Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Geachte,

Dag Gilbert,
Je modem is verouderd en moet vervangen worden. Wees gerust, je kan meteen gratis een nieuwe aanvragen. Zo blijf je ook in de toekomst zorgeloos verbonden!

Ik heb een bericht ontvangen dat mijn Telenet modem Wireless Modem 3.0(docsis)

Technologie : Internet( eurodocsis 3.0  

MAC-id : xx:xx:xx:xx:xx:xx 

verouderd is en moet worden vernieuwd.

Er wordt vermeld dat het toestel gratis wordt geleverd MAAR dat je zelf de installatie moet doen die volgens hen in één twee drie is gedaan.

Daar twijfel ik sterk aan. 

Ook vraag ik met af of mijn laptops en computer nog goed zullen werken met deze nieuwe modem. Is de draadloze Wi-Fi kaart in de laptop en de computer geschikt voor deze nieuwe modem?

En als ik de installatie van de nieuwe modem niet zelf kan doen, wat gebeurt er dan?

Graag uw advies hierover.

Dank bij voorbaat.

Mvg,

Gilbert Van Rumst

 

Inhoud gewijzigd door DeMMi (mod) | Reden: We raden aan om geen MAC-id's openbaar te posten, ik heb deze verborgen 

 

0 Likes
75 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1154
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bericht van Telenet nieuwe modem

Dag Gilbert

@gigi  schreef:

Er wordt vermeld dat het toestel gratis wordt geleverd MAAR dat je zelf de installatie moet doen die volgens hen in één twee drie is gedaan.

Daar twijfel ik sterk aan. 


De installatie zelf is simpel. Je koppelt alle bedrade toestellen af van je oude modem, haalt deze uit het stopcontact en je schroeft de coaxkabel los. Op de nieuwe modem schroef je de coax vast en die steek je in het stopcontact; vervolgens connecteer je weer alle toestellen.

Het kan helaas voorvallen dat er aan de kant van Telenet iets fout loopt tijdens de activatie, dat valt niet te voorspellen.

In de meeste gevallen blijft de naam en wachtwoord van je Wi-Fi netwerk ook hetzelfde. Is dat niet het geval dan kan je ofwel de nieuwe instellen zoals deze op de nieuwe modem staat. Of pas je het aan in Mijn Telenet naar wat het daarvoor was.


@gigi  schreef:

Ook vraag ik met af of mijn laptops en computer nog goed zullen werken met deze nieuwe modem. Is de draadloze Wi-Fi kaart in de laptop en de computer geschikt voor deze nieuwe modem?


Wi-Fi is achterwaards compatibel. Met andere woorden, bij het uitbrengen van een nieuwe Wi-Fi standaard blijft de mogelijkheid om oudere versies te ondersteunen (tenzij je dit expliciet uitschakelt op je modem). Slechts in enkele randgevallen zal je problemen ondervinden.


@gigi  schreef:

En als ik de installatie van de nieuwe modem niet zelf kan doen, wat gebeurt er dan?


Dan kan je (tegen betaling) een technieker laten komen. Als je zelf iemand kent die hier wel kennis van heeft, kan je die uiteraard ook inschakelen.

 

Telenet zal je vandaag niet verplichten om je modem te vervangen; echter zullen binnen afzienbare tijd alle modems die Docsis 3.0 of lager zijn er tussen uit moeten. Daarnaast is de kans niet onbestaande dat je modem het binnenkort begeeft, gezien zijn ouderdom. Zie ook  Re: Telenet verzoek: vervang modem CH6643E door CH8568L - Pagina 2 - De Netweters  


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 258
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Bericht van Telenet nieuwe modem

@WG94In de veronderstelling dat de nieuwe modem van @gigi geactiveerd geraakt.

En welke modem stuurt men op ?

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1154
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Bericht van Telenet nieuwe modem

Dat is inderdaad een risico.

Kans bestaat dat hij nog de CH8568LG zal krijgen. Dat is in ieder geval regelmatig het geval bij anderen hier op De Netweters.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 258
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Bericht van Telenet nieuwe modem

@WG94 
Over deCH8568LG wordt door heel wat gebruikers geklaagd dat hij teveel lawaai maakt(ventilator)  , hangt natuurlijk vanaf waar die is geplaatst.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Bericht van Telenet nieuwe modem

Zoals @Suzy schreef in de link die hierboven werd gepost, zijn er 3 redenen voor een modemwissel:

  1. verouderde specificatie: alle Docsis 2.0 modems moeten vervangen worden, gezien Telenet deze technologie héél binnenkort uitschakelt. Wie zijn modem niet wisselt, valt onherroepelijk zonder internet.
  2. pro-actieve omruiling van oude modems (vb CH-6643), waarvan gekend is dat deze na 10 jaar plots de geest geven. Wie zijn modem niet wisselt, riskeert plots met een kapotte modem te zitten.
  3. verhoogde snelheid: als je overgaat naar een gigabit formule (vb One Up) met een Docsis 3.0 modem. Wie zijn modem niet wisselt, zal zijn download snelheid beperkt zien tot 400 Mbps.

Aan jou om uit te maken in welke categorie jij zit, ik denk 2 (pro-actieve omruiling). Je hebt 2 opties:

  • je blijft je oude modem houden tot hij de geest geeft.
  • je ruilt hem pro-actief in voor een nieuwere.

Gezien het mogelijke risico van activatieproblemen met de nieuwe modem, zou ik eerder gaan voor de eerste optie: if it ain't broke don't fix it 🤔

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Bedankt voor deze voorzorg. 

Mvg,

Gilbert

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2267
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Je kan ook uw mail printen en naar een Telenet winkel gaan en daar F@ST modem vragen, zo ben je zeker dat je de recentste modem hebt.

Ik heb dat ook zo gedaan.

Deze nieuwe model heeft wel een andere houder zodat je een paar gaatje zal moeten boren. De modem komt op enkele cm van de muur te staan voor een goede verluchting. De aansluitingen staan ook aan de zijkant ipv onderaan.

De oude modem mag naar het containerpark.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Hello,

In de eerste plaats dank voor de antwoorden die ik mocht ontvangen.
Kabelconnector: aansluiting voor de coaxkabel met de wandcontactdoos of NIU.
Voor wat staat de afkorting NIU?


Heb je de keuze om zowel tussen de CH 8568 LG of F @ST3896LG-TN te kiezen ?


Is de F@ST3896LG-TN zonder een ventilator die veel lawaai maakt ook gratis?


Het valt op dat de modems CH8568LG en F@ST3896LG-TN beiden over de mogelijkheid beschikken om te surfen met een snelheid van 1 GHz.
Volgens de uitleg die ik hier heb ontvangen komt het over dat jullie niet precies weten welke nieuwe Telenet modem er in feite zal worden geleverd.
De Telenet modems Docsis 3.0 vallen weg binnen afzienbare tijd, dus blijven er twee over die Docsis 3.1 worden genoemd.


Wel dat de CH8568LG veel klachten uitlokt door het lawaai van de ingebouwde ventilator.
En waarom is er nu een ventilator ingebouwd in deze 3.1 Eurodocsis modem en niet in de modem F@ST3896LG-TN?
Of ben je verplicht een abonnement te nemen met een snelheid van 1 GHz als je de modem F@ST3896LG-TN neemt?
En is het niet verplicht om een abonnement te nemen voor een snelheid van 1 GHz met de modem CH8568LG ?
Graag uw advies hierover.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
gigi
PS Gezien het mogelijke risico van activatieproblemen met de nieuwe modem, zou ik eerder gaan voor de eerste optie: if it ain't broke don't fix it :
Niet zo aanlokkelijk om een nieuwe modem aan te schaffen.
Het kan helaas voorvallen dat er aan de kant van Telenet iets fout loopt tijdens de activatie, dat valt niet te voorspellen.
Ook geen positief geluid. Wat betekent dat je best een Telenet technieker laat komen.
Dat is inderdaad een risico.
Kans bestaat dat hij nog de CH8568LG zal krijgen. Dat is in ieder geval regelmatig het geval bij anderen hier op De Netweters.
En als je deze Telenet modem CH8568 LG niet wil aanvaarden, kun je dan de F@ST3896LG-TN aanschaffen? 

 

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Vriendelijk dank voor uw antwoord.

Dat is een wijze raad en als ze me proberen af te schepen met een CH 8568LG met de ventilator dan kan ik zeggen dat er ook andere mensen de F@ST3896LG-TN hebben afgehaald en gekregen.

Grtz,

gigi

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2267
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Ik heb hier in Antwerpen niet moeten aandringen om een F@ast3896LG-TN te krijgen, ze hadden zelfs geen andere.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 258
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Bericht van Telenet nieuwe modem

@Janneke_Dust 
Geen problemen met F@ST3896LG-TN ?

Ik heb hier in juni 2023 iets zien passeren.

Bericht1
Mijn internet soms echt 1 second stopte en dan weer werkte. Was toen niet zeker of de.modem het probleem was.
Maar heb nu een bridge modem gaan halen in de plaats en alles werkt perfect nu.

Bericht2
Heb hier hetzelfde gedaan: de F@ST gaan omruilen voor een CV8560E en geen issues meer. Blijkbaar zit er een defectje op de F@ST die problemen geeft met IoT-toepassingen en hubs.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2267
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Ik heb geen probleem met die modem en de berichten die je vermelt zijn niet van mij.

Mogelijk dat deze modem gevoeliger is voor fouten in je lokale netwerk maar dan moet je de fouten in dat lokale netwerk oplossen en niet de modem als oorzaak aanwijzen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FVDM
Experienced Veelweter
Berichten: 258
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

Bericht van Telenet nieuwe modem

@Janneke_Dust 

Ik heb nooit gezegd dat die berichten van u zijn eh ,het was gewoon een vraag wat  uw ervaring was met die modem.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Bericht van Telenet nieuwe modem

Hello,

Ik ben verrast dat na het e-mailbericht van Telenet dat mijn modem is verouderd en ik een nieuwe modem moet aanschaffen, zulke antwoorden te krijgen bij de Netweters.

Over de twee verschillende modems  CH8568LG en F@ST3896LG-TN zijn er uiteenlopende meningen zowel positief als negatief.

De ene klaagt over het geluid dat de ingebouwde ventilator veroorzaakt bij de CH8568LG en de andere het telkens uitvallen van internet.

En blijkbaar hebben de Telenet diensten daar geen oor naar en leveren ze de beide modems aan hun Telenet klanten.

Ik zal toch kiezen voor de F@ST3596LG -TN omdat deze modem geen ingebouwde fan heeft, want onze modem staat in de living .

grtz,

gigi 

 

0 Likes