Beantwoorden
whoswhos74
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

MAC-filtering instellen

Dag allemaal,

Ik wou de MAC-filetring gebruiken van mijn telenet modem om zelfs toegang te beperken voor sommigen toestellen.

Ik weet dat ik via de menu "draadloos instellingen" moet gaan en daar op de slot moet klikken bij "MAC-filtering", maar het lijkt niet te werken...

Ik heb al geprobeerd om MAC adressen te "blokkeren" of "toestaan", maar niks lijkt te werken, dat de status van de ingevulde MAC adressen op "Actief" of "Niet actief" is verandert niks.

Elke keer dat ik iets probeert, is alle WiFi verkeer geblokkeerd voor iedereen.

Nergens is er ook een stap per stap uitleg van hoe je deze moet doen.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Ik weet niet of het relevant is, maar ik heb een switch aangesloten (door Telenet) aan de modem ook.

 

Alvast bedankt

Tags (1)
0 Likes
13 reacties
Suskes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

MAC-filtering instellen

Beste,

 

Heeft u de MAC-adressen correct ingegeven en op actief gezet?

Bv:help1.PNG

 

 

help2.PNG

 

 

 

xx:xx:xx:xx:xx:xx moet het MAC-adres van uw apparaat zijn!

0 Likes
vd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

MAC-filtering instellen

Ik heb onlangs ook een MAC filtering ingesteld (met "toestaan"), en heb daar ook problemen mee ondervonden. Maar dan omgekeerd probleem : ik had doelbewust een apparaat de toegang ontzegd, maar die bleef aangesloten. Ik heb toen Telenet hierover gecontacteerd, maar die beweerden dat alles normaal functioneert (ongeveer een maandje geleden). Als ik mij goed herinner, heb ik toen een paar daagjes gewacht, en plotseling functioneerde het toen wel. (misschien help dat bij jou ook).

 

Dit gezegd zijnde, ik weet niet wat het doel is van je instelling , maar als het te maken heeft met veiligheid wordt er gezegd dat dit niet een "waterproof" methode is. Voor professionele slecht-menende mensen is dit relatief gemakkelijk te omzeilen. Er wordt hiervoor eerder aangeraden om regelmatig van wachtwoord te veranderen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5232
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MAC-filtering instellen

@vd

 

Er zijn verschillende veiligheidsexperts die aanraden om wachtwoorden (in dit geval eigenlijk een (encryptie)sleutel) juist niet te veranderen. Het zou o.a. een vals gevoel van veiligheid geven, een beetje zoals MAC-filtering.

 

Zelf heb ik een sleutel van 63 tekens. Petje af voor wie die kraakt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

MAC-filtering instellen

Ik begrijp dat hoe langer het wachtwoord / de sleutel hoe beter de beveiliging. Met dit in het achterhoofd vraag ik mij wel af wat erop tegen is om dit regelmatig te veranderen. Als er dan toch iemand door is, mag die dan volledig opnieuw beginnen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5232
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MAC-filtering instellen

Dat is een foute redenering. Een kraker zal niet zomaar alle mogelijke combinaties proberen, dat duurt veel te lang.  Maar er zijn verschillende argumenten om je wachtwoord niet regelmatig te veranderen. Kijk zelf maar:

 

https://www.startpage.com/do/search?q=change+password+increase+security


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MAC-filtering instellen


@sb schreef:

@vd

 

Zelf heb ik een sleutel van 63 tekens. Petje af voor wie die kraakt.


Petje af dat jij die onthoudt.

Zie mij dat niet doen in een werkomgeving. Ik moet 's morgens nog eens 10 minuten vroeger beginnen om voor al mijn verbindingen en programma's zo'n wachtwoord in te geven. Zodat ik klaar ben tegen dat de klanten binnenkomen. Laat staan dat ik het onthoud zonder op te schrijven. Weeral niet veilig..Gefrustreerde smiley

Of het zou iets dergelijks moeten zijn:

"Schetebeezeikziejegerenachtertram4lopennaaruustakker;-)"  Oei nog maar 55 tekens. Maar voldoet aan alle veiligheidseisen: hoofdletter, cijfer, kleine letters en leestekens en het is dan nog de juiste tram niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5232
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MAC-filtering instellen

@igvfer- Ik heb niet de gewoonte om die sleutel telkens manueel in te geven. 😉 Bij zus, moeder en oom heb ik dezelfde SSID ingesteld met dezelfde sleutel, zo kunnen we makkelijk bij elkaar op de WiFi.

 

Om te registreren op websites gebruik ik de catchall van mijn eigen domein als gebruikersnaam en een wachtwoord van 16 tekens waarin de naam van de website verwerkt is wat het makkelijker om te onthouden maakt. Ik gebruik wel KeePass om alles bij te houden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

MAC-filtering instellen

@sb

 

Ik denk dat je wachtwoord regelmatig veranderen wel veiliger is maar alleen als je echt random wachtwoorden gebruikt. (Ik heb het artikel niet volledig gelezen uit luiheid 🙂 )

Zoals: ku#k1@Chv0I9ic@KCO50

 

Zelf gebruik ik Lastpass, maakt mijn leven heel wat gemakkelijker 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5232
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MAC-filtering instellen

Ook over willekeurige wachtwoorden zijn er discussies. Zo zijn er veiligheidsexperts die de voorkeur geven aan zgn. passphrases.

 

passphrase.png

 

 

 

Maar bon, we zijn intussen wel héél ver afgeweken van het originele onderwerp... 🙂


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
whoswhos74
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

MAC-filtering instellen

Bedankt voor jullie antwoorden, zelfs is de mijn vrij laat...

Ja ik had de mac adressen juist ingesteld maar het hielp niet, ik heb ze genomen van het WiFi tab: aangesloten toestellen.

Voor de veiligheid, dat maakt niet uit, de bedoeling hiervan is toegang van bepaalde toestellen te beperken wanneer ik dat wil om het verkeer te minderen en sneller te maken, of netwerk voor mijn kinderen blokkeren wanneer ze moeten studeren.

Van wat ik begrijp is dat het soms een paar dagen kan nemen voor de verandering actief zou staan... niet handig als je dat "à la volée" wilt doen...

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5232
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MAC-filtering instellen


@whoswhos74 schreef:

Van wat ik begrijp is dat het soms een paar dagen kan nemen voor de verandering actief zou staan... niet handig als je dat "à la volée" wilt doen...


Dat is inderdaad niet handig. Misschien ben je dan beter af door de HGW in te ruilen voor een modem-only en een eigen router?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
whoswhos74
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

MAC-filtering instellen

Dat zou nog inderdaad een idee kunnen zijn.

Ik wist niet dat het kon modem only bij Telenet...

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5232
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MAC-filtering instellen


@whoswhos74 schreef:

Dat zou nog inderdaad een idee kunnen zijn.

Ik wist niet dat het kon modem only bij Telenet...


Ik heb mijn oude modem-only net ingeruild voor een nieuwer model in een Telenet Center in de buurt. Als ze er eentje op voorraad hebben, dan kun je in principe zonder problemen en kosteloos je HGW inruilen voor een modem-only. Er komt zelfs geen technieker aan te pas; je kan het gewoon zelf doen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes