Beantwoorden
Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

met de nieuwste modem f@st3896lg-tnwifi problemen om huishoudtoestellen  aan wifi te koppeling met 2.4ghz band deze maakt steeds een netwerk met dezelfde isdd naam en wachtwoord kan niet splitsen zo dat ik een 2.4 ghz wifi verbinding  bij veranderen en bewaren steeds oeps er iets iets mis gegaan idem als ik  heb voor installatie had witte toren modem (lawaai) omgeruild

bij helpdesk gevraagd om aan te passen zou gedaan zijn echter bij controle weer een netwerk met beide  2.4 & 5 ghz zelfde naam en wachtwoord.

Nu werken in heel huis geen wifi smart toestellen meer heb ook nog een d link mesh  covr 1100 systeem op modem (kan als router of in bridge) kan ik hier soms iet mee ook bij deze zie ik nergens iets om inte stellen op 2.4 ghz

ik begrijp telenet niet iedereen heeft tegenwoordig toch smart stopkontakten enz

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: smart toestellen met netwerk koppelen f@st3896lg-tn

0 Likes
33 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

Het klopt dat Telenet voor de nieuwe modem (en met uitbreiding de 360pods) de keuze heeft genomen om geen split SSID toe te laten, dit teneinde de Plume capabilities maximaal te benutten.  Zoals met elke keuze is er een pro en een con, dat is ook hier het geval, meer bepaald meestal toepasselijk op "smart" home devices, waar er sommigen niet omkunnen met zelfde SSID op de 2.4Ghz en 5GHz band.

Zoals hier al paar keer aangegeven is de fabrikant van die smart devices eigenlijk in de fout, anderzijds ben je geblokkeerd.

Maar, in principe hebben die smart devices enkel de split SSID band nodig om 1 keer te onboarden (bvb voor de eerste onboard en app install).  Hiervoor kan je de klantendienst bellen om TIJDELIJK de split te doen (device en foon vor app op 2.4 band), dat gaat wel degelijk, zodat je in die tijdspanne de onboarding kan doen, en daarna gewoon single SSID verder te gebruiken.

Uiteraard een beetje een gedoe, anderzijds in principe eenmalig.  ALs je natuurlijk regelmatig nieuwe dingen van die soort toevoegt aan je netwerk is het waarsch beter een andere pad te bewandelen, maar voor een eenmalig onboard van pakweg uw robot vacuum cleaner is het overkomelijk lijkt me.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

Daar zit veel waarheid in. Oude Telenet modem geen problemen, nagelnieuwe Telenet modem wel problemen.

grtz,

 

gigi

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

Wat is het resultaat van de wijziging die ik gisteren rond 10h gevrag-agd heb.

hier een herhaling van de vraag :Verander dit eens in WPA/WPA2 Psk auto


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem


@Johnybygood  schreef:

ook de d link mesh weet ik niet hoe twee netwerken op te zetten met verschillende issd dan zou ik al blij mee zijn en zeker de oplossing zou zijn voor mij.


Klopt, in de handleiding lees ik nu ook dat het Wifi-netwerk van de D-Link COVR‑1100 niet kan opsplitsen in 2,4 GHz en 5 GHz.

Je zou dus kortstondig over een 2,4 GHz Wifi-netwerk moeten kunnen beschikken om je thermostaat, koffiemachine en waterkoker te kunnen toevoegen aan je Wifi-netwerk.


Er bestaan daar minstens twee slimme trucs voor.

Aangezien 2,4 GHz-radiogolven verder reiken dan 5 GHz-radiogolven zou je je D-Link COVR‑1100 ook eventjes 20 à 30 meter van je thermostaat, koffiemachine en waterkoker kunnen zetten zodat het 5 GHz-netwerk buiten bereik is. Op die manier "zien" je toestellen alleen het 2,4 GHz-netwerk.

Een andere optie is bij iemand een oud ongebruikt Wifi access point lenen (of tweedehands kopen) waarmee je kortstondig een 2,4 GHz-netwerk instelt met dezelfde netwerknaam, beveiliging en wachtwoord. Nadat je toestellen zijn toegevoegd aan dat tijdelijk Wifi-netwerk, kan je dat opnieuw uitschakelen en zullen ze automatisch verbinden met het D-Link COVR‑1100 Wifi-netwerk met dezelfde Wifi-instellingen.

In een Telenet-winkel raad gaan vragen lijkt me tijdverspilling, daar zullen verkopers je Telenet 360° Wifi proberen verkopen waarbij je zelf ook geen apart 2,4 GHz-netwerk kan aanmaken.

0 Likes
Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

zoals gewoonlijk niet te veranderen  naar auto foutmelding Oeps, er ging iets mis. Probeer later opnieuw.

Denk dat ik het ga opgeven om instellingen te wijzingen in deze modem blijkbaar wil Telenet niet dat je daar iets veranderd met deze modem , hier laat Telenet zich wel, kennen naar gebruik toch bedankt voor mee denken

0 Likes
Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

@ BandR bedankt voor je antwoord , interessant te weten dat je een eenmalige splits kan aan vragen maar ik heb redlelijk wat smart stopcontacten  en thermostaten kerstverlichting enz zou toch graag een 2.4 band willen welk pad zou ik het best bewandelen volgens jou heb wel een eigen mesh van d link wat goedkopere versie maar weet niet hoe omgaan om met deze twee issd op te zetten

0 Likes
Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

rafb weer bedankt voor je info is wel juist maar omslachtig , wat was het fijn voorheen zonder modemwissel gewoon netwerk kiezen .

vind dat het bergaf gaat met deze provider gebruik mogelijkheden verminderen uitbreidingen blijvend betalend maken via huur hun wifi mesh ipvv toestelverkoop ruikt naar afzetterij .

 Wifi access point lenen (of tweedehands kopen) waarmee je kortstondig een 2,4 GHz-netwerk instelt met dezelfde netwerknaam, beveiliging en wachtwoord als ik eens wist hoe dat gaat is dat wel een optie , hoeft ook niet oud te zijn zou ik dat ook kunnen met mijn mesh D -link COVR1100 ?

0 Likes

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

Het is jammer maar in de handleiding van de D-link COVR1100 staat niet vermeld dat je het 2,4 GHz-netwerk afzonderlijk kan aanzetten. Beide signalen staan altijd tegelijk aan.

Je thermostaat en waterkoker verbinden lukt echt niet met de apparatuur die je momenteel in huis hebt. Tenzij met de omslachtige methode waarbij je met je waterkoker steeds verder van je Wifi-zender gaat staan tot de 5 GHz-radiogolven buiten bereik zijn. Dat moet je maar éénmaal doen, eens de waterkoker is toegevoegd zal hij automatisch verbinding blijven maken met je Wifi.

Je hoeft je natuurlijk niet door Telenet te laten helpen, misschien vind je nog een computerwinkel/IT-bedrijfje of technisch onderlegd persoon in je omgeving die je kan helpen.
Of ben je bereid om met vallen en opstaan zelf iets bij te leren. Van een handleiding lezen is nog nooit iemand dommer geworden.

Je kan ook je Wifi-netwerk vervangen. Ik weet dat de apparaten van het merk TP-Link bijvoorbeeld een apart 2,4 GHz-netwerk ondersteunen.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

de D-Link covr1100 kent WAP2 enWAP3 de telenet modem enkel WAP2 en ik vermoed dat uw toestellen die niet werken met WiFi enkel WAP kunnen. Daarom dat ze elkaar niet begrijpen.

De Telenet modem kan je normaal instellen op verschillende WAP versies maar dat wordt onmogelijk gemaakt omdat de F@AST modem steeds terugkeert naar de overgenomen instellingen van de oude modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

Eerst en vooral is het WPA, en niet WAP.

Bovendien is de F@st modem een WiFi 6 (11ax) modem en is WPA3 support dus niet langer optioneel (zoals in vorige WiFi stnadaarden) maar verplicht.

Of Telenet het toelaat en/of je het ook kan instellen via bvb Mijn Telenet is een andere vraag, maar alleszins moet het aanwezig zijn.

Ik lees hier vanalles rond WPA/WPA2-PSK, al dan niet in compliancy mode vs WPA2-PSK specifiek, maar gezien we vandaag in 2023 zijn lijkt het me nogal aangewezen geen toestellen meer te gebruiken die nog WPA-PSK nodig hebben.  WPA2 dateert namelijk al van 2004, dus als je toestel nu de standaard nog niet ondersteund en je voor 1 speciek toestel de security op gans je home lan in gevaar brengt lijkt me dat een redelijk slecht plan, kan natuurlijk, iedereen is vrij te kiezen.  Ook de WPA2 kan gekraakt worden en er zijn zeker flaws, maar stuk beter dan WPA.  Dus vandaag de dag is het zeker geen goed idee om uw eigen, of de Telenet APs, te gaan configureren met WPA/WPA2 PSK, maar ze wel degelijk op WPA2-psk te zetten.  Je oude settings neemt Telenet inderdaad over, maar dan kan je die aanpassen via Mijn Telenet normaal gezien.  We zien al een tijdje dat het pad via Mijn Telenet niet altijd beschikbaar is sedert de IT probs nu maanden geleden, maar dat is wel degelijk het juiste pad.  Als je meerdere APs in je huis hebt die je individueel moet configureren, bvb eigen materiaal en geen telenet-managed, zorg er dan voor dat ALLE APs zelfde setting krijgen en je geen mix maakt met WPA/WPA2-PSK en WPA2-PSK, want dat gaat issues geven.

Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

weer iets bij 😊geleerd 

0 Likes
Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

De Telenet modem kan je normaal instellen op verschillende WAP versies maar dat wordt onmogelijk gemaakt omdat de F@AST modem steeds terugkeert naar de overgenomen instellingen van de oude modem.

komt er weer op neer dat F@st modem niks als problemen geeft

0 Likes
Johnybygood
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Verander-je-wachtwoord-dag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

met d link corv1100 gaat niet om twee netwerken te maken heb wel toevallig ontdekt bij knop wifi info er een popup verschijnt met melding dat eerst  2.4 word gebruikt voor 5 ghz

ben nu bezig met deze , een goedkope TP zou wellicht ook een optie kunnen bieden vind het jammer dat er met die wissel mij een hoop ellende overkiomt waar ik niet op zat te wachten maar zal er wel uit komen in ieder geval bedankt aan alle voor de raad , misschien hierbij afsluiten

0 Likes

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

Ik heb ondertussen nog een andere oplossing gevonden.

Met de functie "Draagbare hotspot" op een Android-smartphone kan je een 2,4 GHz Wifi-netwerk aanmaken met dezelfde netwerknaam, wachtwoord en beveiliging als je D-Link COVR-1100.

Zo kan je je waterkoker en thermostaat uiteindelijk toch automatisch laten verbinden met je D-Link COVR-1100-netwerk.

Dus kortstondig een hotspot maken op een Android-smartphone, toestellen verbinden, hotspot opnieuw verwijderen. Daarna zijn je toestellen verbindingsklaar voor je Wifi-netwerk.

Veel succes!

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen 2.4 Ghz-netwerk mogelijk met F@stmodem

ik veronderstel dat rafb deze oplossingen uitgetest heeft en dat ze op termijn ook een stabiele oplossing zijn.

Hetgeen ik nu schrijf is niet getest met die (primitieve ) toestellen.

Ik heb toevallig een TP-Link ARCHERAX55 AX3000 router maar ik gebruik deze als AP. Maar de mogelijke WiFi netwerken zijn dezelfde voor router en AP.

Hier kan ik een gebruikers netwerk instellen met wpa3 of minder maar ook een gastnetwerk met andere beveiliging.

Ik heb onlangs de nieuwe firmware gezet op deze router en nu kan ik ook nog een IoT netwerk maken. 

Een dergelijk IoT netwerk is toch speciaal voor degelijke toestellen, dacht ik toch.

Waarschijn zijn de problemen met dergelijke toestellen gekend in een nieuwe WiFi omgeving en heeft TP-Link daarvoor een oplossing bedacht.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes