Beantwoorden
Lejay
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

Beste Netweters,

Momenteel beschik ik over een One abonnement (300 Mbps), een modem CH8568LG en een access point AP7465CE-TN.
De modem staat in de inpandige garage en de access point in de living.
Deze is gekoppeld aan een gigabit switch TP-Link TL-SG108E.
In de living vertrekt een Devolo Magic 2 LAN naar een Magic 2 WiFi op de eerste verdieping en ook eentje op zolder.
De dekking hiermee is goed, dus daar mag ik alvast niet over klagen.
Ik zou nu graag upgraden naar gigabit en/of WiFi 6.
De makkelijkste manier is een OneUp, maar dan ben ik beperkt tot de maximum snelheid van de Devolo's (867 Mbps).
Als ik naar WiFi 6 wil, dan kan dat enkel met de modem F@ST3896LG-TN  en de TN Pods.
Deze modem kan echter niet meer aan het TN Access Point gekoppeld worden.
M.a.w. dient mijn WiFi 6 vanuit de garage te vertrekken, twee muren te overbruggen tot in de living en van daaruit via Pods naar de rest van het huis te vertrekken.
Nu heb ik enkele vragen :   

  • Wat is de beste oplossing voor wanneer de F@ST3896LG-TN in een garage of kelder staat en je wil van daaruit je huis van WiFi 6 voorzien ?
  • Kunnen de TN Pods door twee muren zonder kwaliteitsverlies ? De eerste Pod bij de modem in de garage, de tweede in de woonkamer enzovoort ?
  • Kan ik beter kiezen voor een Devolo Magic 2 WiFi 6 LAN, deze direct aan de F@ST3896LG-TN koppelen en verder verdelen via Devolo Magic 2 WiFi 6 vanuit de woonkamer en deze via de ethernetpoort naar de switch ?
  • Hoe future-proof is deze opstelling dan wanneer WiFi 6e op de markt komt ?

Alvast bedankt voor jullie feed-back.

Jeroen 

 

 

 

0 Likes
9 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5196
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

@Lejay 

Je kan ook kiezen voor de E-Router. Die heeft zelf geen WiFi aan boord, maar is wel compatibel met als uw andere elementen. En ook met andere toekomstige WIFi 6 elementen.

Aangezien uw HGW in de garage hangt is het waarschijnlijk niet erg dat deze zelf geen WiFi heeft.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1618
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6


@Lejay  schreef:

Als ik naar WiFi 6 wil, dan kan dat enkel met de modem F@ST3896LG-TN  en de TN Pods.
Deze modem kan echter niet meer aan het TN Access Point gekoppeld worden.


Als je volledig op WiFi6 wilt overschakelen, dan is de opmerking dat je de TN Access Point niet meer kan gebruiken met de nieuwe modem irrelevant, want deze heeft geen WiFi6.

Het is ook niet zo dat je deze niet meer kan gebruiken. Het enige nadeel is dat deze niet "compatibel" is met het Mesh gebeuren van de 360pods, het AP zal echter wel verder blijven werken als een stand-alone AP (geen deel van het Mesh gebeuren)

 


@Lejay  schreef:

M.a.w. dient mijn WiFi 6 vanuit de garage te vertrekken, twee muren te overbruggen tot in de living en van daaruit via Pods naar de rest van het huis te vertrekken.
Nu heb ik enkele vragen :   

  • Wat is de beste oplossing voor wanneer de F@ST3896LG-TN in een garage of kelder staat en je wil van daaruit je huis van WiFi 6 voorzien ?
  • Kunnen de TN Pods door twee muren zonder kwaliteitsverlies ? De eerste Pod bij de modem in de garage, de tweede in de woonkamer enzovoort ?

Dit heb je verkeerd voor.

Het is niet zo dat er de eerste pod bij de modem moet staan: de nieuwe modem (F@ST3896LG) bevat reeds één pod. Gezien je al een UTP kabel hebt naar de living (waarop de TN accesspoint en switch aangeloten zijn) kan je daar één pod bedraad aansluiten.

Van daaruit wordt het WiFi signaal verder verdeeld via extra pods.


@Lejay  schreef:
  • Kan ik beter kiezen voor een Devolo Magic 2 WiFi 6 LAN, deze direct aan de F@ST3896LG-TN koppelen en verder verdelen via Devolo Magic 2 WiFi 6 vanuit de woonkamer en deze via de ethernetpoort naar de switch ?

Ik heb zelf geen ervaring met de pods, maar gezien de vele klachten die ik hier lees zou ik aarzelend zijn.

Gezien je goede ervaring met Devolo lijkt me een  Devolo Magic 2 WiFi 6 een valabele upgrade. Hoewel ... je blijft nog altijd met de verbinding via het stroomnet (Powerline) en deze "bottleneck" zal niet verbeteren met WiFi6.

 

Enige goede oplossing = bekabeld 🤔

0 Likes
Ex-Netweter
 

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6


@Lejay  schreef:
  • Wat is de beste oplossing voor wanneer de F@ST3896LG-TN in een garage of kelder staat en je wil van daaruit je huis van WiFi 6 voorzien ?

Dit is eigenlijk geen modem om in de kelder of de garage te plaatsen! Het ingebouwde Wifi 6-signaal in de kelder of garage uitzenden is behoorlijk nutteloos en verkwisting van het schaarse Wifi-spectrum. Als je voor deze modem kiest, schakel je het draadloze signaal van de modem best volledig uit.

Wifi-zenders plaats je uitsluitend in de kamers waar je Wifi het vaakst gebruikt: de living is de meest logische plaats. Extra Wifi-zenders plaats je pas bij als je merkt dat Wifi in een bepaalde kamer te zwak is.

De CV8560E-modem (zonder Wifi) is in jouw geval de meest logische keuze.


@Lejay  schreef:
  • Kunnen de TN Pods door twee muren zonder kwaliteitsverlies ? De eerste Pod bij de modem in de garage, de tweede in de woonkamer enzovoort ?

Neen, elk obstakel zorgt voor kwaliteitsverlies. Dat is een eigenschap van draadloze communicatie. Dit kwaliteitsverlies resulteert niet noodzakelijk in onderbrekingen maar wel in tragere verbindingen (minder dan 250 Mbps). Als je signalen zonder kwaliteitsverlies wil versturen moet je netwerkkabels (futureproof UTP cat 6A) aanleggen vanaf de modem naar de verschillende kamers en daar dan een Wifi 6-zender bekabeld aansluiten.


@Lejay  schreef:
  • Hoe future-proof is deze opstelling dan wanneer WiFi 6e op de markt komt ?

Wifi 6E is al meer dan een jaar op de markt: https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/deco/deco-xe75/

Er zijn al smartphones op de markt met Wifi 7, laptops komen er dit najaar aan.

Elke opstelling met powerline-technologie is totaal niet future-proof. Downloadsnelheden gaan de komende jaren standaard boven de 1 Gbps uitkomen, laptops zullen heel binnenkort standaard een 2,5 Gbps-netwerkpoort en Wifi 7 aan boord hebben.
Je zal met powerline-technologie nooit de maximumsnelheden boven de 1 Gbps halen.

 

 

0 Likes
Lejay
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

Beste Raf,

 

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Foutje in mijn communicatie, ik beschik reeds over de CV8560E (in de garage) en een AP7465CE-TN in de woonkamer.

Volgens Telenet dien in hoe dan ook de CV8560E te wisselen (naar de befaamde F@ST3896LG-TN) maar vervalt de AP omdat die niet WiFi 6 compatibel is.

Als je zegt dat ik de CV8560E toch kan gebruiken, dan kan ik deze natuurlijk gewoon behouden.

Ik heb bekabeling van de modem tot in de woonkamer en kan van daaruit vertrekken met een switch, WiFi 6 (al dan niet met powerlines of een andere optie), maar zonder het AP.

Wat dien ik dan te doen om bij Telenet WiFi 6 te activeren ?

Sorry, maar ik ben een leek als het op deze zaken aan komt.

 

 

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1142
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

Aangezien je al een modem zonder Wi-Fi hebt. Zou ik gewoon kijken naar Wi-Fi 6(E) oplossingen op de markt en de Pods van Telenet vergeten. Verder hoef je dan aan Telenet niets te vragen, en je brengt de (AP7465CE-TN) terug naar Telenet.

Wil je iets gelijkaardigs als de pods; dan kijk je naar een Mesh systeem zoals @Ex-Netweter al gelinkt heeft.

 

Mocht je toch kiezen voor het systeem van Telenet. Je kan perfect de eerste Pod plaatsen waar nu het access point staat, aangezien je de Pods ook via kabel kan aansluiten.

 

En geen enkele opstelling is echt future-proof. Elke x aantal jaar komt er een nieuwe technologie uit en dan is die van vandaag verouderd, vraag is of je perse elke keer moet upgraden naar de nieuwste technologie. Zolang het deftig werkt maakt het weinig uit dat je nog een oudere versie draait


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6


@Lejay  schreef:

Volgens Telenet dien in hoe dan ook de CV8560E te wisselen (naar de befaamde F@ST3896LG-TN) maar vervalt de AP omdat die niet WiFi 6 compatibel is.

Als je zegt dat ik de CV8560E toch kan gebruiken, dan kan ik deze natuurlijk gewoon behouden.


Goh, puur technisch gezien is omwisselen niet nodig. Telenet Business-klanten gebruiken ook de CV8560E in combinatie met een Telenet Wifi 6 pod.
Het kan natuurlijk wel dat Telenet om een andere reden per se wil dat een residentiële klant een F@ST3896LG-TN in huis haalt.


@Lejay  schreef:

Wat dien ik dan te doen om bij Telenet WiFi 6 te activeren ?


Als het Wifi 5-toegangspunt eigendom van Telenet is, dien je dit bij Telenet terug in te leveren. Een Wifi 6-pod bij Telenet kan je alleen huren en kost 3 euro/maand. Dit kan je gewoon online of in een winkel bestellen: https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/360wifi/

Opgelet, overschakelen op Wifi 6 is pas nuttig als je smartphone, tablet of laptop ook al Wifi 6 ondersteunt.

0 Likes
Lejay
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

Dank je wel, WG 94 we zijn er bijna.

Ik zou opteren voor een setje TP-Link WE75 Pro zoals @Ex-Netweter heeft gelinkt, maar ik blijf nog met een vraag zitten.

In de garage, bij de modem CV8560E vertrekken er drie UTP-kabels Cat 5E.

De eerste gaat naar de woonkamer (over een switch naar diverse toestellen), de tweede vanuit de garage naar de slaapkamer en de derde vanuit de garage naar zolder (technische ruimte).

Is er een mogelijkheid om de routers via wired backhaul met mekaar te verbinden ?

Dien ik dan een extra switch te plaatsen bij de modem of beschikt de CV8560E over een switch-functie ?

Alvast bedankt voor je antwoord.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

Elke Telenet-modem heeft sowieso een switch-functie, de enige beperking is het aantal poorten: vier

Als je de TP-Link WE75 Pro aanschaft, moet je ze in access point mode plaatsen zodat alle aangesloten apparaten via de Telenet CV8560E routerfunctie kunnen communiceren.

(Voor de eenvoud van je netwerk mag er maar één router actief zijn.)

0 Likes
Lejay
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Overschakelen van WiFi 5 naar WiFi6

Na 1,5 maand wachten (ja, echt !) op Telenet om mijn Gigabit internet te kunnen aanleveren heb ik eindelijk de TP-link XE75 Pro kunnen in gebruik kunnen nemen.

Ik heb gewacht omdat er dus een probleem in de back-end was en ik "maar" 250 Mbps bleef binnenkrijgen i.p.v. 1 Gbps.
De technische dienst van Telenet is duidelijk overbelast of onderbemand (* schrappen wat niet past)

Als ik mijn eigen AP zou gebruiken dan zou Telenet deze kunnen aanduiden als oorzaak van het probleem en dan zouden we nergens geraken...
Ik wou dus een correcte baseline met de producten van Telenet alvorens de TP-Link te gebruiken.

De AP7465CE-TN er tussenuit gegooid en heb nu WiFi6e in heel het huis.

Resultaat een véél betere dekking met WiFi (zelfs op het toilet 😉) en overal supersnel internet.
1 AP in de woonkamer, 1 AP in de slaapkamer en 1 AP op zolder.
Ethernet backhaul werkt gewoon over de Telenet Modem CV8560E waarop de drie AP's rechtstreeks zijn aangesloten.

Dit zorgt ervoor dat ik zelfs op zolder draadloos 850 Mbps kan halen !

Ik ben hier heel erg blij mee 😃

Dank je wel rafb en WG94 voor het aanraden van deze TP-link set.

Een heel blije Lejay.