Beantwoorden
Anoniem5
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken! Hi there!

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

Hallo,

Als ik bij mijn opa's thuis ben, maakt mijn GSM direct verbinding met het internet hier. Maar wanneer ik iets probeer op te zoeken, merk ik dat de verbinding erg traag is. Laat me de situatie een beetje uitleggen.

Ik zit op de computer op de bank, en ongeveer 2 tot 3 meter verderop staat een 24*8 Docsis 3 draadloos modem. Als je naar boven gaan (slaapkamers), zie je een Wifi Powerline (PG9082L-TN) die verbonden is met de powerline die weer verbonden is met het modem (PG9083L-TN).

Nu is mijn vraag, waarom kiezen mijn apparaten ervoor om verbinding te maken met de Wifi Powerline boven, terwijl de modem eigenlijk slechts 2 tot 3 meter verderop staat? Momenteel heb ik slechts 2 strepen van de 5 in signaalsterkte, omdat ze boven verbinding maken.

Ligt dit aan mijn instellingen? Hier zijn mijn instellingen:

PG9083L-TN:
* Algemeen
- Wifi Signaal: Aan
- Verbonden apparaten: 2

* Netwerkbeveiliging
- Eén Wifi Netwerk: Aan
- Netwerknaam: /
- Netwerkwachtwoord: /
- Beveiligingsprotocol: WPA2 PSK
- Wifi-Frequentie: 2.4GHZ & 5GHZ
Netwerk 2.4GHz
- Wifi Standaard: BGN
- Wifi-kanaal: Auto
- Huidig wifi-kanaal: Auto
- Kanaalbreedte: 20
Netwerk 5GHz
- Wifi-standaard: ANAC
- Wifi-Kanaal: Auto
- Huidig wifi-kanaal: Auto
- Kanaalbreedte: 20-40

Wifi Powerline (PG9083L-TN)
* Netwerkbeveiliging: "Eén wifi-netwerk is ingeschakeld."
Verbonden apparaten: 7

 

Wie kan helpen?

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Apparaten verbind met Wifi-Powerline, niet met de modem

0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

Ik raad u aan op één netwerk uit te zetten. Verander dan de SSID naam van bijvoorbeeld het 5 GHz signaal door daar een 5 achter te zetten.

Je kan dan opnieuw proberen aan te sluiten. Als je toestel de 5 GHz band ondersteunt zou je nu bij netwerken de twee namen zien staan. Kies het 5 GHz SSID en log in.

Als ik naar een andere ruimte ga, kan het (toestel afhankelijk) gebeuren dat mijn toestel op het verkeerde blijft hangen (zo ongeveer zoals jij het beschrijft). Dan kies ik even het 2,4 GHz netwerk en onmiddellijk daarna terug het 5 GHZ. Het gaat ook door de Wifi even uit te zetten en dan terug aan. Je moet zelf zien wat werkt en wat voor u het meest comfortabele is.

Je kan uiteraard aan elke AP of Powerline twee verschillende SSID's toekennen. Dat heeft het voordeel dat je altijd weet met wat je verbonden bent.Het nadeel is dat je meerdere SSID's zal zien in je netwerklijst (als dat al een nadeel is).

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

@Anoniem5 

Ik persoonlijk ben voorstander van de laatste optie die @janne_man voorstelde: elk WiFi signaal een eigen SSID. In uw geval zou dat dus betekenen: vier verschillende SSID, twee in de 2,4 GHz en 2 in de 5 GHz.

Ik heb het ook zo thuis, met router en twee AP's. Betekent 5 SSID actief, één AP kan niet simultaan 2,4 en 5 GHz, dus dat staat permanent op 2,4 GHz. 

Niet alleen weet je steeds met welke "zender" je verbonden bent, ook in geval van storing of probleem is het vaststellen van de bron veel eenvoudiger dan wanneer alles één en dezelfde naam heeft.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TRL
Experienced Veelweter
Berichten: 287
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

@Anoniem5 vergeet ook niet dat 2,4 GHz een verder bereik heeft dan 5 GHz maar wel veel trager is. dus laat alles op 1 SSID staan en u toestellen zullen automatisch kiezen. bijna altijd 5 GHz tenzij u toestel dat niet ondersteund en dat heb je wel bij goedkopere toestellen.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

Er zijn vele mogelijkheden denk ik, maar zie bvb dat er staat dat de PG9083 wireless heeft, dat kan niet he, die geeft geen wifi AP onboard.

Los daarvan, ik zie voorstellen om 4 SSIDs te maken, dus 1 netwerk uit te schakelen.  Dat lijkt me eventueel wel een goed idee om te troubleshooten en te volgen waar je device aan conecteert eventueel, maar eigenlijk een erg slecht idee want je gaat de roaming mogelijkheden gewoon dood maken.   Als je door het huis beweegt met bvb een mobiele telefoon, dan ga je niet kunnen roamen, want je moet naar een andere SSID.  Veel zal afhangen van de algo's die in de telefoon werden ingebouwd, maar roaming kan niet, dus zal je eerst buiten bereik moeten gaan van de SSID waaraan je geconnecteerd bent alvorens naar een betere AP te switchen, tenzij je manueel de wifi evenuit/aan zet tijdens uw wandeling door het huis, maar lijkt me beetje silly to do ...

