Beantwoorden
Jellybeezz
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Hey allen,

ik ben op zoek naar een oplossing om de smart home hubs die op mijn telenet modem aangesloten zijn, zichtbaar te maken op het wifi netwerk van mijn eigen router.
Na redelijk wat opzoekwerk geraak ik er maar niet aan uit hoe ik dit correct kan configureren. De oplossing zou dus via Port-Forwarding te doen zijn? maar ben beetje onzeker om hier zelf aan te beginnen, mijn vrouw heeft een stabiele verbinding nodig voor thuiswerk.

 

Setup ziet er als volgt uit: Telenet e-modem in bridge mode, Netgear Nighthawk RAXE500 in AP mode via utp bekabeld op telenet modem.
De smart home is gebaseerd op Homekit omdat we thuis voornamelijk Apple toestellen gebruiken. Heb ergens gelezen dat het Bonjour-protocol udp poort 5353 gebruikt.
De IP adressen van ons netwerk worden via DHCP door mn eigen router beheerd, maar de Netgear router zou blijkbaar geen mDNS ondersteunen.

Momenteel staan al de hubs met ethernet bekabeld op eigen router maar ik heb geen beschikbare fysieke poorten meer over. Ik weet dat een switch ook een mogelijke oplossing zou kunnen bieden maar router bevindt zich zichtbaar in de woonkamer en telenet modem heeft nog ethernet poorten over dus vind het zonde van het geld.
Gezien op de telenet e-modem alle poorten nog vrij staan zou ik het geweldig vinden om al de hubs naar daar te verhuizen zodat ik andere toestellen kan verbinden die wel baat hebben aan een snellere fysieke bekabeling. Hiernaast zou ik een 5-tal stopcontacten en kabelwirwar kunnen besparen door ze naar de telenet modem te brengen.
Toen ik dit probeerde reageerden de hubs niet meer wanneer ik ze via ons wifi netwerk probeerde te bedienen dus heb ik ze terug op eigen router aangesloten.

Wie o wie kan er licht schijnen op dit probleempje? 

10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7784
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Ik vrees dat dit niet mogelijk zal zijn. Je hebt 2 aparte netwerken. 2 aparte publieke IPadressen. Alles die op de Telenet HGW zit en die naar uw eigen router moet moet geforward worden in uw eigen router en omgekeerd  alles die opuw eigen router zit en naar de telenet modem moet en verder moet op de HGW geforward worden. Succes ermee.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2267
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Rare manier van werken. Klasieke manier van werken zijn:

- Telenet modem in bridge mode en de Netgear Nighthawk RAXE500 in router mode. Dan sluit je alles aan op de Netgear en beheer je het netwerkwerk vanuit de Netgear. Dan zal je wel een switch moeten toevoegen.

- Telenet modem als router laten werken de de Netgear als AP. Dan kan je uw netwerk beheren vanuit "Mijn Telenet" en ook alle UTP poorten gebruiken. Je kan dan wel geen gebruik maken van de extra mogelijkheden van uw Netgear router.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jellybeezz
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Bedankt voor je berichtje, dus wel effectief op beide toestellen port forwarding instellen naar elkaar toe? Omdat je eerst zegt dat het niet mogelijk is ben ik beetje verward.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router


@Jellybeezz  schreef:

Ik weet dat een switch ook een mogelijke oplossing zou kunnen bieden maar router bevindt zich zichtbaar in de woonkamer en telenet modem heeft nog ethernet poorten over dus vind het zonde van het geld.


Een of meerdere switches zijn de enige oplossing voor jouw "probleem" ..

Zonde van het geld? 10€ in de Action 🤔

Jellybeezz
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Hey Jan, danku voor de verduidelijking. Heb het even nagekeken en me vergist, de Netgear is inderdaad in router mode ingesteld, in AP mode zou ik de hubs niet zien denk ik. 
De tweede oplossing die je voorstelt wordt wat moeilijker gezien de telenet modem geen wifi uitzendt.

Ik was op zoek naar een oplossing om de modem en router met elkaar te laten communiceren zodat alle hubs die op de modem aangesloten zijn ook zichtbaar zijn voor de router.

Jellybeezz
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Dag Flip, zoals je zegt kan je dit niet echt een probleem noemen meer een persoonlijk projectje 😉 had idd al over een switch nagedacht maar vind het niet erg om de uitdaging aan te gaan en wat te prutsen in de instellingen, als iemand mij op weg kan helpen hoop ik nog iets bij te leren op die manier. Had de bedoeling om die 4-5 hubs te verhuizen en liefst niet nog extra materiaal erbij moeten kopen.
Maar moest het echt niet lukken zal het toch een switch worden vrees ik.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 248
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

