Beantwoorden
dARn
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Smartlock O dierbaar België.. Tien op tien! TV-box / TV-app / telenttv.be

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Allen,

Al jaren gebruik ik de IMAP instellingen zowel op windows als op Mac. In het begin dat Telenet IMAP aanbood moesten we nog handmatig  de server instellingen aanpassen maar reeds verschillende jaren kan je een account gewoon toevoegen door email-adres en paswoord in te voeren en de rest gaat dan automatisch... lekker handig!

Nu heb ik een nieuwe Macbook en dacht deze nog eens "from scratch" in te stellen ipv een backup terug te zetten. Dit ging allemaal heel goed tot ik merkte dat mijn mails welke ik op mijn laptop verwijderde niet weg waren op mijn GSM of andere computer. 

Na het controleren van de instellingen bleek al snel wat de oorzaak was, het account type had blijkbaar als POP ingesteld, wat ik raar vond want had gewoon de gebruikelijke manier gebuikt (welke trouwens ook zo beschreven staat op de support site van Telenet). Geen probleem dacht ik dan pas ik die servergegevens wel handmatig aan dan komt dat in orde...

NIET DUS... Waarschijnlijk omdat het account type "POP" is maar dit is niet aan te passen, ook niet na het verwijderen en opnieuw toevoegen krijg ik geen enkele mogelijkheid om voor het account type "IMAP" te kiezen...

Volgende foutmelding krijg ik, als ik de server instellingen handmatig wijzig:
Screenshot 2024-01-06 at 06.08.08.png

(ook hier alle verschillende mogelijkheden van bevlieging geprobeerd maar helaas)


Met Outlook is er geen probleem en wordt mijn mail account (van het type IMAP) gewoon netjes automatisch toegevoegd na het invullen van mijn mailadres en paswoord.

Dus het zal dan wel een probleem van Apple zijn denk ik? 

Belangrijker: Ondertussen, met het prutsen en meerdere keren opnieuw proberen, ben ik er ook in geslaagd om al mijn mails te verwijderen van de server. Is daar een backup van bij Telenet?

 

0 Likes
13 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1164
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Je kan het servertype niet aanpassen, je moet het account opnieuw aanmaken. Dat is niet ongebruikelijk; er zijn verschillende email programma’s waarbij dat zo is.

Gisteren had iemand anders hetzelfde probleem, maar na een herstart van de computer kwam plots wel de optie om IMAP te kiezen.

Wat misschien ook kan helpen; in het venster waar je email/wachtwoord moet invullen Option inhouden als je bevestigd, om zo in de geavanceerde instellingen terecht te komen. Andere optie is een foutje maken zodat je naar ook naar de geavanceerde instellingen gebracht wordt.

Of Telenet een backup heeft, geen flauw idee. Best zo snel mogelijk contact opnemen met de klantendienst als je dat te weten wil komen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Deen
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Ik had onlangs hetzelfde probleem ivm die POP/IMAP-instellingen. Om een voor mij onbekende reden kreeg ik plots, nadat ik de computer opnieuw had opgestart, wel de optie om te kiezen tussen POP en IMAP. Zo werden mijn mails dan gesynchroniseerd.

Ondertussen heb ik wel gemerkt dat ik via de SMTP-instellingen geen mails kan versturen vanop die nieuwe Mac... mocht je daar iets op weten, graag!

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?


@dARn  schreef:

Belangrijker: Ondertussen, met het prutsen en meerdere keren opnieuw proberen, ben ik er ook in geslaagd om al mijn mails te verwijderen van de server. Is daar een backup van bij Telenet?


Dat is inderdaad het grote gevaar als je (per vergissing) POP installeert.

POP downloadt de mails in plaats van te synchroniseren, maar verwijdert de mails uit de Inbox nadat ze gedownload zijn, tenzij je specifiek aanklikt dat de mails op de server bewaard moeten blijven.

Vanzelfsprekend heeft Telenet back-ups van alles wat op hun servers bewaard wordt ... Maar of ze een procedure hebben om de mails van één specifieke account terug te zetten vanuit de back-up is een andere vraag. De gewone Heldpesk zal je hierbij niet kunnen helpen, en gezien het weekend zal zoiets pas maandag kunnen (indien überhaupt mogelijk).

Onthou dus goed het tijdstip dat je de mails hebt verwijderd voor een eventuele back-up.

 

PS

Indien je een goed "Inbox management" hebt, en dus meestal een lege Inbox, dan zou je niet alleen heel recente berichten verloren hebben ...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5883
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

@WG94 @dARn 

Kan jullie zeggen dat Telenet geen backup heeft waar je emails bewaard worden.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dARn
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Smartlock O dierbaar België.. Tien op tien! TV-box / TV-app / telenttv.be

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Ok, herstarten alleen maakte niet veel verschil bij mij daarna wel CTRL + Option (want Option alleen had ik al geprobeerd) geprobeerd en dan kreeg ik wel die melding waar je IMAP kan kiezen en de servers invullen. Heelaas zat ik daarna met  het "Authentication probleem" wat blijkbaar ook gekend is... 

Hier hielp het om mijn paswoord aan te passen in mijn.telenet.be. Met dat nieuwe paswoord kwam alles netjes in orde...

Unable to verify account name.jpg

 


@Deen wat die SMTP problemen betreft, ben je zeker dat je volgende gegevens hebt gebruikt?
Screenshot 2024-01-08 at 14.06.26.png

 

@iedereen Bedankt om mee te denken en wat mijn verloren mails betreft, die heb ik toch nog kunnen recupereren via mijn oude laptop. Eerst wifi uit en dan mail app opgestart, daar zaten nog alle mails in (op enkele dagen na maar niets belangrijks gemist). Deze mails dan naar een map gesleurd en dan pas Wifi terug aan zodat die map naar de server werd geüpload... 

@flip1953 Inbox management van mijn privémail was idd een ramp... Ondertussen heb ik er ook werk van gemaakt om met rules de belangrijkste mails in mappen apart te steken en de rest (hoofdzakelijk spam) delete ik vanaf nu regelmatig...

dARn
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Smartlock O dierbaar België.. Tien op tien! TV-box / TV-app / telenttv.be

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Nog een laatste update ivm IMAP mail probleem… Als je het Telenet account toevoegt via “Instellingen”(niet van Mail maar Systeem instellingen) en daar via “Internet Accounts”, dan lukt het ook zonder problemen van de eerste keer… OMG enkel grijze haren verder 😉

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 537
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?


@dARn  schreef:

Nog een laatste update ivm IMAP mail probleem… Als je het Telenet account toevoegt via “Instellingen”(niet van Mail maar Systeem instellingen) en daar via “Internet Accounts”, dan lukt het ook zonder problemen van de eerste keer… OMG enkel grijze haren verder 😉


@dARn Goed dat het zo in orde is gekomen. Bedankt om de oplossing te delen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Deen
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Ik heb inderdaad die instellingen gebruikt. 

Ondertussen heb ik mijn account opnieuw verwijderd, maar het lukt me nu niet om het opnieuw toe te voegen. Ik krijg de optie om te kiezen tussen POP en IMAP nu enkel door "een foutje" in te geven. Maar vervolgens krijg ik deze foutmelding:

Foutmelding maandag.png

Ik vulde mijn e-mailadres in, en als username mijn voornaam en naam (ook geprobeerd om daar mijn e-mailadres in te geven). Ik kan niet meer aan de serverinstellingen. Op webmail werkt alles wel.

Ook een technische medewerker aan de lijn gehad, maar die kon me niet helpen. Omdat webmail wel werkt, zou het probleem bij Apple liggen.

Alle hulp is welkom!

0 Likes
dARn
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Smartlock O dierbaar België.. Tien op tien! TV-box / TV-app / telenttv.be

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Dat had ik idd ook. Dat is een gekend issue blijkbaar (vraag me geen details 🙄) wat op te lossen is door je paswoord aan te passen in mijn.telenet.be en dan met het nieuwe paswoord lukt het wel...

dARn
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Smartlock O dierbaar België.. Tien op tien! TV-box / TV-app / telenttv.be

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Ja maar voor de zekerheid nogmaals geprobeerd met een alias en dan lukte het ook daar niet. Enkel het voorgesteld email-adres bovenaan in deze lijst:

imap_.png

 

Het heeft nog wat meer onderzoek nodig om te zien wat er juist misloopt maar het is zo goed als zeker een issue sinds MacOS Somona. Daarvoor heb ik hier nooit last mee gehad en ook met ander apps (bvb Outlook) werkt het nog steeds zonder problemen.
BTW: met het testen van Outlook heb ik ontdekt dat de huidige versie best wel aangenaam werkt op MacOs. Zou zelf zeggen beter dan op Windows 😁

Deen
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Ik heb de tip gevolgd en mijn wachtwoord veranderd. Vervolgens probeerde ik opnieuw om mijn account toe te voegen. Daarvoor moest ik opnieuw bewust een "foutje" maken omdat ik anders niet de keuze kreeg uit POP en IMAP. Maar als bij wonder begon de mailbox te synchroniseren, en ik kan nu ook mails versturen. Het was nog even spannend om ook op mijn mobiele toestel de juiste instellingen in te geven (wellicht vooral omdat ik te snel wou gaan en het wel even duurde voor het nieuwe wachtwoord werd herkend), maar alles lijkt nu te werken. Dank voor jullie hulp!

dARn
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Smartlock O dierbaar België.. Tien op tien! TV-box / TV-app / telenttv.be

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

Even je paswoord aanpassen(veranderen) in mijn.telenet.be hielp bij mij dit op te lossen...

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7395
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

IMAP niet meer in te stellen op MacOS Sonoma 14?

@dARn echt genoten van dit onderwerp. Heel fijn om je proactieve en informatieve communicatie hierover op De Netweters te zien. Kudos en bedankt om waarschijnlijk nog vele anderen te helpen hiermee. 👊😃


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes