Beantwoorden
maximdelaet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

Dag allemaal,

 

Ik zit met 2 onverklaarbare problemen die mij echt de nek omwringen.

1: Mijn toestellen (die 5GHz enabled zijn) verbinden steeds met het tragere (altans voor downloads) 2GHz wifi netwerk van de modem.

2: Mijn wifi-verbinding wilt niet roamen tussen mijn Telenet Modem (de nieuwste witte) en mijn Asus RT-AC68U router die ingesteld staat als access point.

 

Om mijn situatie momenteel te schetsen kan ik melden dat al mijn SSID's (2.4GHz en 5GHz, modem en access point) momenteel exact dezelfde naam hebben.

Dit zou het bij mijn weten mogelijk moeten maken om te roamen tussen de verschillende signalen, maar mijn toestellen houden echter dezelfde connectie aan tot die verbroken wordt.

Ik kan ook meedelen dat ik geen gebruik gemaakt hebt van Apple toestellen om dit te testen, aangezien deze niet kunnen roamen tussen toestellen die niet voorzien zijn van Airport.

 

Indien ik mijn wifi-snelheid probeer te testen juist naast de modem haal ik slechts 50 van de 200 Mbps, wat misschien geen vreemd scenario is op de 2GHz band?

De technieker die de modem geïnstalleerd heeft bevestigde wel degelijk >180 Mbps op de 5GHz band weliswaar, dit was nochtans het geval met dezelfde instellingen en SSID's als nu.

 

Wat moet ik veranderen om de 5Ghz ipv de 2Ghz band te gebruiken?

En wat loopt er fout als ik probeer te roamen tussen mijn modem en router die ingesteld staat als een access point?

 

Alvast bedankt!

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

Eventjes iets duidelijk stellen. De 2.4 Ghz band is het druktst maar gaat ook qua afstand het verst. De 5 Ghz band is minder druk maar gaat ook qua afstand minder ver maar je kan er ook hogere snelheden mee halen. Je zal qua snelheid voor je internet verbinding ook nooit hoger gaan dan het abonnement waarvoor je betaalt.

Dit kan voor een deel je probleem verklaren. Een device probeert altijd verbinding te maken met het voor hem sterkste netwerk.

Dat is ook de reden waarom Telenet standaard instelt dat je maar 1 netwerk ziet. De client kiest dan het beste voor zichzelf en jij hoeft er niet wakker van te liggen.

Als je router een capaciteit heeft van 600 Mbps komt dit er in de praktijk op neer dat dit 300 heen en 300 terug is. Bovendien te verdelen over de verschillende clients.

Zoals je zelf aangeeft hebben clients niet altijd de mogelijkheid in zich om te roamen (vooral Apple). Ze blijven zolang mogelijk op het AP waar ze op ingelogd zijn.

Enige oplossing tot nu toe is Wifi uit en Wifi terug aan zodat hij zich op het sterkste AP aanlogt. Meestal blijf je dan toch een tijd in die ruimte. Tenzij je natuurlijk loopt te brevieren met uw tablet of laptop door het huis. Smiley Knipoog



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

het eerste wat je moet bekijken is: Hoe sterk zijn de specifieke signalen van het 2.4 en 5GHz netwerk op de plaats waar je connecteert? Je toestel kiest altijd het sterkste signaal. Er zijn eenvoudige apps voor op de smartphone die je hierbij kunnen helpen (oa Fing en Wifi Analyzer).

Er kunnen redenen zijn waarom je toestel voor de 2.4 kiest. Mogelijk zit je 5GHz bvb op een veelgebruikte channel en kiest je toestel daarom voor de minder drukke 2.4GHz.

Om het in detail te onderzoeken kan je bvb ook tijdelijk beide netwerken een andere SSID geven en expliciet met de 5GHz connecteren en bekijken of dat inderdaad sneller download of juist niet.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

Bij veel WiFi adapters kan je instellen welke band bij voorkeur gebruikt wordt.

