Beantwoorden
Fil
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Goedemorgen

Kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen de Devolo dLAN 1200 WiFi Starter Kit en de Telenet Powerlines (met wifi)?

 

Beide hebben Gigabit poorten (2 bij devolo, slechts 1 bij TN)

 

Maar wat met de wifi snelheid?
Devolo belooft wifi snelheid tot 1200 Gb/s (natuurlijk met flinke korrel zout te nemen), maar kan nergens vinden hoeveel het bij TN zou zijn.

 

Werken beide met dezelfde technologie en zouden ze dus evenwaardig moeten zijn (behalve poort minder)?
Of is er 1 van beide beter?


12 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-specificaties-van-de-telenet-powerline-adapter... 

 

Max rate 940 Mbps maar dat is natuurlijk theoretisch


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

De devolo's werken met de Homeplug software. Die van Telenet met het minder gebruikte Home grid protocol. Het voordeel van de Telenet Powerlines zou de Mesh werking moeten zijn. Bij gewone Powerlines is de verbinding bijvoorbeeld van A (modem) naar B en van A (modem) naar C. Bij die van Telenet zou het mogelijk zijn om de verbinding A naar C via B te maken. Vooral nuttig als de afstand te groot wordt.

Ik vertel dit onder voorbehoud want echt veel (begrijpelijke) documentatie vind je niet.

Over de snelheid zou ik mij niet echt veel zorgen maken. Elke fabrikant rekent en telt op zijn manier. En om op internet te gaan is het toch de max. snelheid van je provider die telt. Bovendien moet je die bandbreedte ook nog delen tussen de verschillende clients.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Fil
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Vernieuwde Telenet Webmail? Leesbeest! Mooi, mooi!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Dus Telenet set van 99 euro is evenwaardig aan Devolo set van 179 euro?

(zolang je waarschijnlijk maar bij zelfde type blijft bij latere uitbreidingen)

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Je kan altijd eerst de TN gaan halen en die proberen. Als die niet voldoet kan je die binnen de 30 dagen terugbrengen en een Devolo gaan halen

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/waar-kan-ik-een-powerline-adapter-kopen/

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

 


@Fil schreef:

Dus Telenet set van 99 euro is evenwaardig aan Devolo set van 179 euro?

(zolang je waarschijnlijk maar bij zelfde type blijft bij latere uitbreidingen)


In mijn ogen wel en je kan nu momenteel van de buy en try aktie genieten. Je haalt ze af in een Center. Je tekent een formulier. Je installeert die en kijkt of ze naar behoren werken bij jou. Ondertussen krijg je uw factuue. Betaal je die factuur. Voor het einde van de 30 dagen evalueer je of ze goed zijn of niet voor jou, zo niet breng je ze terug naar een Center. Deze worden dan gecrediteerd op de volgende afrekening. Wel terugbrengen in goede staat en in de verpakking.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bruggelinksje
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Primeur! De kop is eraf! It's your first party!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Ik had de devolo 1200 powerlines. Die van Telenet werken wel beter. Heb toch beter bereik. Maar wifi blijft wifi natuurlijk. Maar gaat supersnel.

Rietveld
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Laat de zon in je hart! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

De TLN Pwls nemen (als 1 wifi netwerk ingeschakeld is in Mijn Telenet) ook automatisch de SSID en WPA2 (wifi naam en code) over van de TLN modem. Dus meerdere wifi zenders in huis maar slechts 1 netwerk.

 

0 Likes
fico99
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Hoeveel Telenet Wifi Powerline adapters kan je eigenlijk maximaal koppelen aan 1 Telenet Powerline adapter?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Ik vermoed dat dit toch zeker een 5 tal is. Maar ik ben niet zeker.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fico99
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

5 moet zeker voldoende zijn 🙂

 

Mijn netwerkconfiguratie bestaat op dit moment uit:

- nieuwe Telenet WiFi kabelmodem (wit model met Wireless AC)

- Telenet WiFi Acces Point (aangekocht in feb/18, wit model met Wireless AC)

- devolo dLAN 1200+ powerline adapter

- devolo dLAN 1200+ WiFi ac powerline adapter

 - devolo dLAN 500 WiFi ac powerline adapter

 

Bedoeling is om op termijn al mijn devolo powerlines te vervangen door Telenet WiFi Powerlines op voorwaarde dat deze minstens even goed presteren als mijn devolo dLAN 1200+ WiFi ac powerline adapter 😉

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Indien het je bedoeling is om er 1 wifi netwerk van te maken dan kan je dit doen door nu de Devolo's manueel op dezelfde SSID te zetten en hetzelfde paswoord te geven. Ik zou goede dingen nu niet persé vervangen zolang ze nog goed werken. Maar het is uw geld en uw keuze natuurlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fico99
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Devolo 1200 WiFi vs. Telenet Powerlines

Zo heb ik het nu ook ongeveer ingesteld. Elk toestel is geconfigureerd met dezelfde 2 SSID's. Eentje voor 2,4 en eentje voor 5 GHz, behalve de devolo dLAN WiFi 500 die heeft een aparte dedicated SSID die uitsluitend voor een laptop gebruikt wordt die op een aparte vaste plaats staat. Op deze manier heb ik ook zelf controle over welke toestellen op 2,4 of 5 GHz connecteren. De devolo's zou ik pas vervangen wanneer ze stuk zouden gaan (de WiFi 500 is nu toch al bijna 5 jaar oud en de anderen bijna 3 jaar oud).

0 Likes