als je een eigen router in mac bridging hebt ingesteld, je zou kunnen de lan van de eigen router terug koppelen naar de lan van de telenet modem met een extra utp, en op eigen router de DHCP (ipv4 ) server uit zetten. in eigen netwerk alle dhcp manueel reserveren voor de devices, niet per dhcp. eigen router en telenet modem moeten dan in een eigen ip range staan (zoals ik uitleg, maar moet niet echts je kan bv je eigen router 192.168.0.2 lokaal als ip geven dit is dan het gateway adres voor de clients om het langs je 2de externe ip te gebruiken), met de netmask kan je spelen bv telenet 192.168.0-254 255.255.255.0 en eigen modem 192.168.1.0-254 en de apparaten dewelke je zelf een adres geeft netmask 255.255.254.0. telenet modem zal 255.255.255.0 uitdelen. eigen apparaten dewelke je manueel een ip bedeelt om je eigen router te gebruiken met gateway 192.168.1.1 gaan dan de telenet modem zijn DHCP apparaten ook zien, dewelke dus automatische ip instellingen hebben, en de eigen router als gateway gebruiken. de automatisch geconfigureerde adressen welke de telenet modem voor zich neemt gaan enkel de andere automatisch door telenet geconfigureerde apparaten en hun adressen zien, en deze gebruiken de telenet modem als gateway. dit vertaald betekend dat min dus een extra kabel van je eigen router naar de telenet modem, je op de telenet modem nog 2 poorten vrij beschikbaar hebt. tenzij er ook tv aanhangt dan is het er maar 1. je netwerk is dan 'samengevoegd' je kan dan wel tv ook aan de 2de router aanskuiten, alles hierachter dat u manueel niet de opdracht geeft deze als gateway te gebruiken zal dan nog steeds de telenet modem gebruiken verbonden met de 'bypasskabel'. let wel dit werkt niet altijd, soms gaat de modem of de router dit weigeren, afhankelijk van het mac en of hij kabelfouten en lussen detecteert of niet. afhankelijk van model en apparaat kan het zo lukken ik vemoed wel dat het zo kan ik gebruik een vergelijkbare manier zonder probleem. maar beste advies is misschien toch een tplink 5 poort switchke van den action tenzij u het fijn vindt een tweede gateway in eenzelfde groter lan ter beschikking te hebben. telenet laat het niet toe zijn dhcp interne netwerkadresverdeling uit te schakelen ( ook voor tv redenen vermoed ik) deze functie kan je je eigen router dan niet meer laten doen  en je verliest één poort op eigen router en één poort op modem door de koppelkabel dus je wint er eigenlijk maar eentje mee + het zou mogelijk conflicteren hangt ervanaf hoe de eigen router en modem zijn samengesteld van interne swtch/mac adressen. sorry voor de lange uitleg, hoop toch wat van hulp te zijn 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

@Jellybeezz  Ik zou eerder opteren om het eenvoudiger te maken. Ik weet niet welke toestellen je moet aansturen via de smart hubs maar weet wel dat er zoiets bestaat als matter.

Matter zorgt ervoor dat smart home-producten van verschillende fabrikanten beter samenwerken. Apple, Google, Amazon en zo'n 200 andere fabrikanten doen mee.

Zo moet je maar 1 hub installeren om al je toestellen aan te sturen. Die hub kan je dan simpelweg op je wifi installeren zodat je geen netwerkbekabeling moet gebruiken. 

Ik gebruik dergelijk systeem al jaren via de wifi en heb nog nooit problemen gehad. Weet ook dat sommige hubs gekoppelde systemen zijn, dus waar je moet inloggen met de gegevens van de andere hub zodat deze beschikbaar zijn om aan te sturen. 

Als je ons even kort uitlegt welke hubs je hebt en wat je wil aansturen kunnen we je hiermee helpen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jellybeezz
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Hey Thomas, zeer interessant perspectief! Vind het ook vrij helder uitgelegd dus daar geen probleem. Klinkt dichter van huis dan met de digitale poorten te beginnen spelen en ook minder storingsgevoelig. Ik geef het dit weekend een kans! Zal de kabel in wan-poort van de router naar de lan poort brengen zien wat ie doet. Bedankt he, zal nog iets proberen te laten weten.

Jellybeezz
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Smart hubs zichtbaar via Telenet modem op eigen router

Dag Kristof, makkelijker mag altijd 😉 is beetje paradoxaal nu, probeer het wat moeilijker te maken om achteraf een set-and-forget setup te hebben.
Wat ik nu vervelend vind is dat al die hubs momenteel in de woonkamer hangen en alle utp-poorten van mn router in beslag nemen, heb nog maar eentje reserve.
Heb het denk ik zoals de meeste mensen beetje gehad met al die hubs dus zoals je zegt is voor mij Matter over Thread de standaard geworden. Heb de overschakeling naar Matter al een kans gegeven met de Hue hub maar dat viel voorlopig nog beetje tegen qua functionaliteit, denk omdat het protocol nog in zn kinderschoentjes staat. Thread daarentegen verloopt vlekkeloos.

Ik zit momenteel met een zigbee bridge van Philips Hue en een Airport Time Capsule als TM backup voor mn pc.
Er is ook een Dirigera hub van IKEA maar die ook zigbee is dus zou ik perfect de 2-3 lampjes van hun naar de Hue bridge kunnen brengen maar zit daar met hun slimme rolgordijnen ook op en mijn Hue bridge nadert de max capaciteit... Via hun eigen hub kan ik nog OTA updates uitvoeren, moest ik naar Hue migreren wordt dat moeilijk vrees ik. Bij mijn weten hebben zowel de Hue als Dirigera hub beiden de Matter firmware update ondertussen gekregen.

Heb zo'n externe hub al overwogen zoals de Homey Pro, HOOBS, Logitech Harmony etc maar heb dan schrik dat ik functionaliteit moet afgeven en ook geen veiligheidsupdates meer kan uitvoeren op de gemigreerde producten. Ik gebruik hier thuis uitsluitend Homekit en voor alles wat niet compatibel is (Roomba, LG airco, Dyson luchtfilters, Siemens afwasmachine, IP camera) heb ik een Homebridge server draaien op de computer. Vind het belangrijk dat alles local verloopt qua communicatie, de Apple TV is hier dan het brein achter. Geen internet, geen probleem. Ik heb graag dat al mn systemen centraal staan zodat mn vrouw enkel de Home app hoeft te gebruiken om het hele huis te bedienen. Die 101 apps installeer ik dan zelf voor initiële configuratie en achteraf om eventueel iets in te stellen wat niet via Home kan.

Welk systeem heb jij in gebruik en wat vind je er zelf van? Sta zeker open voor verbetering, kan altijd beter denk ik!