Beantwoorden
Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

De datalogger van Growatt maakt geen verbinding meer. Inlichtingen ingewonnen bij Growatt. Zij melden dat de poorten 5279 en 5280 open moeten staan. Telenet geeft echter geen ondersteuning om dat op een correcte wijze te doen. Men zegt dat de klant dit zelf moet doen via geavanceerde instellingen. 
Jammer genoeg weet ik niet wat er in de 'grijze' vakjes ingevuld moet worden. Kan iemand me daarbij helpen?Je thuisnetwerk_001.png

0 Likes
16 reacties
Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Je thuisnetwerk_001.png

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

@Sjef07 

Je afbeelding(en) dienen eerst goedgekeurd te worden door onze @Moderator eerder zien wij de afbeelding(en) niet.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Hallo Patrick 37,

Ik heb ondertussen een nieuwe afbeelding geüpload waarbij bepaalde data bedekt werd.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

@Sjef07 

Ah ok dat heb je dan goed gedaan.

Want afbeeldingen waar IP adressen en persoonlijke dingen staan worden niet goed gekeurd.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1155
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Wat is exact het probleem dat je merkt bij je Growatt installatie?

Port-forwarding is enkel nodig als een toestel buiten je netwerk rechtstreeks verbinding moet maken met een toestel binnen je netwerk. Dat is redelijk ongebruikelijk bij dit type apparatuur.

Ik zou verwachten dat je Growatt apparatuur zelfstandig zijn data kan doorsturen naar een Growatt server op het internet; daar is geen port-forwarding voor nodig, dus ik verwacht een andere oorzaak/oplossing.

 

Maar als antwoord op je vraag:

Bij lokaal IP-adres zet je het IPv4-adres van je Growatt toestel. Je geeft enkel de cijfers na het laatste . in *

Externe Poort: 5279 - 5280

Interne Poort: 5279

Protocol: Both

 

* Het IP-adres, dit is best een statisch IP-adres (ingesteld op het toestel zelf), indien niet kan het IP-adres van het toestel op elk moment wijzigen en stoppen je regels met werken. (Zou je moeten kunnen vinden in de instellingen van je Growatt toestel). Lukt het niet, laat even weten wat voor toestel het is en we zoelen mee!


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Mogelijk volstaat het om UPnP aan te zetten.

Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Sorry voor mijn late reactie. Echtgenote opgenomen in het ziekenhuis.

Het probleem is dat na de configuratie van de datalogger vermeld wordt dat de configuratie succesvol is, maar het groene lichtje (dat normaal moet knipperen bij de verbinding met de server) na enkele seconden uitgaat en er dus geen verbinding is.

Ik heb al 10-tallen keren geprobeerd om de verbinding tot stand te brengen. Zonder resultaat. De datalogger werkte vroeger perfect. Daar ik dacht dat deze defect was, heb ik mij een nieuwe aangeschaft, maar ook met deze hetzelfde probleem.

U schrijft: "Bij lokaal IP-adres zet je het IPv4-adres van je Growatt toestel." Ik heb geen idee waar ik dat kan vinden. Ik heb heel de handleiding van de omvormer Growatt MIN 3600 TL-XH doorgenomen en niet gevonden.

Normaliter zou ik een beroep moeten doen op de installateur, maar ik heb tegen hem een rechtszaak lopen omdat het méér dan 7 maanden geduurd heeft om de thuisbatterij werkend te krijgen en heb daar geen vertrouwen meer in.

Growatt meldt mij dat ik een verkeerd IP adres gebruik. Ik stel vast dat mijn IP adres begint met 84.196.xxx.xxx. Ik denk dat dit vroeger begon met 196.xxx.xxx.

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1155
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Allereerst, veel beterschap voor je echtgenote. Hopelijk is ze snel weer thuis.


@Sjef07  schreef:

Growatt meldt mij dat ik een verkeerd IP adres gebruik. Ik stel vast dat mijn IP adres begint met 84.196.xxx.xxx. Ik denk dat dit vroeger begon met 196.xxx.xxx.


Waarop basseren ze die informatie. Waar heb je een IP-adres moeten ingeven.

 

Even wat info over IP-adressen:

84.196.xxx.xxx is een perfect normaal publiek IP-adres, dat van mij start met 84.197.xxx.xxx. Daarnaast heb je een privaat IPv4-adres; dat start in de meeste particuliere netwerken met 192.168.xxx.xxx. Het publiek IP-adres is hoe je hele netwerk communiceert met internet. Een privaat IP-adres is iets waarmee de apparaten binnen je eigen netwerk met elkaar communiceren.

Port-forwarding (wat je probeert in je originele vraag) is trouwens enkel nodig, wanneer een toestel buiten je netwerk verbinding moet kkunnen maken met een toestel op je eigen netwerk. Het stuurt verkeer van een specifieke (externe) poort op het publiek ip-adres door naar een andere specifieke (interne) poort van het interne IP-adres.

