Beantwoorden
smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Sinds 24 oktober 2023 laat smtp.telenet.be (port 587, SSL/TLS actief) geen mails van mijn ip cam software meer door.

Op 23 oktober om 23:16 heb ik de laatste mail ontvangen. 

Ik heb die nacht geen instellingen aan mijn ip cam of mijn mail adres gewijzigd, dus ik begrijp niet hoe het plotst stopte met werken terwijl dit jaren wel functioneerde.

Heeft Telenet zijn policy omtrent smtp gebruik gewijzigd ?

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: geen ip cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

37 reacties
Fouby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Ik had juist hetzelfde probleem: mijn dahua camera kon vanaf 24/12/2023 bij bewegings-detectie geen emails meer versturen via de 'SMTP.TELENET.BE' server zonder dat er ook maar iets was gewijzigd in de XVR configuratie van de DMSS (versleutelingstype TLS en poort 587). Case geopend bij telenet helpdesc: zij stelden voor om het paswoord van mijn telenet-account te wijzigen, doch dit bracht geen oplossing. Heb toen ook geprobeerd met mijn Google account en de 'SMTP.GMAIL.SERVER' met versleutelingstype SSL en poort 465, doch ook geen succes. Vandaag las ik over de vereiste van een Google-paswoord voor applicaties indien men de Google-server gebruikt. Ik heb dan via mijn Google-profiel zo een applicatie-paswoord aangemaakt. 

Create & use app passwords
  1. Go to your Google Account.
  2. Select Security.
  3. Under "Signing in to Google," select 2-Step Verification.
  4. At the bottom of the page, select App passwords.
  5. Enter a name that helps you remember where you'll use the app password.
  6. Select Generate.

Na de creatie krijg je een popup scherm met een door Google gegenereerd paswoord van 16 karakters in de vorm 'xxxx xxxx xxxx xxxx'.

Nadat ik in de recorder-configuratie dit nieuwe app-paswoord gebruikte onder mijn Google-account (16 karakters en OOK de 3 blanko's) kon ik opnieuw emails verzenden vanuit de DMSS-applicatie, dus niet meer via telenet maar wel via Google.

 

Foxster
Freshman Weetjesweter
Berichten: 27
Trick or treat? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Hallo

dank voor uw reply.

Ergens hiervoor heeft iemand dat ook gezegd en heb dat ook gedaan via de smtp server van Gmail. Inderdaad, dat bijhorend maken van een paswoord van gmail is tricky maar na enig klikken krijg je dat paswoord. En dan werkt het bij mij ook.

 

Maar de originele issue blijft: het werkt niet meer met de smtp server van Telenet, dus telenet heeft iets anders toch geconfigureerd, maar het toegeven doen ze niet. Nu mijn "probleem" is opgelost en daar laat ik het bij...

 

Groeten

 

 

 

smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Hey, ik ben de originele poster van het probleem.

Zelf heb ik ook gekozen voor de oplossing via Gmail, maar hier is voor mij het probleem niet mee opgelost. 

Zoals @Foxster inderdaad zegt : "de originele issue blijft: het werkt niet meer met de smtp server van Telenet, dus telenet heeft iets anders toch geconfigureerd, maar het toegeven doen ze niet".

Wij betalen toch voor die dienst, hoe kan het dan dat we genegeerd worden hierin ? Gmail is gratis en die kunnen de dienst gewoon stop zetten als ze willen, daarom dat ik het liever terug werkend zou krijgen via Telenet. Weet iemand hoe ik het snelst een ticket kan openen bij Telenet?

Fouby
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Inderdaad, telenet blijft hier in gebreke, de oorzaak van het probleem ligt wel degelijk bij hen.

Ik  heb indertijd via de contact pagina op hun website en de optie 'technisch probleem diensten'

het probleem gemeld. Ze hebben mij vrij snel telefonisch laten weten dat het zou opgelost zijn

nadat ik het paswoord van mijn telenet-account zou hebben gewijzigd.

Ik heb dit gedaan doch dit bracht geen oplossing en ik heb dit verder zo gelaten, voornamelijk 

omwille van de slechte ervaringen met hun helpdesk in het verleden.

Hopelijk kunnen we snel terug rekenen op deze telenet dienst.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5885
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

@smyttie 

De oorzaak van het probleem geen idee maar als je snel een case wil laten openen is de klantendienst te bellen. daarin je probleem aan geven en vragen dat ze een case willen aanmaken voor de achterliggende dienst. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1631
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be


@smyttie  schreef:

Gmail is gratis en die kunnen de dienst gewoon stop zetten als ze willen, daarom dat ik het liever terug werkend zou krijgen via Telenet. Weet iemand hoe ik het snelst een ticket kan openen bij Telenet?


En waarom zou je dit perse via Telenet willen versturen? De dag dat je van provider wisselt, zal je camera terug niet meer werken

Met de Gmail oplossing ben je onafhankelijk van de provider.

De kans dat Google de stekker uit Gmail trekt is toch uiterst miniem?

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1631
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be


@Fouby  schreef:

Inderdaad, telenet blijft hier in gebreke, de oorzaak van het probleem ligt wel degelijk bij hen.


Volgens mij ligt de oorzaak van het probleem niet bij Telenet, maar bij de e-mail client van jouw IP camera.

Als Telenet iets gewijzigd heeft, waardoor het plots niet meer werkt (sedert oktober 2023), dan vermoed ik dat Telenet zijn SMTP servers heeft geüpgraded met de laatste versies van het beveiligings protocol (TLS 1.3?). Je verwacht toch van een Provider dat hij altijd de meest recente beveiliging gebruikt, of niet?

Net zoals dat je van een WiFi router ook verwacht dat hij WPA3 gebruikt in plaats van het onveiliger WPA2?  

Waarschijnlijk is de firmware van jouw IP camera niet recent, en wordt dus door de SMTP server van Telenet als onveilig beschouwd (er komt dan geen verbinding tot stand).

 

Nu vraag je waarschijnlijk, waarom werkt het dan met google wel?

  • Bij de eerste poging om via google te werken is het ook niet gelukt. GMail heeft ontdekt dat je werkt met een "onveilige" e-mail app.
  • Google heeft hier echter een "work-around" voor ontwikkeld: onveilige e-mail apps kunnen toch verder SMTP gebruiken, op voorwaarde dat je een apart "App-paswoord" aanmaakt. Op die manier wordt je echt paswoord niet gecompromitteerd: alleen de IP cam kan met het "app-paswoord" een verbinding maken.

Telenet heeft geen work-around voorzien voor "onveilige mail clients" en verwacht dus dat iedereen de meest recente versies gebruikt van TLS?

Dat is mijn vermoeden 😊

 

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Als Telenet wat vraagt op te doen en je doet dat en dat geeft geen oplossing, is het minste wat jij moet doen dat melden aan Telenet.

Je pinker van je auto werkt niet. Je gaat naar de garage en komt x tijd laten om de auto terug te halen. Je komt thuis en je stelt vast dat de pinker opnieuw of nog altijd niet werkt.

Moedeloos reageer je niet, daar de garage niet goed werkt. Drie maand later klaag je dat je pinker nog altijd niet werkt.