Beantwoorden
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

NAS: help eens een leek op gang :)

Dag allemaal,

Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen, vooral om mijn cd-collectie op te slaan en via Sonos af te spelen, foto's & videos en vermoedelijk Plex voor dlna. Ik zal er ook 2 laptops mee backuppen (maar ook een echte backup aan de kant houden buiten de NAS)

Wat met de veiligheid? In eerste instantie is het niet nodig dat de NAS van buitenaf toegankelijk is. Moet ik dat effectief blokkeren dan of is het net nodig om iets in te stellen wanneer het wel van buitenaf toegankelijk moet zijn.

Ik heb een witte HGW. Wijst de installatie van de NAS zichzelf uit of is er wel wat gepruts nodig in Mijn Telenet? Heb zelf bijvoorbeeld geen ervaring met instellen van ip-adressen en portforwarding enz.. Ik kan me meestal wel behelpen met dingen op te zoeken maar als ik al een idee zou hebben van de moeilijkheidsgraad zou leuk zijn 🙂

Wil gewoon even naar ervaringen polsen. Een Synology voor het gebruiksgemak? Gebruik je een 2-bay of 4-bay,  hoeveel RAM, in welke RAID, etc. Het is de bedoeling dat ik even verderkan, wil het niet té groots aanpakken maar wil ook achteraf geen spijt hebben dat het te krap is. Vandaar dat ik wat wil aftoetsen met mensen die ervaring hebben met NAS (beseffende dat dat natuurlijk afhankelijk is van wat je er mee wil doen)

Alvast bedankt voor jullie feedback.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS: help eens een leek op gang :)

Ikzelf gebruik een 4-bay (DS413)met 2 HDD van 3.5" van 3TB in Raid. Waarom? Een 4-bay is straffer qua processor dan een 2-bay, dus sneller. Ik heb dus effectief 3 TB opslag omdat HDD1 een Mirror is van HDD2 (of omgekeerd). Aan het nummer zie je, DS413, dat dit een 4-bay is van het jaar 2013.

Wat betreft Plex  moet je opletten. De mijne draait geen Plex wegens het feit dat Plex op deze processor niet draait. Andere modellen met andere processoren lukt wel maar ik zou eens moeten uitzoeken welke wel en niet. De snelheid is vooral belangrijk als je door een pak foto's, muziek wil bladeren. Foto's en muziek werken perfect op mijn LG TV en via mijn Yamaha versterker en musicast app.

Verbinding van buitenaf is altijd afgesloten door de router. Als je geen poorten openzet gaan ze ook niet binnen kunnen. Ik heb poorten openstaan om mijn muziek te beluisteren via een app (DS Audio) op smartphone en tablet, om foto's te bekijken  (DSPhoto) en bewaking (DSCam). En ook voor VPN verbinding. Dit alles beveiligd via een sterk paswoord en er zijn al 10-tallen pogingen geweest maar allemaal zijn ze nu geblokkeerd door 5 verkeerde pogingen. De russen zijn vooral degenen die het proberen.

Nog meer vragen? Shoot.

Ikzelf



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5332
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS: help eens een leek op gang :)

ik heb een pc ingesteld als nas, voordeel is dat ik zoveel HDD's kan insteken dat ik wil, geen limiet en zelf kan bepalen wat ik deel met gasten als ze zouden willen inloggen op de nas van buiten uit,

heb deze week nog 2 extra HDD gekocht van elk 4TB,

ben mijn bestaande 2 bay nas aan het overzetten zodat ik daarop mijn muziek kan zetten van mijn cd's van de hele cd collectie die ik heb als muziekliefhebber.

ga van 3TB naar 6TB gaan lol.

volgende maand nog een schijf bijkopen, voor 4TB betaal je 108 euro bij coolblue, een scherpe prijs denk ik.

en heb nog plaats genoeg in de pc voor schijven om alles daarin te bouwen,

de bestaande 2 nassen gaan als reserve behouden worden.

het gaat over deze pc nas software = https://www.xigmanas.com 

simpel te installeren en gebruiken, alles kan je zelf instellen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS: help eens een leek op gang :)

Dit zijn 2 mogelijke oplossingen die hier aangereikt worden. Beter, slechter? Je kan effectief in een PC kast meer schijven steken maar met 4 kom je al een heel eind. Zeker als je 3 of 4 TB per schijf kunt gebruiken. De mogelijkheden bij beiden zijn zeer uitgebreid ook qua gebruikers enz. En een PC in elkaar steken met een deftig moederbord, redelijke processor en voldoende geheugen zal je ook rap een paar honderd euro kwijt zijn. Je hebt natuurlijk nog eens het plezier om alles in elkaar te steken.

Ik ben trouwens tevreden over mijn synology. Deze week een probleempje gehad met de cloudservice erop, iets met het certificaat dat niet meer herkend werd. Via mail contact opgenomen met Synology en na 3 dagen was het opgelost.

Als je een beetje deftig systeem wil mag je toch rap rekenen op 800 € en meer inclusief HDD (4 HDD kosten al +-450€)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5332
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS: help eens een leek op gang :)

@igvfer je gaat daar zover in dat je zelf wilt hé, ik heb er nu 13TB inzitten en ben wel safe voor een tijdje om alles op te slaan van foto's en filmpjes die ik gefilmd heb en muziek die ik heb op cd.

nu al 3TB aan muziek staan, kan wel even verder vrees ik hahahaha.

en een pc kan je ook al 2dehands kopen en mee starten met 2 schijven bv.

je kan al een Dell pc kopen voor 120 euro in een online shop in Nederland, heb ook zo ene gekocht,

wie wat rond kijkt kan het zeer goedkoop krijgen en het werkt ook perfect.

in mijn pc zit een duo processor en rond de 7GB ram en met dat linux programma er op voor de nas dat zeer uitgebreid is kan ik zeggen dat ik er tevreden van ben.

bij bestanden overzetten via FTP op die nas gaat die wel soms eens in de 20% verbruik van de processor maar das maar enkele seconden.

het is allemaal wat je zelf wilt en wat je ervoor wilt uitgeven, een synology vind ik ook nogal prijzig als ik deze zie op coolblue bv.

ik heb bv een Zyxel ofzoiets nas gekocht en 2 schijven ingestoken, als start nas, en werkt ook zeer goed, wel wat weinig ram geheugen, maar voor gewoon muziek op te zetten en af te spelen is dat geen probleem.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

NAS: help eens een leek op gang :)

@igvferen @Master-Magic  Alvast bedankt voor jullie input. Ja het zelf bouwen is meteen gans iets anders dan een Synology bijvoorbeeld 🙂    Mijn modem staat in mijn living (woon op een appartement) dus de NAS gaat daar ook staan.  Zou een PC niet meer lawaai maken denk je?  Staat jullie NAS trouwens 24/7 aan?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS: help eens een leek op gang :)

Mijn NAS staat 24/24, 7 op 7 aan. En mijn PC eigenlijk ook. Voor beiden is dit een heel lichte ruis dat ik hoor. Enkel als die zwaarder belast wordt zou je die soms wat meer horen draaien.

Die Synoloy NAS zij ook niet zo heel groot en best wel toonbaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.