Beantwoorden
Bompi-Wan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Beste Medenetweters,

Ik schaar mij onder de talloze gebruikers die hun nieuwe F@ST modem niet kunnen instellen.

Met geen mogelijkheid zijn de instellingen te bewaren, want er is geen 'bewaren'-knop.
Ik vind hier op het forum ook geen echt bemoedigende informatie over een datum wanneer Telenet verwacht dat ze die functie wel kunnen geïmplementeerd hebben, als ze het überhaupt al doen.
Omdat ik enkele IoT experimenten wil doen waarbij port forwarding nodig is, is de upgrade dus geen echte upgrade geworden (behalve dan voor het feit dat mijn wifi signaal sterk verbeterd is).
De f@st modem en de bijhorende pods worden door Sagemcom geproduceerd, dus ik denk er aan om deze aan te kopen via Sagemcom.
Ik vermoed dat dit zonder problemen kan werken. Maar hoe moet ik dit doen?

Help, Netweters! You're my only hope!

Ik wil echt niet overstappen op een andere ISP.

Jo

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: f@st modem instellingen, DMZ, Upnp, port forwarding

Gepensioneerde Nerd
Amateur fotograaf en couch-potato
It's over Anakin, I have the high ground.
--- Obi-Wan, on Mustafar.
19 reacties
VakoNoway
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Ondertussen is het wel mogelijk om portforwarding-regels toe te voegen en op te slaan in de Mijn Telenet-interface op de F@ST modem; ze hebben echter geen uitwerking als ik probeer te testen met een portcheck-tool. Althans, dit is bij mij het geval. Gebeurt dit bij anderen ook?

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2727
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Het klopt alles zit in het toestel en je kan het zelf beheren

je moet aan niemand iets vragen je zet uit en aan als je wil

je geeft toegang aan wie je wil de kinderen mogen op  na een tijd stip er niet meer op enz .............................

Het antwoord neen ga je niet meer horen of het gaat niet of je moet het vragen veel tijd verloren ......

Je leest er veel over zeker de laatste modem staat nog niet op punt

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1617
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?


@Bompi-Wan  schreef:

Dus, bij deze: ik weet waar ik over spreek en wat een eigen modem (met ingebouwde router) aan meerwaarde heeft en met zich mee kan brengen, boven een modem die door mijn ISP volgeduwd is met weet ik veel wat voor software. Zeker als je FOSS firmware op je eigen modem kan installeren.

Dus, bij deze: niet zomaar aannemen dat een gepensioneerde een computeranalfabeet is, gewoon omdat de gepensioneerden van 30 jaar geleden dat meestal waren.
De opa's van nu weten meer dan hun eigen opa's.  


@Bompi-Wan ... Beste gepensioneerde nerd,

Niemand beweert dat U geen kennis van zaken hebt, of het verschil niet kent tussen een modem en een router.

Maar in een vorige post hebt U het volgende geschreven:

@Bompi-Wan  schreef:

Een vriend van mij, al vele jaren klant bij Telenet, gebruikt, al sinds de start van Telenet, zijn eigen modem.
Het is dus wel mogelijk, en toegestaan, door Telenet.


Volgens bedoelt je hier toch een "eigen router" ??

Als je toch een eigen modem bedoelt, dan kan ik U pertinent verzekeren dat dit niet waar is

  1. Telenet heeft nog nooit "eigen modems" toegelaten op hun netwerk, nu niet en vroeger niet.
  2. Ook als het waar zou zijn dat jouw vriend een eigen modem gebruikt (sinds de start van Telenet), dan zou deze modem nu totaal verouderd (Docsis 2.0) zijn, en heel waarschijnlijk niet meer bruikbaar nu.

Vandaar ons vermoeden dat er soms toch nog verwarringen gebeuren tussen het begrip modem (met of zonder ingebouwde router), en een router (zonder modem).

Het gebruik van eigen routers is natuuurlijk al altijd toegelaten geweest, want Telenet heeft geen zaken met welke apparaten je achter de Telenet modem aansluit ...

Bompi-Wan
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Jij bent af! Leesbeest!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Als mijn bakker (ikzelf) beschimmeld brood bakt, dan bakt hij gewoon een nieuw brood. Van verse bloem.

Maar ik begrijp wat je bedoelt.

 

Op mijn vroegere werk werd op een bepaald moment een nieuw HR programma geïntroduceerd dat "alles" zou moeten kunnen doen op HR gebied en wel voordat het goed en wel af was. Je kan je voorstellen wat een chaos dat was.

De keuze voor de ontwikkelaar van het programma deed mij fronsen om meerdere redenen. It did not compute.

Gepensioneerde Nerd
Amateur fotograaf en couch-potato
It's over Anakin, I have the high ground.
--- Obi-Wan, on Mustafar.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe kan ik mijn F@ST-modem deftig instellen?

Als je die bepaalde modem/router (= HGW) niet kan instellen dan ga je toch een andere halen waarbij het wel kan. Ik doe dit al jaren en ik heb nu die e-modem/router. Met poorten ingesteld naar camera's, vpn server, file server enz.. En ik heb ook een eigen router liggen waarmee ik al geexperimenteerd heb. Maar dat was voor mij geen meerwaarde. Ik heb voldoende met die HGW van Telenet. En ik laat bijna dagelijks files downloaden vanaf mijn fileserver door gebruikers omdat die files te groot zijn om te versturen. En als je reeds 40 jaar in het vak zit dat zou je wel degelijk moeten weten wat een modem is. Nog van de tijd dat we de baud en dergelijke moesten instellen op die modem en veel keuze was er niet je moest je houden aan de specs opgelegd door de provider. Bewijs ons (mij) eens wat je kan instellen op de modem die je internet verbinding kan verbeteren. Wat je kan instellen op een eigen router dat weet ik. En dat de modem/routers van Telenet beperkt zijn qua instellingen dat weet ik ook. Maar ik mis niets. En wat de vraagsteller betreft die kan perfect zijn eigen router instellen vermits die in bridgemodus staat. Want in dit geval werkt de Telenet modem/router enkel als modem, dit is omzetten van het intern netwerksignaal naar een signaal die werkt op de kabel. De modem zorgt er enkel voor dat dit signaal (= welke data dan ook) op de juiste frequentiebanden terecht komt, in de juiste modulatie enz. en zo naar de ontvanger gestuurd wordt. Voor glasvezel (fiber) zal dat een lichtsignaal zijn in de juiste vorm.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.