Beantwoorden
-PS-
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Pi Hole configureren met router/internet van Telenet

Hallo,

Ik zou Pi-hole willen installeren op mijn Rasberry Pi 4, zodat alle toestellen op ons thuis internet/netwerk van Telenet kunnen surfen met de voordelen van Pi-hole. Mijn vraag is of het mogelijk is om Pi-hole te configureren als de DNS tussen de router en de toestellen, want ik had ergens gelezen dat Telenet, klanten niet toelaat om DNS te veranderen. En als dat mogelijk is/ iemand er ervaring mee heeft, hoe doet u dat precies?

 

(Ik heb wel een idee van hoe dat zal gaan, maar ik ben steeds nieuw in dit veld en sorry voor als er verwarringen zijn.)

0 Likes
4 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Pi Hole configureren met router/internet van Telenet

Twee DHCP servers draaien op een LAN (waarvan een de Pi Hole DNS server) is om adres problemen vragen, en, ik weet niet of men de E-router DHCP functie kan uitschakelen (ik heb geen E-router en er is natuurlijk zowel IPv4 als IPv6), ... zulks kan iemand anders bevestigen of ontkennen. Maar, men kan de WiFi/Eth DNS server(s) keuze van de meeste toestellen in de meeste operating systems manueel aanpassen. Akkoord, misschien niet in alle toestellen. Zorg ervoor dat toestellen (waarvoor het kan) de Pi Hole DNS server kiezen en de E-router DHCP DNS server(s) informatie dus negeren.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7789
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Pi Hole configureren met router/internet van Telenet

@-PS-  DHCP server moet deze van de telenet router blijven, die kan je niet uitschakelen. DNS server, dat kan je instellen zoals je wil. Dus op uw raspberry PiHole stel je in wat je wil. Je andere apparaten moet je dan instellen dat ze gaan kijken op de PiHole welke DNS ze moeten gebruiken.

Maar eerst je raspberry Pi een vast IPadres geven ergens tussen 192.168.0.10 en .99 buiten de DHCP range van Telenet. En in je PC e.d. geef je dan in dat de DNS server 192.168.0.X is, het IPadres van je RP. Voor smartphones is dat moeilijker want die neem je mee op andere plaatsen en dan zal je DNS niet werken. Het werkt dus alleen maar voor toestellen die constant op je thuisnetwerk zitten. Tenzij je natuurlijk in je smartphone als eerste DNS 192.168.0.X kunt zetten en als alternatief 1.1.1.1 of 8.8.8.8 om een paar populaire te noemen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Pi Hole configureren met router/internet van Telenet


@igvfer  schreef:

@-PS-  DHCP server moet deze van de telenet router blijven, die kan je niet uitschakelen [...]

 

Voor smartphones is dat moeilijker want die neem je mee op andere plaatsen en dan zal je DNS niet werken. [...]


@igvfer  : Als men een eigen-router achter een E-router zet, kan men dan misschien (ja/nee) E-router DHCP server uitschakelen op LAN? Zo ja, dan kan men alzo zonder conflicten eigen DHCP en DNS server gebruiken. Zo nee, dan wordt het inderdaad lastiger.

 

DNS resolving hard op een toestel coderen (eventueel met een 8.8.8.8 -style fallback, zoals je zegt) is misschien niet steeds mogelijk op alle toestellen, en nog minder mogelijk per interface (4G of WiFi). Maar, als je een eigen DHCP server (op eigen subnet(s)) hebt dan kan je daarop wel heel wat (alles in feite) instellen (ook per client toestel, bijvoorbeeld gegeven zijn MAC adres) en alzo een mobiel device zowel thuis als elders naadloos doen werken.

 

In het kort: idealiter (maar wellicht gaat dat enkel met eigen-router achter Telenet modem) DHCP en DNS in eigen beheer.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1751
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Pi Hole configureren met router/internet van Telenet

De Telenet HGW (de CV8560E alsook de andere modellen) deelt via DHCP informatie uit naar de client, zoals een IP adres, netmask en default-gateway. Normaal zal de client tevens een DNS server adres opvragen en van de DHCP server (in dit geval dus de HGW) deze informatie server ontvangen.

De DHCP server op de HGW kan niet uitgeschakeld worden, noch kun je een ander DNS adres instellen in de server.

 

Je kunt op de meeste clients (windows, linux enz.) wel lokaal op de PC een andere DNS server opgeven. Het is niet nodig deze via DHCP op te vragen, je kunt handmatig een andere instellen, bijvoorbeeld het IP adres van de PiHole. Je moet dit dan wel voor elk apparaat afzonderlijk doen. Voor mobiele clients, zoals een android of iphone wordt dit wel lastiger.

 

Een ander alternatief is om tussen de clients en de HGW een eigen router te plaatsen. Dan kun je zelf de DHCP instellingen beheren. Dit maakt je netwerk natuurlijk wel iets complexer.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.