Beantwoorden
Sylvesterke
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Betalen om oude modem te vervangen

Deze moet ik toch even hier bespreken. Een kennis heeft een mail ontvangen dat zijn modem verouderd is en dat hij helemaal gratis een nieuwe modem kan installeren.

Tot zover... 

Hij heeft dus de nieuwe modem aangevraagd en is hem zelf moeten gaan halen. De klant kan de modem niet installeren, mevrouw kent er niets van en mijnheer kan het niet vanwege zijn handicap. De klant vraag om hulp, maar dat is blijkbaar niet gratis, kosten voor vervoer en werk zouden aangerekend worden.

Waar zijn we mee bezig? Telenet stelt zelf voor om de modem te vervangen, de klant moet dan de modem ergens zelf gaan halen én moet een eventuele technieker zelf betalen?

Beste Telenet, zo werkt het dus niet....

Graag een oplossing! 

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Telenet stelt voor om modem te vervangen, niet gratis

17 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2732
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Betalen om oude modem te vervangen

Zoals je zegt de modem moet vervangen worden dat de vraagt van telenet kwam en niet van jouw

kunnen er geen extra kosten gerekend worden

En omdat de mensen niet handig zijn en het plan om toestel aan te sluiten niet duidelijk is

Zal dit kosteloos moeten gebeuren

Het moet wel duidelijk zijn dat het moet vervangen worden niet een voorstel is

Is om in de toekomst nog internet te krijgen

Is niet de eerste keer dat we dit lezen hier en mensen nog afwachten zo lang het blijft werken doen we niets

zeker er nog kleine problemen zijn om iets te activeren op het netwerk

 

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5875
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Betalen om oude modem te vervangen

@Sylvesterke 

Beste is hiervoor contact op te nemen met de klantendienst en er samen proberen uit te geraken.

Dit is een forum van en voor klanten en geen klantendienst die lezen dus ook niet mee.

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1146
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Betalen om oude modem te vervangen


@luc55  schreef:

Zoals je zegt de modem moet vervangen worden dat de vraagt van telenet kwam en niet van jouw

kunnen er geen extra kosten gerekend worden

En omdat de mensen niet handig zijn en het plan om toestel aan te sluiten niet duidelijk is

Zal dit kosteloos moeten gebeuren

Het moet wel duidelijk zijn dat het moet vervangen worden niet een voorstel is

Is niet de eerste keer dat we dit lezen hier 


Dan heb je vorige keer ook gelezen dat een technieker niet gratis komt, ook al zou je dat graag willen. We gaan deze hele discussie niet opnieuw voeren, laat ons het houden bij de realiteit.

Als je in gaat op het voorstel, maar niet in staat bent om je modem aan te sluiten dan is vandaag een betaald bezoekje van een technieker de normale gang van zaken. Of we dat nu normaal vinden of niet.

@Sylvesterke schreef:

De klant kan de modem niet installeren, mevrouw kent er niets van en mijnheer kan het niet vanwege zijn handicap.

Ik snap dat het misschien moeilijk lijkt voor hen, maar het is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Als je de twee modems naast elkaar zet zie je dat de aansluitingen quasi identiek zijn en het maar zo simpel is als de kabels van de oude modem te verhuizen naar de overeenkomstige aansluiting op de andere modem. (Met uitzondering van de voeding, die vervang je door de voeding van het nieuwe model) Dit zijn hoogstens 7 kabels, maar ik vermoed dat het hier zelfs minder zal zijn.

Zou je hen niet overtuigd krijgen om dit te proberen of hebben ze (jongere) kennissen/familie die ze overtuigd krijgen om dit te doen?

Ik vermoed dat ze door de activatie van de nieuwe modem momenteel geen internet meer hebben via hun oude modem dus hebben ze er alle baat bij om het te proberen.

Zoals @patrick37 zegt kunnen wij hier helaas niets betekenen voor jou want Telenet leest hier niet mee. Als je wil dat Telenet deze boodschap leest dan kan dat door een klachtenbrief te sturen via mail of post. Dat komt wel terecht bij Telenet zelf. Ontevreden? Laat het ons weten (telenet.be) 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sylvesterke
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Betalen om oude modem te vervangen

In deze enkele antwoorden merk ik dat er inderdaad wat verdeeldheid is en dat de discussie blijkbaar al eerder is gevoerd. Mijn excuses, ikzelf lees hier niet zoveel, dus dat heb ik niet op voorhand geweten. 