 

Screen Shot 05-22-17 at 04.18 PM.JPG

In "Mijn Telenet" kan je ook de WiFi bandbreedte instellen op "auto" voor de 2.4 GHz band zodat deze 2 kanalen gebruikt en op die manier sneller wordt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

@maximdelaet

 

Om ervoor te zorgen dat roaming goed werkt moeten deze dingen in orde zijn:

 

  • Zelfde SSID
  • Kanaalbreedte 20 of 40 MHz niet beide of 20/40
  • Kanaal moet verschillend zijn liefst 1, 6 of 11
  • Liefst ook hetzelfde netwerk dus geen aparte router waarbij DHCP en NAT is ingeschakeld.
  • Best geef je 2,4 GHz en 5 GHz een andere SSID dan weet je zeker dat je met de snelste verbonden bent. Maar dat is niet vereist.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
maximdelaet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

Beste, alvast bedankt voor uw antwoord!

 

Op  dit moment wil ik me vooral bezig houden met het 5 GHz probleem, aangezien het roamen op andere manieren opgelost kan worden door speciale instellingen in mijn (toch wel zeer high end) router, of door simpelweg de herconnecteren met de WIFI zoals u aangaf.

 

Ik was me zeker al bewust van de verschillen tussen de 2.4 GHz en 5 GHz banden.

Uiteraard zal je internet bandbreedte die op de modem toekomt nooit hoger liggen dan de theoretische die verbonden is aan het contract, alhoewel ik met momenten (bekabeld) aan 205Mbps aan download of hoger geraak i.p.v. de theoretische maximum van 200. Het is echter zo dat ik momenteel niet hoger geraak dan 50Mbps aan download op wifi (dit als ik mij vlak naast de Telenet modem begeef) (zie afbeelding ).

Screenshot_20170524-113747.png

Zowel mijn Telenet modem als Asus RT-ac68u (high-end) router staan ingesteld om automatisch te kiezen welke band genomen wordt (2.4 GHz & 5 GHz) (zie afbeelding).

Screenshot_20170524-013457.png

Mijn Telenet modem staat dan weer ingesteld op 20MHz bandbreedte op de 2.4 en 80MHz op de 5, terwijl mijn router hier de keuze geeft van alle bandbreedtes te supporten en de hoogst mogelijke automatisch te kiezen.

 

Even voor de duidelijkheid wil ik al eens melden dat alle testen wel degelijk uitgevoerd zijn op het WIFI dat de modem uitzendt, niet dat van de router, omdat het probleem dan weliswaar bij de router zou kunnen liggen.

 

Momenteel lijkt het dat mijn toestellen ook op de router niet met de 5 GHz band willen verbinden, dit kan bij mijn weten wel beïnvloed zijn door de modem waaraan de router hangt aangezien ze slechts een Access Point is.

 

De snelheden die ik op het WIFI van de router haal liggen wel veel hoger (>120 MHz) , dit lijkt mij logisch, omdat ik op mijn router momenteel een hogere bandbreedte toelaat (40MHz) en omdat deze router gewoonweg een pak meer kost (en beter werkt).

 

Op dit moment zie ik als beste oplossing om enkel 5GHz uit te zenden en te checken of alle toestellen dit ontvangen, indien ja dan is er probleem met de telenet modem dat geen 5GHz band wilt kiezen ookal is deze geprefereerd in deze situatie. Indien neen dan is de kans groot dat het toestel / de toestellen gewoonweg geen 5GHz ondersteunen of dat de modem problemen heeft met de 5GHz en deze niet kan uitzenden.

Indien er geen problemen optreden bij het enkel uitzenden van de 5GHz band en het bereik zit overal hoog genoeg dan laat ik het hierbij rusten.

 

Extra bewijsje dat toestel naast de modem nog steeds met 2.4GHz verbindt (zie kanaal):

Screenshot_20170524-113656.png

0 Likes
maximdelaet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

Beste mensen,

 

om het troubleshooten te vervolledigen zal ik zo dadelijk alle tips en weetjes van jullie uitproberen (ookal heb ik vele hiervan zelf al getest).

 

Janneke_Dust:

Zoals in mijn bost hierboven duidelijk zou moeten wordne staan mijn instellingen vrij flexibel ingesteld, auto wordt zowel op mijn modem als router gebruikt voor de keuze tussen 2.4 en 5 GHz te maken.

 

Ik had inderdaad ook al gelezen over de adapter instellingen, deze zijn sterk afhankelijk van de WIFI-kaart, het OS van het toestel en de versie van de driver om deze instellingen (2.4 vs 5 GHz band en 20 vs 40 vs 80 MHz bandbreedte) correct te kunnen selecteren. Ik had eerst en vooral mijn wifi adapter drivers geupdate naar de nieuwste versies, op de toestellen die ik tot nu toe heb gebruikt was het echter nog steeds neit mogelijk om instellingen aan te passen ivm de 2.4 of 5 GHz brand, de bandbreedte kon ik weliswaar aanpassen. Ik probeer dit zeker eens uit in de nabije toekomst met een toestel dat dit wel allemaal zou kunnen aanpassen.

 

BertXL:

Ik ga proberen afwisselen tussen verschillende kanalen, indien ik nog steeds niet verbonden geraak met de 5 GHz zal ik de SSID veranderen of enkel de 5 nog uitzenden om te zien of deze wel degelijk werkt op mijn toestellen.

 

Principis:

Dezelfde SSID is al van toepassing, eveneens is roaming ingeschakeld in mijntelenet.

Ik zal mijn kanaalbreedte op eenzelfde waarde houden, zowel in de adapter instellingen als mijntelenet.

Indien er nog problemen zijn ga ik de SSID's eens aanpassen om uitdrukkelijk met de 5GHz proberen te verbinden

0 Likes
maximdelaet
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

Na zeer veel troubleshooting i.v.m. protocollen (a/b/g/n/ac), banden (2.4GHz/5GHz), bandbreedtes (20MHz/40MHz/80MHz) en kanalen (1, 6, 9...) ben ik op volgende zaken gekomen.

 

Check de compatibiliteit van je toestellen (zowel voor protocols als bandbreedtes).

 

- Bij mij thuis bleek elke adapter zowel a, b, g en n compatibel te zijn, dus voor gegarandeerde maximum performance staat mijn telenet router nu ingesteld op het n protocol. Geen enkel toestel bij mij thuis was ac compatibel, mijn eigen router werkt op het ac protocol maar de Telenet modem niet en dat is bij mij dus ook niet nodig.

(protocol compatibiliteit terugvinden is zeer eenvoudig en gemakkelijk te testen)

 

- Bij mij thuis bleek slechts 1 (redelijk oude) laptop op 5GHz te werken, een recentere laptop en mijn Oneplus X!!! blijken niet op de 5GHz te geraken! Er wordt beweerd dat de Oneplus X wel 5GHz compatibel is, bij deze ga ik ervan uit dat de Oneplus X enkel compatibel zal zijn met de 20MHz bandbreedte wat compleet nutteloos is in een 5GHz signaal en wat in Mijn Telenet zelfs niet configureerbaar is onder het 5GHz signaal (enkel 40 en 80MHz waarop de Oneplus X geen signaal vindt)

(compatibiliteit met bepaalde bandbreedtes terugvinden is een moeilijkere opgave, dit uittesten vraagt ook meer werk, men moet hier dus ook met 2 componenten rekening houden)

 

Voor het roaming probleem op te lossen moest ik een instelling in mijn router aanpassen, standaard stond roaming uitgeschakeld en raar genoeg bevond deze instelling zich onder advanced settings.

 

Handigste tools die ik gebruikt heb in dit troubleshooten:

- 'command line' commando: "netsh wlan show all"

- advanced settings van de WIFI-adapter (niet alle adapters tonen hier interessante instellingen, adapter updaten kan helpen, het aantal interessante (maar ook gevaarlijke) WIFI instellingen kan hoog oplopen)

 

Bij deze hoop ik dat ik anderen met een gelijkaardig probleem ettelijke uren kan uitsparen.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

5GHz boven 2GHz en roamen modem access point

@maximdelaet

 

De OnePlus X is niet compatibel met 5 GHz. Technisch gezien heeft het de hardware wel maar er zitten geen antennes aangesloten voor de 5 GHz. En het is softwarematig ook niet geactiveerd. (Het heeft niets te maken met 20/40/80 MHz)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes