Beantwoorden
stijn_b
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E & UniFi AP's - continu problemen, WiFi valt weg

Beste, 

Deze week zijn wij klant geworden bij Telenet. Hierbij werd de CV8560E geplaatst. Van hieruit loopt een kabel tot een Switch die vervolgens geconnecteerd is met 3 AP's van ubiquiti Unifi alsook 1 Unifi Cloud Key Gen 2. 

Bij het houden van Teams meetings, whatsapp gesprekken valt het WiFi signaal om de haverklap weg. Ik heb absoluut geen idee wat de oorzaak is, heb weinig kennis van die zaken. 
Voorheen was er geen enkel probleem toen we bij Orange klant waren. Alles werkte perfect. 

Dien ik iets anders in te stellen in Mijn Telenet of op mijn UniFi AP instellingen? Ik kon nergens het exacte probleem terugvinden. 

Bedankt alvast. 
Mvg,
Stijn

5 reacties
Ex-Netweter
 

CV8560E & UniFi AP's - continu problemen, WiFi valt weg

Welke modem bij Orange?

Wellicht een upgrade van EuroDOCSIS 3.0 naar EuroDOCSIS 3.1?

Deze technologie gebruikt andere kabelfrequenties die storingsgevoeliger kunnen zijn.

Mogelijks is er een signaalprobleem op de coaxkabel en dan is het mogelijk dat er "packet loss" voorkomt.

Je kan packet loss testen met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...

Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem of coaxkabel. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.

Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames, moet je de Telenet-klantendienst vragen om na te kijken of er storingen op de modem voorkomen. In dat geval moeten ze een Telenet-technicus ter plaatse sturen om het probleem te proberen verhelpen.

stijn_b
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E & UniFi AP's - continu problemen, WiFi valt weg

Bedankt,

De modem bij Orange  betreft TCG300

dit is mijn resultaat bij WinMTR: 

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - 0 | 99 | 99 | 2 | 3 | 5 | 2 |
| 78-22-128-1.access.telenet.be - 0 | 99 | 99 | 13 | 20 | 31 | 21 |
| dD5E0CA1A.access.telenet.be - 0 | 99 | 99 | 14 | 20 | 32 | 19 |
| dD5E0F915.access.telenet.be - 96 | 21 | 1 | 0 | 16 | 16 | 16 |
| No response from host - 100 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| dD5E07D05.access.telenet.be - 2 | 95 | 94 | 0 | 43 | 95 | 37 |
| 108.170.252.65 - 2 | 95 | 94 | 0 | 41 | 54 | 37 |
| 108.170.252.82 - 0 | 99 | 99 | 35 | 45 | 98 | 42 |
| 209.85.245.30 - 2 | 95 | 94 | 0 | 75 | 362 | 142 |
| 216.239.63.20 - 0 | 99 | 99 | 29 | 37 | 70 | 37 |
| 209.85.253.112 - 0 | 98 | 98 | 27 | 38 | 73 | 36 |
| 108.170.241.129 - 0 | 98 | 98 | 29 | 34 | 73 | 34 |
| 172.253.71.199 - 0 | 99 | 99 | 32 | 38 | 88 | 39 |
| ams15s44-in-f14.1e100.net - 0 | 99 | 99 | 22 | 33 | 45 | 37 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Ex-Netweter
 

CV8560E & UniFi AP's - continu problemen, WiFi valt weg

Oké, het signaal op coaxkabel en modem lijkt volledig in orde, geen packet loss op het coaxkabelnetwerk.

Je kan best je Ubiquiti Unifi-apparaten terugzetten naar fabrieksinstellingen om een probleem met de eigen configuratie uit te sluiten.

Om een eventueel probleem met de routerfunctie op de CV8560E uit te sluiten kan je die ook in bridge-mode (MAC pass-through) configureren voor gebruik met een eigen router. Maar dan moet je dus een router bijplaatsen.

Verder heb ik geen idee wat de oorzaak van je probleem precies kan zijn.

stijn_b
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E & UniFi AP's - continu problemen, WiFi valt weg

Is er hier niet iets wat ik verkeerd doe? Dit zijn de instellingen van 2 AP's. 

screencapture-unifi-ui-consoles-70A741E9451B00000000069BD44E0000000006EB74900000000062F4914C-809283425-network-default-dashboard-2023-12-08-23_44_47.jpg

Bob74
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Verander-je-wachtwoord-dag Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

CV8560E & UniFi AP's - continu problemen, WiFi valt weg

Als de wifi weg valt, heeft dit niets met Telenet te maken. Als het internet weg valt, is er een ander probleem.

Mijn kids klagen vaak dat de wifi het niet doet, maar ze bedoelen dat er geen internet verbinding is (terwijl de wifi perfect in orde is).

Dat gezegd hebbende: als dit issue voor komt tijdens teams calls tijdens het werk, zou ik eerst het ap in het buro een keer restarten. Of (tijdelijk) de meshing uitzetten om te proberen.