Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5314
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

ik zie sinds deze week al enkele keren bij live uitzendingen (Nieuws en vanavond ook zomerhit) dat het beeld korrelig is, net of ze SD beelden opwaarderen naar HD, maar zie het bij alle uitzendingen op VRT1 sinds deze week.

is toch geen reclame voor VRT, is dit een probleem van VRT of een probleem van telenet van het inkomend signaal van de VRT????

moet zeggen, ik kan het beeld via satelliet van TV Vlaanderen ook zien en daar zie ik die korrels niet in het beeld, dus ik veronderstel dat het bij Telenet ligt dit probleem.

kan dit door @Moderator of @Suzy eens aangekaart worden dit probleem, en nee ik zie het niet enkel bij mezelf maar op verschillende tv's gemerkt met het telenet digitaal signaal.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
102 reacties

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Vreemd verhaal. Niets te merken via TV Vlaanderen of Proximus.

Waarom zou het dan aan VRT liggen?

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5314
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

@Ex-Netweter 

Is idd enkel bij Telenet en Orange via de kabel, er zit een nieuw stuk tussen de verbinding van VRT naar Telenet, aan de bitrate zie je geen veranderingen tijdens het zakken van de kwaliteit.

moet zijn dat er bij M7 en Proximus nog geen nieuw stuk tussen zit, M7 gebruikt ook dezelfde verbinding van Proximus voor de Vlaamse zenders 😉

de Vlaamse zenders worden in Amsterdam opgestraald naar de Astra.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2267
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

De app VRTmax geeft een véél scherper beeld van het EK wielrennen dan VRT1 en NOS1. Het is dus niet enkel de vrt maar ook de NOS die een slecht beeld geeft.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5314
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

@Janneke_Dust dit is een totaal andere zaak, de problemen dat er zijn met het slechte beeld is bij elke uitzending te zien op VRT1 en gaat op en af, een bitrate dat van vrt uit schommelt voor telenet, op een Tv Vlaanderen via satelliet zie ik dat niet, daar is het beeld perfect, maar die krijgen het door via proximus met een glasvezel lijn naar Amsterdam waar het wordt opgestraald naar Astra in Luxemburg.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dammes
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Verander-je-wachtwoord-dag Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Ik heb hetzelfde probleem, wanneer een oplossing?

 

Dammes
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Verander-je-wachtwoord-dag Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Ben de situatie eigenlijk kotsbeu, nieuwe tv box, nieuwe bekabeling, nieuwe modem en nog steeds belabberde kwaliteit.

Wanneer komt Telenet met een oplossing. Mijn geduld raakt op. 

 

Graag een respons.

Matthias92
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Hallo,

De laatste weken heb ik last van onzuiver beeld, vooral bij live sport zoals wielrennen. Ben sinds eind Mei overgeschakeld op de TV-box.

Vooral op VRT1 is het opvallend slecht rond bewegende beelden, zoals wielrenners, zit een soort blokjesachtig ruis.
Als ik dan dezelfde koers opzet op Eurosport is daar het beeld beter dan VRT, maar nog niet zoals het zou moeten zijn.

Ook via Terugkijk-TV / Opname blijft de kwaliteit slecht.


Wat heb ik al geprobeerd:
- De coaxen gewisseld op de NIU
- TV eens op een andere aansluiting in het huis
- Andere HDMI
- COAX recht op TV

Niks brengt enigszins een verbetering, dus het probleem zou dan toch bij Telenet moeten liggen?

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5314
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

@Matthias92 uw bericht hierin verder gezet daar dit een probleem is dat al weken bestaat en gekend is bij VRT en Telenet, Telenet legt de schuld bij de VRT dat een nieuw toestel tussen de eindregie van de VRT en telenet gestoken heeft sinds augustus.

heb al paar keer gevraagd naar een update maar er komt niet veel info.

ik begin het te merken op andere zenders ook (VTM HD) je ziet dit aan de ondertiteling dat dit met spikkels is.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Matthias92
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Hoe komt dat sommige mensen met de nieuwe TV box hier geen last van hebben en wij wel?

Mijn ouders 2km verderop hebben 1 maand na mij ook geswitcht en hebben geen problemen 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5314
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

@Matthias92 omdat bij hen misschien beeldverbeteraars ofzo aanstaan, er is wel degelijk een probleem met de VRT zenders, de ene ziet het minder duidelijk op z'n tv dan een ander zeker.

ik zie het hier nog altijd, ik neem al 3 weken De Twaalf op met een eigen ontvanger met CI+ module op een hdd waarbij ik de serie daarna knip naar enkel de serie om deze te bewaren voor mezelf, en in de opname zie ik ook onzuiverheden dat het beeld ook daarin korrelig is.

en je ziet het meeste bij snelle beelden.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Matthias92
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Ik mag toch hopen dat Telenet/VRT het nodige doen om dit probleem te verhelpen, want er lijkt toch sprake van een breder probleem als je hier het forum doorleest.

Want naar dit onzuiver beeld wil ik niet blijven kijken, op deze manier kan ik onmogelijk van de koers genieten.
Gezien deze problematiek ga ik toch wel overwegen in te gaan op de uitnodiging deze week van Fiberklaar om de fiber naar binnen te brengen.

 

Ex-Netweter
 

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen


@Matthias92  schreef:

Ik mag toch hopen dat Telenet/VRT het nodige doen om dit probleem te verhelpen, want er lijkt toch sprake van een breder probleem als je hier het forum doorleest.


Telenet doet duidelijk niet het nodige want je bent ontevreden. Dit topic is trouwens op 19 augustus geopend. Het is vandaag 28 september en er is geen oplossing of uitzicht daarop.
Een degelijke tv-distributeur zou het meestbekeken tv-kanaal van Vlaanderen al terug op orde hebben.

Ik begrijp uit dit topic dat de problemen begonnen zijn na een wijziging aan de encodering van het bronsignaal in samenspraak met VRT. Telenet had op mogelijkse problemen ook kunnen anticiperen en de oude configuratie of apparatuur stand-by kunnen houden om onmiddellijk terug te kunnen overschakelen op de oude apparatuur. Momenteel schuift Telenet het probleem in de schoenen van de externe leverancier (zogenaamde vendor) die de nieuwe apparatuur leverde. Blijkbaar heeft Telenet intern niet meer de nodige mensen in huis om dit probleem eigenhandig en snel op te lossen.

Het is een verhaaltje dat de laatste jaren vaak terugkomt bij Telenet. Er is een probleem, maar Telenet kan het niet oplossen, het is de vendor, het is de achterliggende dienst, het is een externe leverancier, etc...

Dit is een symptoom van uiterst verregaande uitbesteding van know-how en personeel om kosten te besparen.
Kortom, Telenet bespaart kosten en maakt hogere winsten terwijl de kwaliteit voor de klant steeds achteruitgaat.

Bij TV Vlaanderen en Proximus zijn er geen kwaliteitsproblemen met VRT 1. Dus het is inderdaad slim om je keuzevrijheid te vergroten en het gratis Fiberklaar-aansluitpunt in je woning te laten plaatsen.

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

@Ex-Netweter Jij hebt dus duidelijk nog nooit via proximus tv gekeken, in mijn kennissenkring niks anders dan klachten.

Matthias92
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

Heb de indruk dat het de laatste dagen, vooral VTM iets beter is.

De verraders was gisteren beter beeld dan vorige week.

 

Helaas live beelden zoals de koers zaterdag nog steeds belabberde kwaliteit.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5314
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VRT1 korrelig beeld bij live uitzendingen

@Matthias92 

Als er op de HD versies van de vtm zenders weinig beweging is wordt de bandbreedte beter verdeeld, eens er op vtm2 HD voetbal is zullen de andere zenders er last van hebben, dit is beetje het probleem ermee, 

er staan teveel HD zenders op 1 freq om een mooier beeld te geven, heb de indruk dat ze de beeldkwaliteit nog gebruiken met HD tv’s van jaren terug.

de 4K tv’s zijn al zoveel verbeterd in beeld dat de verwerking van HD beeld 1080i op sommige tv’s belabberd eruit ziet ook.

het ene heeft met het andere te maken.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.