Beantwoorden
Sever
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Tijdens gamen frequent random disconnect. einde raad.

Beste, 

Ik kamp sinds ik nieuwe klant ben bij telenet (2 jaar ondertussen). met een internet connectie die niet stabiel is voornamelijk tijdens het gamen (streamen ook maar dit ergert mij minder hard). Ik ervaar dus meermaals random disconnecties van 5 tot 20 seconden. Ook op discord in voice chat (& andere apps) val ik dezelfde hoeveelheid seconden weg uit het gesprek. Dit zowel met kabel als via wifi. meermaals per uur/dag.

- : 1e installatie en ingebruikstelling van telenet 2jaar geleden bestond uit: de oudere versie witte modem, een power line voor de tv, een switch voor meerdere toestellen met kabel te verbinden aan het internet. en een wifi acces point op de boven verdieping. 

 

na 2 jaar is mijn geduld op en heb ik 2 techniekers laten langskomen vanuit telenet. 

- : Technieker 1 -> las de modem uit en zag veel errors en waarden die in het oranje stonden. Na het vernieuwen naar de nieuwste modem waren zijn waarden in het groen maar alsnog dicht bij de grens. (wat hij hiermee bedoelde weet ik niet) ook de kabels waren niet vast gedraaid en deze had hij dus vast gedraaid en ook vernieuwd. al de rest van oudere  accessoires hingen nog verbonden aan de nieuwere modem. (powerline,accespoint,etc..) Het probleem is echter gebleven, internet nog steeds onstabiel en disconnecties. 

- : Technieker 2 -> heeft zowel binnen als buiten aan de kabels gemeten en zag geen fouten of problemen. Op aanraden van hem heb ik alle oudere accessoires terug gebracht naar telenet en 1 wifi pod aangeschaft. Mijn huidige installatie bestaat nu dus uit de nieuwste modem en 1 wifi pod boven. en als nog blijft hetzelfde probleem bestaan. zowel met internet kabel direct uit de muur naar de laptop verbonden met de modem, alsook met het nieuwe wifi 6. een internet kabel vanuit de wifi pod  lost het probleem ook niet op. 

ik ben totaal geen internet kenner en weet dus niet wat nog te gaan nakijken of proberen. ik wou graag hier even horen alvorens een 3e technieker te laten langskomen aangezien de vorige technieker niet langer dan 5 min. tijd had gespendeerd bij mij en het probleem..

 

ik heb 2 gelijksoortige topics hier gelezen, en hun "oplossing" was jammer genoeg geen oplossing voor mijn probleem. Ik heb ook geen router in men huis zitten. 

Alvast bedankt.

0 Likes
3 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Tijdens gamen frequent random disconnect. einde raad.

Gezien je met meerdere verschillende modems en AP/Mesh/powerline zelfde ervaart, lijkt het eerder op de coax verbinding te zitten dan in je huis of ergens een slechte kabel in gebruik ergens.

Drops in signaal op de coax kan van verschillende bronnen komen, gaande van loshangende kabels, interference van dingen in de buurt van je modem tot noise getriggerd door buren op dezelfde node.  Dus wordt lastig troubleshooten via dit medium vrees ik.

Dingen die invloed kunnen hebben: digitale meter, dus LTE ingress, zonnepanelenomvormer die fout geconfigureerd is als AP en zo een storingsbron vormt (enkel wifi dan), slechte switch in use, slechte bekabeling, ...

Beste manier om zonder technieker checks te doen is eigenlijk zo veel mogelijk extra's uit te schakelen.  Heb je zelfde voor tijdens testen vlakbij je modem, liefst bekabeld als eerste check.  Als die goed is, ook wifi ok van in de buurt van je modem enz. 

Ex-Netweter
 

Tijdens gamen frequent random disconnect. einde raad.

Je kan packet loss op je internetverbinding testen:

Voorbereidingen:

  • je wifi-pod volledig loskoppelen/uitschakelen
  • je game-pc rechtstreeks met een nieuwe netwerkkabel (UTP) op de Telenet-modem aansluiten
  • het draadloos signaal van de Telenet-modem via Mijn Telenet volledig uitschakelen
  • Safespot+ en Safesurf via Mijn Telenet volledig uitschakelen

De test zelf:

Logische conclusie na de test:

Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.

Als er een probleem is met de Telenet-modem, wissel je die best voor het type CV8560E (zonder Wifi). Als je een eigen Wifi-router hebt of bereid bent die aan te kopen zet je de Telenet-modem best in bridge-mode (MAC pass-through) via "Mijn Telenet" zodat je eigen Wifi-router een publiek IP-adres krijgt.

Bij een modemprobleem met een bepaald type Telenet-modems kan een overstap naar Orange (andere kabelmodem) ook een zeer snelle en goedkope oplossing zijn.

Als er een probleem is met het Telenet-netwerk kan je nog maandenlang moeite doen om Telenet-techniekers te vinden die slim genoeg zijn om het probleem te detecteren en genoeg lef hebben om het probleem bij hun bazen aan te kaarten.
In het slechtste geval dienen er coaxkabels in de straat vervangen te worden. Dat kan zeer lang duren of Telenet kan besluiten deze werken niet uit te voeren.

Het is sowieso zeker aan te raden om uit te testen of de disconnects ook voorvallen op een ander vast telecomnetwerk (VDSL of fiber). Bij vrienden of familie of voor 34 euro kan je thuis Scarlet Loco nemen, het is een overeenkomst van onbepaalde duur, dus je kan elk moment dit abonnement via de online klanteninterface opzeggen zonder enig financieel risico.


 

Sever
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Tijdens gamen frequent random disconnect. einde raad.

Aan beide mensen, dank voor het uitgebreid antwoord en de mogelijke tips en advies. Ik ga deze zo snel mogelijk allemaal even uitproberen en kijken wat het voor me kan betekenen ! 

ondertussen ook nog even naar de klantendienst gebeld, waar men ook zei, na het bekijken van de waarden op de modem, dat er op het eerste zicht geen probleem zou zijn. De kabel die rechstreeks van de modem komt is een CAT 5E kabel, die blijkbaar ook nog goed genoeg zou moeten zijn. 

klantendienst raadde ook aan, zoals in de andere threads hier, om eventueel de vorige versie modem en wifi pods uit te proberen aangezien andere klanten met soortgelijks probleem  hiermee verder geholpen waren (echter downgraden was dan ook weer een minpunt aangezien ze enkel maar verder gaan upgraden in de toekomst). Alsook kijken naar welke poorten de games gebruiken om eventueel deze via de modem in te stellen. Maar een technieker sturen zou volgens hen niet echt een meerwaarde meer zijn aangezien er al naar van alles fysiek gekeken was en ge-upgrade was. 

 

ik ga alvast jullie advies asap toepassen en kijken of deze hopelijk helpen. 

Mvg. 

0 Likes