Beantwoorden
dwadj
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Hallo,
Ik heb sinds reeds langere tijd de optie speedboost.

Mijn configuratie is de Docsis 3.1 E-router in bridgemode naar mijn eigen Asus GT-AX11000 router.

Alles werkt perfect, enkel geraakt mijn Asus router met speed test niet verder dan max 600Mbps. (dus test in AsusWrt zelf niet op de client)

Doe ik de test via mijn laptop rechtstreeks op de E-router geraak ik soms tot 700Mbps maar ook niet verder.

Technieker is langsgeweest en met zijn laptop via vpn geraakt mijn e-router wel tot 960 Mbps...

Hoe kan dit, voor hem is alles in orde, maar ik geraak dus niet voorbij die 600Mpbs ....

 

0 Likes
9 reacties
Ex-Netweter
 

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Je kan best zelf ook eens met een VPN testen op een laptop rechtstreeks op de Telenet-modem.

 

0 Likes
dwadj
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Dacht dat het aan de Qos lag dus die had ik afgezet, maar geen verbetering...
Tot dat ik iets heel erg stoms tegenkwam..
Er staat namelijk bij beheer -> privacy, een disclaimer voor gebruik van privacy en daar staat dus ook eentje bij van Trend Micro, die heb ik ingetrokken en rara Speedtest op de router 960 Mbps....

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

@dwadj is dit gemeten op wifi of bedraad, via wifi gaat deze tot 700 de WIFI6 Asus toestellen, via bedraad is dat tot 960.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

@dwadj bij mij op m'n Asus staan deze 2 privacy instellingen op aan en heb geen snelheidsproblemen.

best af en toe testen of je internet wel stabiel is en niet schommelt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dwadj
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Dat is de snelheid direct gemeten in AsusWrt (software van de router) dus Wired !

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

@dwadj bizar, net ook eens de 2 privacy opties ingetrokken en opeens haal ik ook rond de 900 wat daarvoor rond de 700 was, nog nooit voorgehad, denk dat dit een bug is ofzo.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dwadj
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Als je de 2 opties intrekt, dan werkt Qos en sommige DDNS/Alexa spul niet meer.

Ik heb enkel deze van Qos/Trend Micro ingetrokken, gezien ik DDNS gebruik en hij gaat weer gelijk een tierelier

Of het een bug is weet ik niet, maar het zou natuurlijk wel kunnen dat die Trend Micro elk pakket controleert en gegevens verstuurd naar hun server, daarmee de lagere throughput....

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1635
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Zo zie je ... het is niet altijd de schuld van Telenet ...

Een (verkeerde) instelling kan ook invloed hebben.

Maar rechtstreeks op de E-router zou je toch ook de volle snelheid moeten halen, want jouw router instellingen hebben hier geen invloed op ..

0 Likes
Ex-Netweter
 

Speedboost snelheid wordt niet gehaald

Je maximumsnelheid testen doe je inderdaad steeds met een (nieuwe) UTP-kabel rechtstreeks op de Telenet-modem.

Met een degelijke VPN-verbinding kan je eventueel uitsluiten dat een tussenpersoon aan DPI (Deep Packet Inspection) doet en zo je internetverbinding vertraagt.

Ter info, Telenet kan, als provider, zo'n vertragende tussenpersoon zijn: https://www2.telenet.be/internetgebruik?multisolution_attribute=verdeling-bandbreedte

In dit geval was ASUS AiProtection/Trend Micro zo'n tussenpersoon die op je Asus-router aan DPI deed.

Als consument is DPI toch het laatste wat je wil?

0 Likes