Beantwoorden
amisukarei
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Wij hebben oneup. We hebben in sommige kamers slechte verbinding. Ik ben aan het kijken naar wifi 7 mesh-systems (voor Future proofing). Ik heb alleen wel nog een wifi 5 modem van Telenet. Moet ik mijn modem vervangen met een nieuwe of hoe werken mesh systems? Is het mogelijk om de Telenet modem gewoon te vervangen door een van bv tp link? Zou ik de voordelen van wifi 7 zelfs kunnen krijgen als ik een modem heb die niet wifi 7 is? 

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Hoe kan ik een mesh system van bv tp link gebruiken

11 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Je kan het wi-fi signaal van de modem uitschakelen en het basisstation van de TP-Link in AP-modus zetten.

De mesh oplossing zal dan werken zoals je wil, maar je zit niet met een dubbel netwerk.

De TP-Link is immers ook een router, maar die functionaliteit zit al mee ingebouwd in de Telenet modem. 
Aangezien het Wi-Fi signaal van de modem uitstaat maakt het niet uit welke Wi-Fi versie die heeft


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Zoals @WG94 zegt kan je perfect een mesh-systeem gebruiken. Je moet er alleen voor zorgen dat 1 AP minstens bereikbaar is door 2 andere AP's. Dus het basisstation moet minstens bereikbaar zijn door 2 andere AP's. Een AP moet dan op zijn beurt bereikbaar zijn door het basisstion en 1 AP of 2 andere AP's. Indien dat niet het geval is verlies je heel veel van de functionaliteit van je mesh-systeem. Zo'n systeem bestaat dus uit minsten een basisstation + 2 bijstations. Anders is het maar een snellere repeater.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Yi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem


@WG94  schreef:

Je kan het wi-fi signaal van de modem uitschakelen en het basisstation van de TP-Link in AP-modus zetten.


Een TP-Link mesh-systeem in AP-modus zetten, is een héél slecht idee. Zo degradeer je een intelligent systeem tot een domme slaaf en kieper je het grootste deel van de functionaliteit waarvoor je veel geld betaald hebt meteen in de vuilnisbak.


@WG94  schreef:

De TP-Link is immers ook een router, maar die functionaliteit zit al mee ingebouwd in de Telenet modem.

Dit klopt niet helemaal, de functionaliteit van een TP-Link mesh-systeem is veel uitgebreider dan de uiterst beperkte routerfunctie die Telenet aanbiedt.
Je gebruikt jouw Wifi mesh-systeem best in router-modus en configureert de modem van je provider dan best in bridge-mode.

Marc9820
Freshman Weetjesweter
Berichten: 27
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Twee weken geleden een TP-Link mesh opgezet. Draadloos op de telenet modem laten opstaan aangezien er enkele zaken mee verbonden zijn welke weer moeilijk in te stellen zijn bij verandering. Maar geen probleem het systeem werkt vlekkeloos en waar telenet draadloos niet boven de 400Mbps kwam haal ik nu draadloos 940/38 Mbps. Zit ook usb3 op, zodat je makkelijk harde schijven kan aansluiten en delen over jke netwerk. Heb de MX12600.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem


@Yi  schreef:

@WG94  schreef:

Je kan het wi-fi signaal van de modem uitschakelen en het basisstation van de TP-Link in AP-modus zetten.


Een TP-Link mesh-systeem in AP-modus zetten, is een héél slecht idee. Zo degradeer je een intelligent systeem tot een domme slaaf en kieper je het grootste deel van de functionaliteit waarvoor je veel geld betaald hebt meteen in de vuilnisbak.


@WG94  schreef:

De TP-Link is immers ook een router, maar die functionaliteit zit al mee ingebouwd in de Telenet modem.

Dit klopt niet helemaal, de functionaliteit van een TP-Link mesh-systeem is veel uitgebreider dan de uiterst beperkte routerfunctie die Telenet aanbiedt.
Je gebruikt jouw Wifi mesh-systeem best in router-modus en configureert de modem van je provider dan best in bridge-mode.


Je hebt geen ongelijk, maar bridging is alleen beschikbaar op 1 specifiek model Telenet Modem, CV8560E. 

Persoonlijk vind ik het niet aan te raden om een gebruiker met beperkte kennis van netwerken naar dat model te sturen (sorry @amisukarei als ik dat verkeerd geinterpreteerd heb), daar Telenet geen ondersteuning geeft op je eigen router.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Je hebt inderdaad gelijk dat een TP-Link mesh-systeem router qua router veel uitgebreider is dan wat je in Telenet-modem router kunt instellen maar dat heeft niets te maken met de WiFi.

Als je het enkel gebruikt voor de Wifi kan je heel zeker dit instellen in AP-modus en van de rest geen gebruik maken. Los van de routerfuncties is het voor een mesh-systeem belangrijk dat een (1) AP telkens 2 andere AP's ziet want anders verlies je daar veel functionaliteit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem


@igvfer  schreef:

Los van de routerfuncties is het voor een mesh-systeem belangrijk dat een (1) AP telkens 2 andere AP's ziet want anders verlies je daar veel functionaliteit.


Welke functionaliteit bijvoorbeeld?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Een mesh systeem is erop gebaseerd dat data langs de minst belaste weg wordt gestuurd. Als A uw basisstation is en B en C uw AP's en je bent met uw smartphone of tablet verbonden via punt B dan zal de data normaal gezien via de kortste weg gestuurd worden zijnde van B naar A maar stel dat er teveel verkeer is op die connectie dan gaat het systeem data versturen van B over C naar A. Iets verder misschien maar soms sneller. Maar als B C niet kan zien dan kan hij het ook langs daar niet sturen. Dat is een principe die al altijd bestaan heeft op het internet. Verschillende routers met elkaar veerbonden via kabel en data wordt verstuurd via de minst belaste weg. In het geval van het mesh-systeem via AP's is dat ook zo. Bijkomend is het ook zo als je met uw smartphone toevallig tussen B en C zit dan gaat het systeem ervoor zorgen dat je via de minst belaste AP verbinding gaat maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
amisukarei
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

U heeft het helemaal niet verkeerd geïnterpreteerd. Ik ben eigenlijk nogsteeds in de war van wat ik nog extra no dig zou hebben om bv tp link deco BE85 mesh system te kunnen gebruiken. Als er extra features zijn dan zou ik deze graag gebruiken als ze voor mij van toepassing zijn. Maar zoals ik zei ben ik best wel in de war. Kan ik gewoon alleen het mesh systeem aanschaffen en gewoon houdige modem gehouden of zou wat zou ik beter doen? Ik zie veel over de modem in AP zetten Enzo en om eerlijk te zijn begrijp ik er niets van. Ik weet eigenlijk niets over netwerken wel wat meer over computers en software.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

Om het simpel te zeggen, je hebt niet perse iets extra nodig.


@amisukarei  schreef:

Kan ik gewoon alleen het mesh systeem aanschaffen en gewoon houdige modem gehouden


Dat kan perfect, en dat zou ik je persoonlijk ook aanraden.

  • TP-Link aansluiten aan je Telenet modem en configureren in accesspointmodus ipv router modus. Lees zeker dit eens: Kan ik Deco gebruiken met mijn bestaande router? | TP Link België (De Telenet modem is ook een router, dus dit is van toepassing)
  • In MyTelenet de Wi-Fi van je Telenet modem uitschakelen (optioneel maar wel aan te raden)

@amisukarei  schreef:

wat zou ik beter doen? Ik zie veel over de modem in AP zetten Enzo en om eerlijk te zijn begrijp ik er niets van. Ik weet eigenlijk niets over netwerken wel wat meer over computers en software.


Het moeilijkere alternatief geef ik je even mee ter vervollediging:

  • Je modem vervangen door een model met bridging (CV8560E)
  • In MyTelenet het MAC-adres van je TP-Link router invullen voor Bridging. Hierdoor krijgt je TP-Link een publiek IP-adres krijgt van Telenet.
  • De TP-Link aansluiten op de modem en configureren als router.

  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Werking Mesh-systeem met Telenet-modem

zelf bij mesh systemen is een regel, hoe meer kabel de dingen samen verbind hoe beter. dus in een locatie met een ethernet kabelpoort in elke kamermuur zet je aan elke wandcontactdoos een wifi meshpunt, en dan zal dit bedrijfszekerder zijn dan deze wireless onderling een meshnetwerk te laten maken denk ik, ze hebben dan een 'ruggegraat'  hoewel ik het niet weet de dag van vandaag ivm snelheden en beschikbare modellen, zo is het mogelijks  betrouwbaar(der)  dan ze draadloos te laten 'zweven' zonder verbonden te zijn met ethernet kabel . hoedanook dit functioneert ook goed als je genoeg draadloze zendertjes zet kan je naadloos aansluitend rondwandelen met je 3d bril of videocalls doen ook al is dit ook al mogelijk met een minder dure wifi mesh oplossing hangt erwatvanaf wat je ermee plant draadloos mee te verbinden want bekabeld is beter voor computers ed. bij deze wel de opmerking dat draadloos nu wel al over 1gigabit geraakt bij genoeg draadloze verbindingsputen en dat 2.5 gb en meer aansluitingen met kabel op de computer nog niet alledaags zijn.  let wel dat als je zelf een wifi mesh oplossing zet dat deze ook zoals windows updates krijgt, soms eens moet hernieuws worden qua systeem dit noemt dan firmware updaten en elke zoveel maanden is er wel een herwerkte versie van dewelke je dan kan (best moet*) installeren door even naar de router mesh pod zijn administratiepagina te gaan op zijn lokaal netwerkadres en deze nieuwere versie software daarin toe te voegen in het menu. huur je ze van telenet hoeft dit niet, maar het is wel prijziger dan het zelf te doen. elke fabrikant pods heeft zo zijn eigen ondersteuningstermijn voor nieuwe hardware ook erna zit je er wat mee dat ze misshien niet onderhouden worden voor nieuwe beveiligingslekken, hangt wat af van merk dus is wat prijs en waardegerelateerd.als je een eigen set koopt laat je deze ook beter de routering van je lokale apparaten doen, omdat als je je telenet modem gebruikt en je eigen apparaat(en) erachterstelt, het internet wat last kab hebben van deze dubbele 'kapiteins' combinatie, tenzij je bij telenet een router vraagt in welke je je eigen apparatenset ' over een brug'  kan toevoegen zodat ' er maar 1 kapitein is' zijnde je eigen wifi set. de modem van telenet is een modem en router in een, vanaf eindejaar kan je ook je eigen modem gebruiken heb ik ergens gelezen, maar de wifi mesh werkt het best als je hiervan de routerfunctie gebruikt ook, en telenet zijn router' overslaat' of wanneer je het telenet router + compatibele mesh eigen systeem van hen huurt. voor het ' overslaan' om je eigen set optimaal te benutten moet je misschien van telenet modemrouter gaan wisselen dit kan in een telenetcenter, en deze dan thuis aan de muur hangen en je vorige die dit technish niet toelaat/liet  inleveren