Beantwoorden
Lobmans
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Pageturner!

Telenet blokkeert bepaalde website?

Voor het werk maak ik gebruik van Mandrill: https://mandrillapp.com/
Dit is een tool van gekende Mailchimp dat wereldwijd gebruikt wordt voor transactionele mailing.

Daarstraks merkte ik op dat de site niet meer wou openen bij mij en ik volgende melding kreeg:

mandrillapp.com heeft de verbinding geweigerd.

Probeer dit eens:

ERR_CONNECTION_REFUSED
 
Ik dacht eerst een algemeen probleem bij Mandrill maar dankzij een collega merkte ik dat de site wél nog geopend kan worden via andere netwerken dan Telenet.
Als ik via mijn gsm naar de site surf dan word ik bovendien omgeleid naar deze pagina

Dat doet me dus vermoeden dat Mandrill door Telenet geblokkeerd wordt omdat de site beschouwd wordt als "phishing". 
Mailchimp (waartoe Mandrill behoort) is echter een wereldwijd gebruikt mailsysteem (het grootste zelfs volgens mij), dus het lijkt me raar dat Telenet zo'n site plots zou blokkeren (bij een of ander zeer louche kleien site kan ik dat natuurlijk begrijpen).

- Is er een manier waarop ik dat momenteel zelf al kan omzeilen om toch op de site te geraken?
- is dit iets dat vaker voorvalt en hoe gaat Telenet hier mee om? Wordt zoiets geautomatiseerd opgevolgd en zal men er vlug achter komen dat dit eigenlijk niet de bedoeling is, of op welke manier en hoe lang duurt het vooraleer zo'n site door Telenet terug gedeblokkeerd wordt?
23 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet blokkeert bepaalde website?

Net geprobeerd en dit lukt blijkbaar bij mij.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet blokkeert bepaalde website?


@Lobmans  schreef:

- Is er een manier waarop ik dat momenteel zelf al kan omzeilen om toch op de site te geraken?

Wellicht is dit een blokkering op basis van DNS.
Configureer andere DNS-servers op je internetverbinding en je kan terug op de website.


@Lobmans  schreef:

- is dit iets dat vaker voorvalt en hoe gaat Telenet hier mee om? Wordt zoiets geautomatiseerd opgevolgd en zal men er vlug achter komen dat dit eigenlijk niet de bedoeling is, of op welke manier en hoe lang duurt het vooraleer zo'n site door Telenet terug gedeblokkeerd wordt?

Mogelijks is dit een blokkering na een klacht bij het Belgisch gerecht.

Dit wordt heel slecht opgevolgd. Zelfs websites van meer dan 10 jaar geleden die ondertussen al lang opgedoekt zijn en waarvan de domeinnaam terug vrij is, worden nog steeds geblokkeerd. Een voorbeeld daarvan is: http://gevaarinmijnwijk.com/

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@Lobmans Telenet heeft inderdaad deze site geblocked op DNS niveau. Je kan dus best een andere dns server gebruiken zoals 1.1.1.1 of die van Google 8.8.8.8

Dit werkt dan perfect


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lobmans
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Pageturner!

Telenet blokkeert bepaalde website?


Door gebruik te maken van Google DNS geraak ikzelf er nu idd wel terug op.

Voor mijzelf is het dus wel "opgelost", maar het probleem op zich bestaat natuurlijk wel nog steeds en ik vermoed dat hier toch heel wat mensen hinder van gaan ondervinden aangezien Mailchimp/Mandrill toch een veelgebruikt systeem is.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet blokkeert bepaalde website?

Helemaal akkoord, ik vind het zelf ook schandalig dat er op de "StopPage" geen enkele verwijzing staat naar een dienst waarbij je een klacht kan indienen over deze blokkering.

Ik vraag me af "door wie" de website is geblokkeerd. Technisch gezien blokkeert Telenet, maar op basis van welke klacht van welke instantie of persoon?

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@kristofDW 

Hoe komt dan dat ik bv wel op die site geraak zonder aanpassing op mobiel/pc en geen eigen router heb of instellingen heb veranderd?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@DeLLiAnO Je zal misschien op het moment van testen een dns server van Telenet gebruiken die de site niet geblokeerd heeft. Ik heb intussen gelezen dat het werkt met het veranderen van de dns server, dus iedereen blij 😀


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@kristofDW 

Is niet echt een uitleg? Gewoon standaard dns van telenet is toch zelfste bij iedereen? Waarom dan verschillend van persoon tot persoon?

https://postimg.cc/w1mR2xzW 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@DeLLiAnO neem hier eens een kijkje https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/de-dns-instellingen-van-je-domeinnaam/ 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@kristofDW 

Vind ik nog steeds geen antwoord in, of lees er naast? Begrijp me niet verkeerd he, ik stelde daarstrak die vraag waarom ik met standaard dns wel elke site kan bezien, en sommige andere weer niet, omdat ik dacht jij mss het zou weten. Om zo het te kunnen verstaan en bij te leren

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@DeLLiAnO 

even kort uitleggen wat DNS is en doet.
DNS is Domain Name System
Domeinnaam servers werken, metaforisch gezien, net als taxi’s. Als je in een taxibusje zou stappen, moet je de chauffeur je adres vertellen, anders kom je niet op je bestemming. Hetzelfde geldt voor DNS. DNS vertaalt de URL van een website in getallen omdat computers alleen getallen begrijpen. Dus als je de URL intypt, vertaalt de domeinnaam server die in een IP adres.

Als je het adres van een website intypt, zoals www.google.com, heeft je computer een IP adres nodig om een route voor je vrij te maken om op de website van google.com te komen.
Om je computer toegang te geven tot het IP adres voor google.com, stuurt hij een verzoek naar de DNS.
Zodra het verzoek verzonden is, matcht het een IP adres met de URL die je in je browser hebt ingetypt, en je bent klaar om de website te bekijken.
Je kan dit echter ook blokkeren, hetgeen je ISP (Telenet) doet voor sommige websites (torrent sites of specifieke illegale sites)
Telenet zal dit moeten blokkeren op de dns server.
Als dit echter op 1 van de 2 servers aangepast is zal je als je de dns 1 gebruikt wel naar de website kunnen surfen en als je dns 2 gebruikt bijvoorbeeld niet.
Normaal gezien zijn meerdere dns servers in sync met elkaar, maar soms gebeurd het dat het niet zo is.
Daarom dat ik voorstelde om een externe (niet Telenet) DNS te gebruiken.
Omdat hij naar volgende site is doorverwezen ; https://networkmsg.telenet.be/blocked/phishing/ heeft dit te maken dat Telenet de site blokkeerde.
Dit is op vraag van de overheid en politiediensten.
Dit werd veel gedaan voor bijvoorbeeld torrent sites waar illegale content opstaat.
Hopelijk heb ik het verstaanbaar uitgelegd 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telenet blokkeert bepaalde website?

@kristofDW 

Dit is idd veel beter te verstaan. De ong werking ervan snapte ik wel. En het antwoord als fix begreep ik ook. Maar snapte niet waarom iedereen de standaard en allang gekende dns 1 en dns 2 van telenet op mobiel en pc heeft, de ene wel toegang heeft en andere weer niet. 

Zo zijn er nog topics geweest dat mensen hun ipv6 moeten uitzetten om bepaalde diensten of sites of mailprogrammas te kunnen gebruiken, en ik nog nooit enige aanpassing heb moete maken.

En zelf ga ik ook mee met de tijd van af en toe nieuwe pc of smartphone of nieuwe HGW van telenet. Dus wil maar zeggen dat ik niet met oude brol ofzo blijf zitten dat "mss" anders kon werken of weet ik veel in dat opzicht, dat ik eigenlijk ook hardware/software gebruik die andere met problemen ook gebruiken

Vandaar ik soms echt met vragen zit om dat te begrijpen. Het hoe, wat, waarom interesseert me soms wel. (In verstaanbare lekentaal)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

medialoft
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! De kop is eraf! Hi there!

Telenet blokkeert bepaalde website?

Wij maken ook gebruik van mandrill en dit is geen lachertje. De links in de verzonden mails maken gebruik van het mandrillapp.com domein voor tracking en werken dus allemaal niet meer voor telenetgebruikers. Waar kunnen we terecht voor deze blokkering op te heffen? 

gvv1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
It's your eighth party! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pionier

Telenet blokkeert bepaalde website?

Ik ben een zeer onwetende ( ken er niets van ) in deze rubriek.

Hoe komt het dat Mandrill.com probleemloos werkt op mijn Ipad en totaal niet op mijn samsung smartphone.

Beide zijn verbonden met mijn privaat Telenetaccount .

iemand een antwoord ?
En plots vaststellen dat iets niet meer werkt ,dan mag Telenet wel zijn klanten informeren !

0 Likes