Beantwoorden
Fvg79
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Thuisnetwerk wifi bereik verbeteren, Setup extra AP

Goede morgen,

ik ben op zoek naar volgende advies om mijn thuis situatie te verbeteren qua bereik van wifi.
Vandaag de dag is dit nog steeds aan de inkom een standaard modem van Telenet welke in een kastje hangt en dus uiteraard geen optimaal bereik van wifi in het huis.

Nu heb ik al wat zelf onderzocht en doorlezen, en vraag me af of volgende setup mogelijk is, dit is volgens mij de meest eenvoudige :

IMG_0077.png

Telenet router blijft behouden, verbonden via utp kabels naar de deco AP, hoofdvraag hier is of de telenet router dan nog steeds 2 utp kabels kan verbinden naar 2 pc's ?

Indien dit niet mogelijk is, dacht ik over volgende setup :

IMG_0078.png

Telenet router blijft behouden, verbonden met enkel deco AP, dan een unmanaged switch ertussen en deze dan via UTP kabels verbinden naar de pc's en eventuele andere zaken.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

 

 

 

 

 

 

 

3 reacties
Stijnvw
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Thuisnetwerk wifi bereik verbeteren, Setup extra AP

Ik zou voor situatie 2 gaan, zo zijn al je toestellen verbonden met hetzelfde netwerk. Ikzelf heb ook een tp-link deco opstelling in deze situatie. Als je enkel 1 pc wil aansluiten, is een switch niet nodig. De XE75 heeft 3 gigabit poorten, hierop kan je dan de modem, pc en utp naar de tweede XE75 aansluiten. Ik zou de modem van Telenet wel nog wisselen voor een CV8560E en hierop de bridge activeren. Zo voorkom je dubbele nat en kan je uw tp-link als router laten functioneren ipv als AP

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Thuisnetwerk wifi bereik verbeteren, Setup extra AP

Je kan de router vervangen, maar je kan ook gewoon de DECO al APs gebruiken, dus zijn de DECO devices als bridge in use, wat geen enkel probleem is.

Hou er ook rekening mee dat sommige DECO installs geen config toelaten van bvb channel width, en je zo niet altijd optimaal dingen gaat kunnen doen of penalty pakt (of je buren), hangt vd omgeving af.  Ze gaan dqan naar 160Mhz, ideaal voor de cijfertjes, maar in realiteit niet de beste keuze in Europa, met beperkte kanalen.

Alles heeft een pro en con uiteraard.  Hangt ervan af wat je al dan niet zelf wil doen, of niet, en hoe ver je kennis reikt.  In sommige gevallen is het eenvoudiger om gewoon de basis routed mode te gebruiken, maar is gebruiker-afhankelijk.

Als het puur om wifi coverage gaat heeft een switch naar CV8560E dus redelijk weinig nut.  Want dan kan je bvb geen directe flow tussen aan de 8560 connected toestellen en die achter je eigen router, maar dat hoeft geen probleem te zijn , hangt af vd situatie en hangt ervan af wat je zelf wil natuurlijk.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Thuisnetwerk wifi bereik verbeteren, Setup extra AP

@Fvg79 ik zou inderdaad kiezen voor optie 2.Zo heb je alles in eigen beheer.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.