Eerst even melden dat ik wel weet dat Telenet niet meeleest, dus mijn laatste zinnetje had ik moeten weglaten, alhoewel ik stiekem had gehoopt van wel. Het was gewoon een hulproep in de richting van Telenet met in het achterhoofd dat men toch niet zal antwoorden. 

Goed, met sommigen ben ik het niet eens. De klant heeft geen problemen, alles werkt. Telenet stuurt een mail met de vraag om de modem te veranderen. Nadien sturen ze een tweede mail ter herinnering. Als Telenet zelf vraagt om de modem te vervangen, KUNNEN ze lief vragen aan de klant om het zelf te doen, dat begrijp ik. Als de klant dat kan én wil, is dat geen probleem én beschikt hij sneller over een nieuwe modem, dat is een win-win situatie. Ik zou dat bijvoorbeeld zelf doen, omdat ik zelf een techneut ben. Maar ze moeten rekening houden met mensen die het echt niet kunnen.  Deze klant zag dat er meer draden op de oude modem waren, dan er poorten op de nieuwe modem zijn. Dus aanvankelijk klopt er al iets niet.

Als de klant het niet kan en de vraag komt van Telenet zelf, dan MOET Telenet dat zelf doen als ze erom vragen en/of niet kunnen. Zij moeten zorgen voor een continue dienst, daarvoor betaalt de klant al jaren. Dan heb ik het nog niet over de waarborg, of ingress door losse connectoren (gebeurt vaak) dat terzijde... Ze moeten dus niet dreigen met 'oude modem.... werkt binnenkort niet meer' enz... Als zij achterliggend dingen veranderen waardoor een modem minder goed of niet meer gaat werken, moeten ze het maar zelf oplossen.

Dat zou mooie boel worden. Moet ik zelf mijn watermeter zelf gaan vervangen omdat de oude te ver verouderd is en een digitale meter in de toekomst nodig is. Als zij dat willen komen ze het maar zelf doen.

Ik zal niet nalaten om dit voor de klant te regelen bij de helpdesk. Heb ik al gedaan. Ze gingen een interventie inplannen, maar het planningsysteem werkte niet op het moment dat ik belde en men ging mij terugbellen. Raad eens....hebben ze teruggebeld?

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1146
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Betalen om oude modem te vervangen


@Sylvesterke  schreef:

In deze enkele antwoorden merk ik dat er inderdaad wat verdeeldheid is en dat de discussie blijkbaar al eerder is gevoerd. Mijn excuses, ikzelf lees hier niet zoveel, dus dat heb ik niet op voorhand geweten. 


Je hoeft je hier zeker niet voor te excuseren, mijn bericht over de voorgaande discussie was ook 100% gericht aan @luc55 die wel dat vorige topic gelezen heeft. Het heeft weinig nut om hier te verkondigen dat het gratis zal zijn; als we weten dat dat niet zo is.

Volgens mij is er niemand hier die je ongelijk geeft in je verhaal. We zouden het allemaal beter vinden als Telenet langs kwam om de bestaande modem te vervangen. Ze doen dit echter enkel gratis bij een defect; niet bij een pro-actieve vervanging van een oud model. Dat is jammer, maar is helaas de realiteit zoals ze vandaag is en daar kunnen we hier op De Netweters helaas niets aan veranderen.


@Sylvesterke  schreef:

Ze moeten dus niet dreigen met 'oude modem.... werkt binnenkort niet meer' enz... Als zij achterliggend dingen veranderen waardoor een modem minder goed of niet meer gaat werken, moeten ze het maar zelf oplossen.


Het is trouwens geen dreigement en het is ook niet zomaar omdat ze dingen aangepast hebben (al willen ze uiteraard zoveel mogelijk mensen richting de Docsis 3.1 modems). Over de reden van de pro-actieve vervanging lees je hier alles: Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG 

Men kan natuurlijk wachten tot de modem het effectief begeeft (reageren op de mail is immers niet verplicht); dan zit je met een "defect" en komt men volgens mij wel gratis langs.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Betalen om oude modem te vervangen


@Sylvesterke  schreef:

Waar zijn we mee bezig? Telenet stelt zelf voor om de modem te vervangen, de klant moet dan de modem ergens zelf gaan halen én moet een eventuele technieker zelf betalen?


Zoals je zelf zegt: het is een voorstel waar de klant kan op ingaan of niet kan op ingaan.

Telenet is een privaat bedrijf en bepaalt volledig autonoom de voorwaarden van hun aanbod, niet de klant!

Als Telenet kiest om geld aan te rekenen voor een herstelling of vervanging door een technicus dan is dat hun goed recht.

Telenet communiceert dat ook correct: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/hoe-mijn-t...

De klant is vrij om te kiezen.
Bij een andere provider vind je vast betere tarieven en betere voorwaarden voor activering en installatie.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5241
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Betalen om oude modem te vervangen

Meer dan 20 jaar geleden kon je bij een nieuwe installatie al kiezen: ofwel installeerde je de modem zelf (gratis), ofwel kwam een technieker langs en betaalde je een meerkost. Hoewel Telenet nu zelf het initiatief neemt zie ik dit niet anders, tenzij Telenet de klant verplicht natuurlijk.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Betalen om oude modem te vervangen

Telenet verplicht niemand. In de e-mail staat niet dat vanaf datum X Telenet je verouderde modem zal uitschakelen.

Met andere woorden: de verouderde modems blijven functioneren. Als je tevreden bent, hoef je niets te doen.

Als je ontevreden bent over Telenet: Orange, Mobile Vikings, Scarlet, Edpnet en Proximus bestaan ook nog.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5875
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Betalen om oude modem te vervangen

@Ex-Netweter 

Je antwoord klopt toch niet hoor dus jij leest niet alles wat er hier gezegd wordt.

Beter eerst eens lezen wat er in dit topic vermeld wordt.

En je laatste zin is vermoeiend dat moet je niet blijven herhalen want dat weet iedereen.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Betalen om oude modem te vervangen

Als er in de e-mail geen datum staat waarop Telenet de verouderde modem zal uitschakelen dan ben je niet verplicht om deze te vervangen.

Als er wel een datum in de e-mail staat, moet je wel iets ondernemen om niet zonder internet te vallen.

Overstappen naar een provider die gratis installatie aanbiedt, is altijd een optie.

En vaak ook de goedkoopste want Telenet rekent 85 euro aan!

Sylvesterke
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Betalen om oude modem te vervangen

of er nu een datum in staat of niet, dat maakt niet uit. Zij betalen voor diensten, dus zij moeten die diensten onderhouden, niet zomaar afschakelen (op een bepaalde datum).

Zij moeten zorgen dat de klant die diensten blijft houden. 

De klant moet dus echt NIETS ondernemen wil hij diensten blijven houden, buiten eventueel een telefoontje met de melding dat hij plots geen diensten meer heeft.

Dan zullen ze het wel als een storing moeten oplossen.

 

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 534
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Betalen om oude modem te vervangen


@Sylvesterke  schreef:

Telenet stelt zelf voor om de modem te vervangen, de klant moet dan de modem ergens zelf gaan halen én moet een eventuele technieker zelf betalen?


@Sylvesterke Het klopt dat Telenet mails stuurt naar klanten die nog een oude modem hebben om deze te vervangen. Dan spreken we over klanten die nog gebruik maken van een Docsis 2.0 Modem. Dat zijn oudere modems die na een bepaalde datum stoppen met werken. Als je als klant er voor kiest om in te gaan op dit aanbod kan je gratis een nieuwe modem verkrijgen via de Telenet-winkel.

Stel dat je als klant toch hulp nodig zou hebben bij het installeren van de nieuwe modem, dan mag de klantendienst uitzonderlijk een gratis afspraak met een technieker inplannen om dit te komen doen. Let wel: dit geldt enkel wanneer je van Telenet zelf een uitnodiging hebt ontvangen om de modem te vervangen. 

Als er dan toch een kost in aanrekening zou zijn gebracht, kan je best de Telenet klantendienst contacteren om deze kost te crediteren. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2732
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Betalen om oude modem te vervangen

Zoals iedereen zegt je wacht tot niet meer werkt dan wordt het vervangen

Nu moet je niets meer doen en niets aantrekken het is een voorstel geen verplichting  het zelfde zoals de tv box is een voorstel

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1146
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Betalen om oude modem te vervangen


@Bjarne  schreef:

Stel dat je als klant toch hulp nodig zou hebben bij het installeren van de nieuwe modem, dan mag de klantendienst uitzonderlijk een gratis afspraak met een technieker inplannen om dit te komen doen. Let wel: dit geldt enkel wanneer je van Telenet zelf een uitnodiging hebt ontvangen om de modem te vervangen. 



Is dat enkel van toepassing voor de Docsis 2.0 omruiling (mails met einddatum) of ook voor de pro-actieve omruiling van type CH6643E (mails zonder einddatum)?

Type omruilingen haal ik uit dit bericht Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568LG In deze thread (over de CH6643E) was het immers wel gewoon een betalende interventie Bericht van Telenet nieuwe modem (tenzij de policy sindsdien aangepast werd natuurlijk)


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.