 

Jij zelf hebt geen controle over je publiek IP-adres. Dat krijg je toegewezen van de provider, Telenet in dit geval. Daarnaast is dit voor de meeste gebruikers niet statisch. Dat wil zeggen dat dit eens om de zoveel tijd kan veranderen. Dat zou normaal geen probleem mogen zijn voor dit soort toepassingen.

Om te weten te komen wat het privaat IP-adres een toestel heeft, log je best in op het toestel zelf. Bij een computer is dat uiteraard makkelijk want dan kan je er via een scherm aan. Bij een toestel zoals dit is het natuurlijk moeilijker te vinden. Als alternatief kan je via Mijn Telenet je verbonden apparaten weergeven, daar zou het toestel moeten tussen staan. Een laatste oplossing is een netwerk scanner, die gaat elk IP-adres in je lokale netwerk af en kijkt of er een toestel reageert. Ook hier, dit is standaard niet statisch (en zou dat voor de meeste toepassingen geen probleem mogen zijn) al kan je dat wel configureren. Bij de meeste routers kan dit door een DHCP reservatie te doen, helaas kan dat met een Telenet modem (die ook fungeert als router) enkel door het zelf in te stellen op het toestel. 

 


@Sjef07  schreef:

Het probleem is dat na de configuratie van de datalogger vermeld wordt dat de configuratie succesvol is, maar het groene lichtje (dat normaal moet knipperen bij de verbinding met de server) na enkele seconden uitgaat en er dus geen verbinding is.

Ik heb al 10-tallen keren geprobeerd om de verbinding tot stand te brengen. Zonder resultaat. De datalogger werkte vroeger perfect. Daar ik dacht dat deze defect was, heb ik mij een nieuwe aangeschaft, maar ook met deze hetzelfde probleem.

U schrijft: "Bij lokaal IP-adres zet je het IPv4-adres van je Growatt toestel." Ik heb geen idee waar ik dat kan vinden. Ik heb heel de handleiding van de omvormer Growatt MIN 3600 TL-XH doorgenomen en niet gevonden.


Het is me niet helemaal duidelijk welke toestellen je nu hebt. Je hebt je omvormer, dat is duidelijk (versienummer helpt). Maar wat is die datalogger net? Is dat een toestelletje dat ingeplugd zit in je omvormer (zoals dit) of is dat iets losstaand (zoals dit)?

En hoe maken deze toestellen verbinding met het netwerk, is dit via Wi-Fi of via ethernet? Indien het via Wi-Fi is kan het ook perfect zijn dat het de koppeling met het Wi-Fi netwerk is die mislukt.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

@WG94,

Erg gedankt voor je uitleg. De datalogger is ingeplugd (USB) in de omvormer (= 1ste voorbeeld dat je aangaf). Maakt verbinding met WiFi.

Hier is de info van de omvormer: Omvormer.png

Ik vond het volgende in de ShinePhone app, bij 'Mijn apparaten'.

Apparaten_Datalogger.pngApparaten_Elektriciteitsmeter.pngApparaten_Opslag.png

De datalogger staat als 'online', maar bij Elektriciteitsmeter staat 'niet verbonden'. Ik word er tureluurs van.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Mag ik veronderstellen dat je ook de Growatt Wifi module hebt?

Heb je in dat geval de handleiding gevolgd? Vind je hier die handling?

Ik vrees dat je het te ver gaat zoeken. Normaal moet je voor zulke zaken geen poorten openzetten.

 

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1155
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Je schreef eerder dat het lampje op de WiFi-X uitgaat.

Als ik de handleiding lees zou dit een slechte verbinding tussen je omvormer en de WiFi-X betekenen.

Heb je deze al eens uitgetrokken en opnieuw ingestoken?

Bekijk ook eens of je de volledige installatie hebt doorlopen zoals in deze handleiding


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

@janne_man 

inderdaad ik gebruik de WiFi module en heb de handleiding precies gevolgd. Na het doorlopen van de configuratie krijg ik de melding 'Configuratie succesvol'. Normaliter zou het groene lampje op de datalogger dan moeten knipperen, maar dit gaat na een korte tijd uit.

Wanneer ik in de app (ShinePhone) naar 'Mijn apparaten' ga, zie ik het volgende:
- Datalogger online - ShineWiFi-X Signal : Excellent - Connection status : Connection.
- Opslag: niet verbonden.
- Elektriciteitsmeter: Niet verbonden.

0 Likes
Sjef07
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

@WG94 

Zie mijn antwoord aan @janne_man.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Correct invullen voor openen poorten Telenet - Growatt

Zou je niet eens even Engels kiezen als taal. Wat geeft die dan voor Elektriciteitsmeter?  Ik vermoed dat dit een slechte vertaling is.

Er kan mogelijk een probleem zijn als je in uw Telenet instellingen één netwerk hebt. Indien dat zo is, zet dat op uit en geef uw Wifi 5 een andere naam door bijvoorbeeld een 5 toe te voegen aan de SSID.

Hier vind ik de Growatt Datalog WIFI-X&WIFI-S Instrctions en zie ik:

janne_man_0-1698600645122.png