Beantwoorden
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

1, 2 of 3 Linksys Velops samen met een AP van Telenet

Hallo,

 

Ik had al een andere vraag gesteld ivm een Velop en een AP ivm Wifi 4/5 maar dit gaat over een Velop installatie.

 

Nu heb ik beneden in de woonkamer 1 Velop, hoofdnode geinstalleerd (bekabeld), op het eerste verdiep staat er nog een Velop (in de kinderkamer) die ook bekabeld is maar verbinding maakt met de hoofdnode beneden.

Op het verdiep daarboven (zolder) staat er een AP van Telenet , ook bekabeld die ook wifi uitstuurt.

Velop AC1300 is het model. Wifi 4/5 dus nog geen 6 (te duur op dit moment).

 

Nu ik vind wifi ontvangst goed in gans het huis maar ik had ergens gelezen dat het beter is dat er minimum 3 Velops aanwezig moeten zijn om optimaal gebruik te maken van het mesh netwerk.

Zou dit ook nodig zijn in mijn geval, door ook met die AP op de zolder? Zoja ik kan wel nog een extra Velop aanschaffen voor in de andere kinderkamer maar kinderk 1 en kinderk 2 zijn infeite gescheiden door een gang van 3-4 meter. Is het dan de moeite dat daar ook , 4-5 meter verder van kinderk 1 in kinderk 2 nog een Velop komt of zal dit niet veel uitmaken?

 

Bedankt

 

Groetjes

0 Likes
5 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

1, 2 of 3 Linksys Velops samen met een AP van Telenet


@SPiET  schreef:

Nu ik vind wifi ontvangst goed in gans het huis

 Als er geen problemen zijn zou ik alles laten zoals het nu is, en niet onnodig geld uitgeven aan extra of andere APs


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

1, 2 of 3 Linksys Velops samen met een AP van Telenet

Ja idd, maar een extra Velop AC1300 Wifi 5 Dual zou ik rond de 42 euro betalen , dat valt nog mee.

 

Maar ik had ergens gelezen van een mede-Netweter hier die zei dat het best is dat er minimum 3 Velops zijn die in een driehoek met elkaar communiceren.

 

Weet ook niet of dit wel correct is hoor.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

1, 2 of 3 Linksys Velops samen met een AP van Telenet

@SPiET 

Met minder dan drie satellieten heb je geen mesh systeem. een "mesh" is een gemaasd netwerk waardoor pakketten via verschillende paden hun doel kunnen bereiken en aldus ook redundantie bieden.

Met slechts twee satellieten hebben de pakketjes geen keuze aangezien er geen redundatie is.

Wat niet automatisch wil zeggen dat je een slecht netwerk gaat hebben. Je kan perfect een goede dekking hebben met twee satellieten. Maar het is geen mesh netwerk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

1, 2 of 3 Linksys Velops samen met een AP van Telenet

@StefaanH 

 

Dus infeite is het best dat ik nog een extra Velop AC1300 bij haal dan?

 

Nu staat er beneden eentje in de woonkamer (aan tv) , er is een open ruimte naar de bovenverdieping, daar staat er eentje links in de kinderkamer en op de zolder een AP van telenet (dus geen velop).

Ik kan nog een Velop plaatsen dan in de andere kinderkamer, dat is 4-5 meter van elkaar verwijderd.

Zal dit dan eventueel meer snelheid opleveren dan nu het geval is omdat er nu al een goeie dekking is.

 

Grtjs

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

1, 2 of 3 Linksys Velops samen met een AP van Telenet

@SPiET 

Niet noodzakelijk meer snelheid, maar wel meer stabiliteit. Zoals ik eerder aanhaalde kan je een goed werkend netwerk hebben met slechts twee satellieten, maar dan is het geen mesh.

Maar een mesh is dus geen noodzaak om overal in huis een goede verbinding te hebben wanneer het met minder stations ook goed lukt / werkt. In dat geval wordt het eigenlijk een beetje  luxe.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.