Beantwoorden
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Hallo,

We hebben een 360° Modem + 1x een 360° pod.  Het valt me op dat het wifisignaal nogal onstabiel is en meestal aan de lage kant (tussen de 17 & 24 Mbps downloadsnelheid)

Ik heb hiervoor contact gehad met de helpdesk en men heeft toen mijn wifi netwerk opgesplist in een kanaal met 2,4 GHZ & een kanaal met 5 GHZ.  Eens ik mijn smartphone had verbonden met het kanaal met 5 GHZ kwam ik aan een donwloadsnelheid van 320 Mbps.  Was ik wel tevreden mee, maar nogal vervelend om constant te switchen van netwerk om maar een betere snelheid te krijgen.

Met helaas het gevolg dat de 360° pod niet meer verbonden geraakte met de modem.

Terug contact gehad met Telenet helpdesk en die persoon liet me weten dat opsplitsen geen gooed idee is en heeft alles terug gedraaid en de pod had terug verbinding met het netwerk.  Toen ik een speedtest deed kwam ik nog op 145 Mbps, wat ik nog aanvaardbaar vind.

Deze morgen rond 06.45 u opnieuw via de speedtest meet ik terug 20,3 Mbps downloadsnelheid,  Dit op zo'n 2 meter afstand van de modem en binnen de zelfde ruimte (garage).  Lijkt me veel te weinig...

Iemand een idee hoe dit beter kan ?

dank je !

 

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: trage en onstabiele wifi verbindeng ?

 

0 Likes
10 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2266
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Bij sommige toestellen kan je instellen om met voorkeur een verbinding te maken met een AP in de 5 GHz band.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Dank je.

Heb echter totaal geen idee hoe dat zou moeten met een Samsung A51...

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2266
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Met onze GSM's kan dit ook niet maar met de Windows laptop en desktop kan het wel.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

bedankt voor de toelichting !

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

de Telenet Plume pods policy is: 1 netwerk, dus 2,4 en 5Ghz samen onder zelfde SSID.  In theorie is dat ook gewoon de beste aanpak, laat ideaal roaming enz toe.

Sommige handsets hebben daar mogelijks een probleem mee, in de meeste gevallen gaat dat ok werken.  Sommigen IoT toestellen hebben een probleem met 2,4 en 5Ghz en gaan enkel werken als de app (op de telefoon) en de device zelf in zelfde WiFi band zitten, maar dat is dan een slechte implementatie op het toestel, en kan je ook in Plume even laten openzetten, want is enkel nodig voor onbaording, dus kan temp ff uitgesplitst worden.

Lage throughput kan  uiteraard vele oorzaken hebben: problemen met kabel van de modem, storing, buren storing, toestel, sw vh toestel, ... maar zal als eindgebruiker eerder als "slechte wifi" genoemd worden, want je hebt niet altijd zicht op alles natuurlijk.

Je zou eens volgende test kunnen doen:

1. bekabelde test.  Hang laptop, of iets anders wat bekabeld kan direct in een poort vd modem en doe een speedtest.  Let op, ook sw op de laptop kan beperkingen opleveren, bvb een VPN, een visrusscanner, ... dus best zoveel mogelijk uitschakelen voor de bedrade test

2. Herhaal de test met de laptop ingeplugd achter de plume pod, dan kan je zien of er daar veel impact is.  ALs de throughput hier zwak is, gaat die met een wifi toestel alleen maar minder worden, dat kan bvb betekene dat POD te ver vd modem hangt

3. wifi test achter de modem.  Doe de test in de ruimte vd modem, maar 2m is wel erg kort, dus beter meter of 4-5.  Voor je de test start doe je eerst op je telefoon (of ander test toestel) de wifi uit, dan weer aan.  Sommige toestellen zijn "sticky" en kunnen dan, hoewel jenaast de modem staan, toch op andere wifi punt in huis, bvb je pod, geconnecteerd blijven.  Door wifi uit/aan vermijd je dat probleem

4. als nu nog de snelheid zwak is zal er moeten een vorm van troubleshooten gebeuren, maar vereist wel beetje technische kennis.  Je kan dan een tooltje bvb op je telefon downloaden, die bvb kan zien op welke speed je aan je modem connecteerd, op welke signaalsterkte enz

 

Ook niet onbelangrijk: welk is je test toestel ?  Als je bvb oude telefoon neemt is dat misschien nog wifi4, of nog ouder (enkel 2,4Ghz wifi) en zal de speed zowiezo beperkter zijn dan met een nieuw high-end toestel.  Dus zet hier misschien ook even type toestel bij.

0 Likes
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Alvast bedankt voor uw antwoord !

Ik ga hier mee aan de slag en laat u asap de resultaten van de speedtest weten.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Via de Telenet app kan je ook een "diagnose" doen (op het Homescreen van de app). Die bekijkt dan alle aspecten van je netwerk om zo een eventuele fout te detecteren en op te lossen.

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Heb ik al gedaan, de diagnose geeft geen problemen aan.

Er is wel internet, maar tergend traag, zelfs een speedtest lukt niet altijd...

0 Likes
Lode75
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Beste,

 

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden !

Ik deed telkens de speedtest met mijn smartphone, toen ik via een laptop de speedtest liet lopen had ik wel normale snelheden.

Ter controle er even een andere smartphone gebruikt om de speedtest uit te voeren, ook hier kreeg ik 'normale' snelheden.

Het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan mijn smartphone, kan dit kloppen ?

 

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Trage en onstabiele wifi verbinding bij 360° Wifi?

Dat kan natuurlijk. Er zijn nogal veel mogelijkheden: het kan een hardware probleem zijn, waardoor de capabilities van je smartphone niet meer correct zijn/werken. Het kan een probleem zijn dat je smartphone "stickyness" vertoond en bvb naar verder verwijderde AP / mesh of whatever voorhanden connecteert, maar via wifi off/on net voor de test schakel je die mogelijkheid uit.

Het kan zijn dat je op je smartphone bepaalde installs hebt gedaan, zoals bvb virusscan, VPN, ... waardoor vertraging optreedet

enz

0 Likes