 

Vergeet niet: de handset/host kiest de AP, en niet omgekeerd.   Dus als uw laptop of mobiel toestel de AP verkiest boven de modem, dan wil dat zeggen dat dat de keuze van je toestel is, niet vd powerline/modem.  Er zijn wat dingen als bandsteering etc om als AP de host te beinvloeden, maar in the end is het de host die kiest, altijd.

Wat kan er fout lopen ?  Kan beetje vanalles zijn, maar wat bvb kan is "sticky"behavior vd host, ttz, je komt binnen en de host "ziet" eerst de powerline, en gaat connecteren naar de powerline.  De host heeft een algoritme om te roamen, maar kan buggy zijn, of je voldoet niet aan het algoritme en blijft geconnecteerd aan de initiele SSID vd AP.

Je kan dit vrij simpel wel eens checken: doe hetzelfde als je normaal doet, maar eens gezeten op je bank, schakel dan even de wifi vh toestel uit, en opnieuw aan.  Dan forceer je het algoritme vh toestel om vanaf die plaats de beste SSID te kiezen,

Wat eventueel ook kan is dat je modem en AP een verschillende security hebben ingeschakeld, eentje op wpa2_PSK en de andere op WPA/WPA2_PSK, wat niet zou mogen, maar rare dingen kan geven.  Je kan eventueel eens je singel SSId uitschakelen en dit checken in Mijn Telenet.  Denk dat hiet ok niet vermeld staat welk toestel je gebruikt als test, maar de modem 24X8 en AP zijn beiden vermoedelijk 11AC dual band devices, geen idee wat de specs van uw toestel zijn.

Tot slot kan je ook bvb een tooltje als Aruba gebruiken (op Android), en zo volgen vanop je plaats wat er in de lucht hangt en op wleke sterkte en welke band.  Dit laatste vereist wel wat techinsche kennis. 

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1685
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

@Anoniem5 Als je traag internet hebt op je powerline, probeer dan eens je powerline in een ander stopcontact te steken. 

Soms helpt dit wel. Het kan zijn dat het signaal van je powerline sterker  is dan van je Telenetrouter /modem en dus daarop connectie maakt.

Daardoor is je internetsnelheid traag. Vergeet ook niet als je slechte of oude bedrading hebt in je elektrische installatie, je ook slecht internet hebt. 

Dit is meestal zo in oudere huizen en misschien is dit het geval bij je opa. Op dat moment ben je beter met een mesh systeem die connectie maakt via wifi signaal. Alles hangt dus af van de situatie in het huis waar je het internet wil. 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem


@BandR  schreef:

...maar eigenlijk een erg slecht idee want je gaat de roaming mogelijkheden gewoon dood maken.   Als je door het huis beweegt met bvb een mobiele telefoon, dan ga je niet kunnen roamen, want je moet naar een andere SSID.  Veel zal afhangen van de algo's die in de telefoon werden ingebouwd, maar roaming kan niet, dus zal je eerst buiten bereik moeten gaan van de SSID waaraan je geconnecteerd bent alvorens naar een betere AP te switchen, tenzij je manueel de wifi evenuit/aan zet tijdens uw wandeling door het huis, maar lijkt me beetje silly to do ...

 ... knip ...


Daarin ben ik zo vrij om u toch tegen te spreken. Zoals je kan lezen heb ikzelf 5 SSID in huis en mijn foon (Samsung A53 5G, de vorige S8 ook trouwens) schakelt doorgaans vlot vanzelf over naargelang ik mij door de woning begeef. Uitzonderlijk moet ik manueel ingrijpen.

Ik geef toe, het verschil moet groot genoeg zijn, want in sé is mijn foon een luie switcher.

Nog een voordeel vind ik: wanneer je twijfelt weet je met één blik met welk netwerk je verbonden bent, en je weet waar je bent, dus je kan dan alsnog niets doen of switchen. Met één SSID kan dat allemaal niet ...

Dat is mijn ervaring en mijn inzicht. Iedereen is uiteraard vrij om te doen wat hem best past of uitkomt. Ik geef dit maar mee omdat het zou kunnen helpen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Apparaten verbinden met Wifi-Powerline, niet via modem

iedereen kiest zijn eigen pad.

Bij "roaming" tussen 2 verschillende SSIDs is er geen hand-off, dus als je pakweg Wifi Calling doet wordt je call interupted.

Je weet idd wie/waar connected is, is de +, maar er zijn ook minpunten.  Meest ideale is single SSID op alle banden, maar zoals je ook aangeeft is het de host die beslist, ook bij single SSID, dus qua QoE misschien soms nog verre van perfect

0 Likes