Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

Ik ben op een pc die ik gebruik als nas een uitbreiding aan het doen, heb daar 6 Sata poorten op op dat moederbord dat perfect werken, 1 is in gebruik voor de opstart en de software van de nas, daardoor heb ik maar 5 hdd dat ik kan inzetten voor de Nas, nu heb ik een 

Ziyituod SATA PCIe-kaart

gekocht om met 4 extra poorten uit te breiden, heb een hdd aangesloten op die nieuwe kaart en de pc zag die perfect en de nas kon hem ook perfect zien, maar na een kwartier of vroeger zag ik opeens dat een hdd van de poorten op het moederbord zelf een fout gaf en niet gezien werd, was net of die uitgeschakeld was, heb dan de schijf van die nieuwe kaart uitgetrokken en de pc herstart en opeens was alles weer ok met die ene schijf.

wat ik me nu bedenk, is een moederbord beperkt in Sata aansluitingen, is dat dus Max 6 aansluitingen dat op het moederbord zelf zitten en niks meer of mis ik iets in heel mijn werking van de uitbreiding ???

als er meer info moet geweten worden hier bij dan meld ik dat graag,

wil graag de uitbreiding doen om deze de hoofd nas te maken omdat ik er met een bepaalde poort in kan binnen en buitenshuis en dat zo simpel is om op de iPhone iets te controleren onderweg.

heb een nas met schijf in dat niet om te wisselen is, dus 1 geheel toestel dat niet meer update en dus gemakkelijk kan gehackt worden ofzo omdat er geen beveiliging aanpassing meer op wordt gedaan, en krijg ook foutmeldingen van php er op en zou die willen verwijderen maar eerst die 3TB gegevens willen omzetten op mijn grote nas.

dus daarom de uitbreiding.

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Heeft een pc een limiet op poorten???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
0 Likes
10 reacties
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

ikzelf heb al een 4 en 2 poorts pcie samen met 4 moederbord poorten gecombineerd ooit dus ik denk van niet

bij het opstarten toont dat wel de sata mode van de drives, als het de firmware van de kaarten laad, na het bios

misschien is er daar een inconsistentie/ verschil?

dat het mixed modes zijn oid en de software daarmee niet overweg kan

er zijn ook sata splitterkaartjes dewelke van 1 poort splitsen naar 4 , en een 5v voeding gebruiken. deze werken met gedeelde bandbreedte dan wel, misschien is dit een oplossing

ik raad maar

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

@thomasdb moederbord is van gigabyte GA-A75M-S2V en vind nergens met dit moederbord of de Sata aansluitingen beperkt zijn tot enkel die Sata poorten op het moederbord, ik veronderstel van wel als ik 1 schijf meer aansluit via mijn PCIe kaart.

maar nergens bevestiging online, zou jammer zijn dat dit beperkingen heeft.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

het is zoals dit wat ik bedoel 

https://www.amazon.de/dp/B07FK8L9YK

ooit op ali gevonden voor 15 ~ euro nog

en mijn bios toen kon dat ook lezen, op een van de pci express kaarten of op een poort van het moederbord zelf

zelfs in een nas werkte dat

dit is voor als een moderbord geen pcie slot voorhanden zou hebben, maar wel trager

 

was wel met intel toen , maar zou denkik geen verschil mogen maken

 

maar in uw geval misschien hardware te nieuw, of zelfde chip in de addon kaart als op het moederbord, of net niét. geen idee. ik zou eens met een andere proberen als dit een mogelijkheid is

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

@thomasdb ga even mee wachten tot ik een extra HDD heb gekocht van 8TB, ga dan 1 schijf van 4TB alles overzetten naar de 8 en zien of de PCIe kaart met de 4 extra Sata poorten dan problemen geeft, eens die van 4 op de 8 staat kan die van 4 op die PCIe kaart blijven en kunnen we testen waarom dit gebeurt of eens enkele schijven van de poorten op het moederbord versteken naar die op die kaart, heb wel nog niet de bios bekeken.

maar de nas geeft aan die PCIe kaart aansluiting volgende benaming aan de schijf verbinding (2 AHCI SATA controller) en op die van het moederbord is dat (AMD Hudson-2 AHCI SATA controller) denk dat dit niet veel verschil maakt of net wel, ken daar te weinig van.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

een beperking niet denkik er zijn moederborden met meer on-board poorten dan 6 ook

je hebt welzeker de juiste driver geinstalleerd in geval van windows? of is het een nas zoals openmediavault

alleszinds als het pas na 15 minuten optrad richt op de kaart of /en controller 's moederbordkoelvin eens een extra koelventilator voor de zekerheid

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

@thomasdb Het draait op Linux freebsd (xigmanas) waar de nas op gebaseerd is, heel erg uitgebreid nas systeem op de pc.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

@thomasdb ondertussen de allerlaatste nieuwe versie er op geïnstalleerd maar nog geen nieuwe schijf gekocht, nog geen tijd voor gehad om verder te testen.

hoop in september ergens nog tijd te vinden daarvoor.

dan zullen we weten wat het is, misschien de voeding de laag voor al die schijven enz.

we zullen het snel merken met de nieuwe schijf er in.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

@thomasdb even een update, HDD is besteld en morgen wordt ze geleverd normaal gezien, we gaan dan morgen eens de nieuwe HDD van 8TB testen op die Sata kaart, de nieuwste versie staat er ook op van het nas systeem dus ben benieuwd of de kaart nog uitvalt of niet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

zoneen wissel eens van pci-e slotje, of indien uitvalt en vertraagt bij kopieren een ventilator erop. succes gewensts alleszinds

misschien ligt het ook aan de stroomkabels, zwakke voeding of veel splitters

als het toch aan de kaart ligt probeer eens een andere dan, misschien met 2 poorten maar , usb3 is niet aan te raden voor een nas veronderstel ik, maar als je dat doet koop dan een behuizing met een van die heel stevige dikke connectoren aan de schijfzijde niet die dunne die snel afbreken

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is een moederbord beperkt tot de eigen SATA-poorten?

@thomasdb na een uur nog steeds bezig met overzetten via de nieuwe Sata kaart met een 8TB schijf op, denk dat de update van het nas systeem de oplossing was, 

we zien wel de volgende dagen of hij het blijft doen, enige nadeel is het overzetten van een 4TB schijf naar de 8TB, duurt beetje lang 😛

heb die nieuwe schijf ook hoger gestoken met ruimte boven en onder voor lucht verplaatsing en warmte verplaatsing.

hout vasthouden dat die het houd zo.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes