Beantwoorden
MaeVanass
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

IPv6 deactiveren op telenetmodem

Beste,

Ik gebruik de telenetmodem om IP adressen toe te kennen aan mijn toestellen. Echter merk ik dat IPv6 soms verstorend werkt in mijn netwerk. Dit gebeurt voornamelijk wanneer bvb. de elektriciteit is uitgevallen en dus de modem terug nieuwe IP adressen moet uitgeven.

Daarom zou ik graag verhinderen dat IPv6 adressen worden toegekend. Dit is ook niet nodig in mijn thuisnetwerk.

Enig idee als dit kan?

Alvast bedankt

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 deactiveren op telenetmodem

Dit kan niet uitgeschakeld worden. Het zou mij verwonderen dat dit ervoor zorgt voor storingen in je netwerk. Het is natuurlijk zo dat bij uitval van de HGW en het terug opstarten alle toestellen die via DHCP een IPv4 adres krijgen een ander adres (kunnen) krijgen en dat kan je voorkomen door ze een vast IP adres te geven. Daarvoor gebruik je de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.99.

Een IPv6 adres zal niet makkelijk veranderen. Je modem moet al meer dan 24 u uitgelegen hebben of je moet een andere modem geplaatst hebben voor je een andere Prefix krijgt. Het intern gedeelte van een IPv6 wordt meestal toegekend op basis van SLAAC en dat is op basis van het mac adres van het toestel en die procedure is altijd hetzelfde. Windows toestellen gebruiken een eigen algoritme om IPv6 adres te maken maar het komt op hetzelfde neer. IPv6 uitgelegd? Hier...

Ik heb nog nooit storingen ondervonden en al mijn toestellen hebben een IPv4 en IPv6 adres. Gaande van mijn TV over receiver naar NAS en camera's. Vorige week nog een paar uur zonder internet gezeten wegens een korstondige (1 sec) onderbreking in de electriciteit waardoor mijn modem een paar uur moeilijk heeft gedaan. Maar alles terug normaal.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaeVanass
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

IPv6 deactiveren op telenetmodem

Beste,

Dank voor de info. Onze laptops kregen enkel IPv6 adressen toegewezen. Dat was zichtbaar in het overzicht van aangesloten toestellen. Daardoor kregen we ook geen connectie met de netwerken van ons werk (VPN en citrix portalen). Na enkele reboots van de modem en de AP's is het dan toch gelukt om terug IPv4 adressen te krijgen en te connecteren.

We hebben nu verschillende elektriciteitsuitvallen gehad na elkaar (verbouwingen bezig) en telkens duurt het uren tegen dat alles terug op zijn plooi valt. Veelal moet ik dan de wifi camera's en chromecast's terug opnieuw instellen om geconnecteerd te geraken. Vroeger had ik er een router tussen staan die IP adressen uitgaf waarbij een reboot geen probleem was. Is dat een gekend telenet modem probleem?

Groeten

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 deactiveren op telenetmodem

@MaeVanassNormaal gezien niet. Anders eens uw huidige HGW (modem/router) gaan inwisselen in een Center. Als het dan nog voorvalt zeker melden aan Telenet. Dat is ook een reden om camera's en vaste toestellen zoals printer, NAS enz. een vast IP adres te geven. Zelfs als de DHCP server uitvalt dan nog zal je kunnen communiceren met die toestellen (alvast intern). Voor mobiele toestellen zoals smartphone en tablet kan je dit natuurlijk niet doen omdat je van het ene netwerk naar het andere gaat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MaeVanass
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! De kop is eraf!

IPv6 deactiveren op telenetmodem

Dank je voor de info. Die vaste IP adressen is een goede tip en zal ik toepassen. Een vraag daaromtrent, moet ik ergens de IP’s die ik heb toegekend aan de devices excluden van de DHCP op de modem zodat er geen conflict kan optreden?

groeten

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 deactiveren op telenetmodem

@MaeVanassBij een Telenet modem / Router ben je veilig als je in de range 192.168.0.2 tot 99 blijft. Aan de DHCP range kan je niets veranderen. In een eigen router kan je meestal bepalen welke range DHCP mag gebruiken; Meestal is dat zo'n 50 tot 100 adressen. Als je dan daarbuiten blijft om fixed IP's toe te kennen heb je geen probleem.

Bijvoorbeeld: Een netwerk met subnetmask 255.255.255.0 (standaardinstelling) heeft 254 IP adressen beschikbaar. In feite 256 maar 192.168.x.0 is het netwerk, 192.168.x.255 is het broadcast adres en dat wordt meestal 192.168.x.1 als router adres /default gateway gebruikt, soms ook 192.168.x.254. Als je dan in een router bijvoorbeeld de range 192.168.x.101 tot 192.168.x.150 gebruikt als DHCP range dan kunnen er 50 toestellen connectie maken via DHCP en zijn alle andere adressen conflict vrij te gebruiken als fixed adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes