel heb ik 2 werkende oplossingen gevonden. 

  1. Een extra router plaatsen achter de Telenet router. (Eigen DHCP geen acces point mode)
    zorg er wel voor dat je IPv6 wel uitschakelt op de router.
    bij een pass trough zit je nl. Met hetzelfde probleem.
    Nadeel: 2 x NAT
  2. Een vpn verbinding met enkel IPv4 support.
    Nadeel: omslachtig en niet handig. 

zijn er mensen die dit probleem op een andere manier hebben opgelost?
Bij Telenet moet dit probleem toch ook gekend zijn? Oplossing?

Groetjes

Join.

 

4 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1133
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Problemen met Telenet Wifi en Android 🤖

Ik heb zelf geen Android toestellen, en het probleem is me ook niet bekend.

Bij Optie 1 kan je het dubbele NAT probleem oplossen door te kiezen voor de CV8560E modem in "bridge"-modus. Deze modem is vandaag de beste optie als je voor een eigen router wil gaan.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Problemen met Telenet Wifi en Android 🤖

al eens een privé dns ingesteld in de android? misschien routeert hij dan beter 1.1.1.1 bijvoorbeeld . de gratis vpn app van hen zal ook soelaas brengen en ik denkt dat met deze je lokale netwerk bereikbaar blijft maar ben niet zeker . met hun zero trust wel die gebruik ik

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Problemen met Telenet Wifi en Android 🤖

Beetje vreemd lijkt me.

Telenet deployed dual stack, dus dual stack voor alle hosts, no matter wifi of niet, Android of niet.  Als ik dit lees lijkt het me dat enkel je android devices hier problemen ondervinden, en niet IOS of Windows?  

Alles kan natuurlijk, 

Dual stack op Android betekent Happy Eyeballs in pakweg chrome, dus IPv6 verkozen boven IPv4, maar evengoed een fallback naar IPv4 als IPv6 niet zou werken.

 

Kan je IP-test.com checken ?  Wat geeft dat ?

Kan je een IPv6 DNS pingen  bvb ?

Is het ook na bvb een modem reboot nog een probleem ?

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Problemen met Telenet Wifi en Android 🤖

je kan het ook oplossen zonder de 1.1.1.1 app ,door wireguard te installeren en deze naar een cloudflare tunnel te leiden, ( met deze tool kan je ze maken https://github.com/ViRb3/wgcf) en in de wireguard config op ipv4 niets in te stellen,

dan gebruikt je android nog steeds je thuisnetwerk zijn extern voor ip4 en, de tunnel van cloudflare (over ipv4) voor je ipv6 connectiviteit, niet het (niet werkende ) telenet ipv6.

op deze manier heb je ook ipv6 op je mobiele provider

in de wireguard app zet je dan prive key, public key,

tunnel adres ( vanuit de wgcf tool) , dns server

en bij peer

public key

eindpunt 162.159.192.1:2408

toegestane ip adressen ::/1, 8000::/1 ( dus enkel ipv6)

als config