Beantwoorden
Brutus01
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

Ik heb sinds vorige week de 360° modem aangesloten en sindsdien werkt de powerline niet meer.

Dit heeft men mij wel verteld toen ik de modem ging halen en ze raden mij de wifi pods aan. ik vroeg of ik eventueel een router in de plaats van de pod zou kunnen plaatsen maar daar wisten ze te zeggen dat ze niet weten welke router compatibel is met hun modem daar deze nog nieuw is en ze er nog geen ervaring mee hebben.

Daarom dat ik hier de vraag stel of jullie mij kunnen vertellen welke router compatibel is met de nieuwe modem.

Alvast bedankt

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: router voor de nieuwe modem

9 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1142
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

In principe is elke router compatibel, maar dat heb je in normale omstandigheden helemaal niet nodig. Je modem is immers ook een router.

Ik vermoed dat je eigenlijk op zoek bent naar een Access Point (of Mesh systeem) om je WiFi bereik te versterken?


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

Waarschijnlijk zit je in uw instellingen met één netwerk. Uw router werkt met Wifi 6, uw powerline werkt met Wifi 5. Door de instelling van één netwerk wil uw router dat de powerlines ook wifi 6 zenden en dat vloekt, dan kan niet.  Als je één netwerk uitzet, mag je nog altijd hetzelfde SSID op de powerlines gebruiken als op je router. Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van omdat het belangrijk kan zijn te weten waarop je aangesloten bent (snelheid).

 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

Klopt niet helemaal.

Je kan 1 netwerk instellen, en de mix nieuwe modem (met wifi mesh built-in) met powerline doen, alleen gaan die toestellen geen rekening houden met elkaar, dus de modem wifi "spreekt niet" met de powerline wifi.  Maar als die powerline op een juiste plaats hangt, dwz niet te kort bij de modem en uiteraard ook niet te ver, dan kan je perfect zelfde SSIDs gebruiken op beiden, gaat je toestel ook roamen tussen beiden enz, maar werken die dingen onafhankelijk van elkaar.

De operational kant van de mesh gaat dan mogelijks wel uw powerline als "intruder" zien, dus als je belt naar klantenservice gaan ze die normaal wel opmerken, maar zou geen probleem mogen zijn gezien je enkel de wifi vd modem gebruikt, en niet de mesh capabillities.  Het klopt natuurlijk wel dat die niet de ideale oplossing is, wel eentje die kan werken.  Hou er ook rekening mee dat je nieuwe modem een WiFi 6 AP built-in heeft en je powerlines waarschijnlijk WiFi5 zijn, wat impact kan geven afhankelijk van welke toestellen je gebruikt in je huis.

Als je een non-360 mesh naast je modem gaat plaatsen kan dat natuurlijk ook, ook hier ga je beetje clash hebben tussen de built-in mesh en de zelf-aageschafte mesh, ook overhead enz.  Hoewel ook dit kan werken, zijn 2 mesh systemen in dezelfde area af te raden want ga je veel overhead creeren, dus in deze lijkt het dan beter bvb de wifi op de modem te gaan uitschakelen.

Ex-Netweter
 

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

Het eerste wat je kan proberen is de powerline terugzetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw configureren.

Als je een eigen Wifi-router wil plaatsen, is het totaal nutteloos om de Sagemcom F@ST3896LG-TN (Telenet 360° modem) in huis te halen. De Telenet 360° modem bemoeilijkt het gebruik van eigen Wifi-apparaten aanzienlijk.

Telenet verwoordt dit op haar website zelfs zo:

Opgelet, je kan Telenet 360° Wifi niet combineren met Wifi-boosters, Access Points of Powerlines van Telenet of andere merken.

Dus als je je eigen Wifi-netwerk wil voorzien, kies je beter voor een Telenet-modem zonder Wifi, de CV8560E. Je configureert de Telenet CV8560E dan in bridge-mode (MAC pass-through) voor gebruik met een eigen Wifi-router.
Je moet bridging dan instellen via Mijn Telenet: Je Thuisnetwerk > Geavanceerde instellingen > Netwerk

In het tabblad "Netwerk" kopieer je dan het MAC-adres van je eigen Wifi-router dat bij "Verbonden gebruikers" staat naar het MAC-adres veldje bij Bridging.
Daarna de wijzigingen opslaan en de modem herstarten. Je eigen Wifi-router zal dan een publiek IP-adres krijgen waardoor je alle mogelijkheden van je toestel ten volle kan benutten.

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

Kan een optie zijn natuurlijk een eigen router te plaatsen achter een CV8560E, maar op elke issue als antwoord geven een eigen router te plaatsen lijkt me ook niet de meest passende oplossing, en lijkt wel steeds uw target te zijn, waarom ?

Sure, kan nuttig zijn, afhankelijk van de gebruiker enz, maar is niet de oplossing voor elk probleem lijkt me.

Zoals alles zitten er goede en slechte dingen aan alles.

De nieuwe modem heeft wifi6, kan voor sommigen al voldoende zijn als single device, wat ga je dan extra kosten maken om egen router te zetten, wat als er iets mis is met die router, van wie krijg je support op die router, heeft die IPv6 support, enzenz.  Is ook niet de perfecte oplossing voor elke probleem of iedereen.

Ex-Netweter
 

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

De topicstarter vraagt er expliciet naar want hij had blijkbaar niet meteen interesse om Telenet 360° wifi-pods te huren.

Ik respecteer als enige in dit topic de keuze van de topicstarter en antwoord op zijn vraag.

Wat betreft ondersteuning, de verkoper of fabrikant is sowieso wettelijk verplicht ondersteuning en garantie te bieden. Fabrikanten als Netgear, TP-Link, Linksys, Asus, AVM FRITZ!Box doen het op dat vlak prima!

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

whatever, denk dat de target van de vraag niet een extra router was, misschien wel in de titel niet zozeer in de descriptie.

En zou wel eens willen zien of je bij al die vendors top support gaat krijgen, zou me ten sterkste verbazen eerlijk gezegd.  Je gaat wel op forums dingen vinden etc, of iedere eindgebruiker daar zijn/haar weg zal vinden is zeer de vraag.

Anyway, laat maar zitten, boodschap is simpel: extra router en combo met CV8560E inbridged mode is zeker niet de oplossing voor alles.

Klant kiest uiteraard

Ex-Netweter
 

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

Ik denk dat je dringend een leesbril nodig hebt. In het eerste bericht vermeldt de topicstarter duidelijk tot driemaal toe een router.

Je hoeft de vraag van de topicstarter niet steeds opnieuw in twijfel te trekken. Dat is respectloos.

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke router is compatibel met de nieuwe modem?

ik zal mijn leesbril opzetten, maar misschien moet je zelf eens nadenken om beetje respect te tonen in de toon van je updates, lijkt nergens op ....