Beantwoorden
mintje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
My smart Valentine Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

Gooi uw oude pc niet weg als hij te traag is voor windows schakel dan gewoon over naar Linux mint, dit is GRATIS

mintje
0 Likes
16 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

linux mint gebruikers

Lang niet evident voor iedereen en zeker geen garantie dat het ook echt sneller zal werken. Of dat alles ondersteund wordt. Zo heb ik een oude laptop waarop ik al verschillende distributies geïnstalleerd en met geen enkele krijg ik de draadloze netwerkkaart aan de praat. Voor echt oude hardware zou ik eerder kiezen voor Xubuntu.

 

Verder, als traagheid een reden zou zijn om over te stappen, dan zou ik eerder eens kijken of ik bijvoorbeeld een SSD zou kunnen installeren.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
PG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your sixth party! De kop is eraf!

linux mint gebruikers

Ik heb op een oudere laptop Linux geïnstalleerd, echter er zijn weinig toestellen die daarop installeerbaar zijn, en vele programma's moet je missen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

linux mint gebruikers


@PG schreef:

Ik heb op een oudere laptop Linux geïnstalleerd, echter er zijn weinig toestellen die daarop installeerbaar zijn, en vele programma's moet je missen.


Wat die programma's betreft: ik heb onder Windows enkel betaald voor Windows 7, Forté Agent en Nero Essentials 7 OEM. Al de rest is (legale) freeware. LibreOffice werkt onder Linux, net zoals Mozilla Thunderbird en Mozilla Firefox. Bij die laatste twee kan ik zelfs de profile folder van Windows kopiëren naar Linux en alles blijft zoals het is.

 

Forté Agent is voor mij het belangrijkst, maar die krijg ik aan het werk onder Wine. SSL is dan wel een probleem, maar dat kan opgelost worden. En dan moet je inderdaad op zoek naar vervangingen voor programma's die je onder Windows gebruikt. Maar eenmaal je die vindt en gewoon bent...

 

Weinig toestellen durf ik ook te relativeren. Er is op al die tijd heel wat veranderd. De meeste recente distributies draaien vziw op eender welke hardware. Dat is toch mijn ervaring. Met uitzondering van een (erg) oude laptop waarvoor ik de draadloze netwerkkaart niet aan het werk krijg.

 

Ik ben al jaren aan het wachten om volledig over te stappen op Linux en Windows 10 zou wel eens de druppel kunnen zijn...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
mentos345
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van SB. Linux is een volwaardig OS voor nieuwe hardware en voor oude. Mijn oude laptop (10 jaar) draait al enkele jaren perfect met Xubuntu, wel na upgrade met SSD en extra geheugen uit een andere oude laptop. Op zich niet noodzakelijk, je moet zelf weten of je euro's wil spenderen en hoe belangrijk snelheid is/wat je werkbaar vindt.

 

De Linux distributie die je kiest hangt af van je eigen smaak. Meer nog, je kiest ook een bureaublad omgeving naar eigen smaak. Zie je de bomen door het bos niet meer, kijk dan eens op https://distrowatch.com. Dit bevat een overzicht van alle mogelijke distributies. Er staat aangegeven op welke architect de distributie draait. Voor oude hardware zoek je best een "lightweight" OS die architectuur i386 ondersteunt.

 

Zoek je alternatieven voor software voor Linux, maar ook bruikbaar voor Windows en Mac, kijk dan zeker eens op http://alternativeto.net/ . Er is een krachte zoekfunctie die je naar verschillende alternatieven brengt voor de software die je zoekt.

Als je richting cloudcomputing denkt, dan vind je daar ook wel voldoende alternatieven voor Office en sommige andere software. Ik gebruik de Office on-line die bij Microsoft OneDrive komt (afgeslankte versie van Office365). Ook met een Google Drive kan je wel basistaken uitvoeren.

 

Succes!

mentos345
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van SB. Linux is een volwaardig OS voor nieuwe hardware en voor oude. Mijn oude laptop (10 jaar) draait al enkele jaren perfect met Xubuntu, wel na upgrade met SSD en extra geheugen uit een andere oude laptop. Op zich niet noodzakelijk, je moet zelf weten of je euro's wil spenderen en hoe belangrijk snelheid is/wat je werkbaar vindt.

 

De Linux distributie die je kiest hangt af van je eigen smaak. Meer nog, je kiest ook een bureaublad omgeving naar eigen smaak. Zie je de bomen door het bos niet meer, kijk dan eens op https://distrowatch.com. Dit bevat een overzicht van alle mogelijke distributies. Er staat aangegeven op welke architect de distributie draait. Voor oude hardware zoek je best een "lightweight" OS die architectuur i386 ondersteunt.

 

Zoek je alternatieven voor software voor Linux, maar ook bruikbaar voor Windows en Mac, kijk dan zeker eens op http://alternativeto.net/ . Er is een krachte zoekfunctie die je naar verschillende alternatieven brengt voor de software die je zoekt.

Als je richting cloudcomputing denkt, dan vind je daar ook wel voldoende alternatieven voor Office en sommige andere software. Ik gebruik de Office on-line die bij Microsoft OneDrive komt (afgeslankte versie van Office365). Ook met een Google Drive kan je wel de nodige basistaken uitvoeren.

 

Succes!

0 Likes
mintje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
My smart Valentine Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

je moet

linux mint zelfs niet installeren om uit te testen

met een opstgardbare dvd of nog beter usb weet je direct of het werkt

 

vg mintje

mintje
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

linux mint gebruikers


@mintje schreef:

je moet

linux mint zelfs niet installeren om uit te testen

met een opstgardbare dvd of nog beter usb weet je direct of het werkt


Ik heb "vroeger" gewerkt met een Live CD/DVD, maar via USB gaat toch merkelijk sneller. Ik heb altijd 2 van die USB sticks in m'n binnenzak, eentje met Linux Mint en de andere met TAILS. Altijd handig. 🙂

 

Maar voorlopig gebruik ik vooral Windows. Ik heb wel al eens een kijkje genomen naar VirtualBox om zo Linux Mint naast/onder Windows 7 te draaien, maar het is er nog niet van gekomen (klassiek geval van procrastinatie :-).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
mintje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
My smart Valentine Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

lees dit artikel ook eens dan weet je hoe onveilig microsoft is

https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

mintje

mintje
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

linux mint gebruikers

Bij mij loopt het altijd fout met Linux om een of andere reden.

 

Ik heb nog een vrij oude laptop (I7 720QM)

Ik heb de HDD vervangen door een SSD, de wifikaart vervangen door een Intel AC7260 en ook even de koelpasta vervangen.

En hij werkt zeer goed met Windows 10.

 

Maar dat is natuurlijk al in de core I reeks. laptops daarvoor zijn een stuk trager en dan is Linux een betere oplossing, als je het aan de praat krijgt.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
mintje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
My smart Valentine Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

het is net omgekeerd bij toestellen mijn oude laptop op windows ging niet meer draadloos op internet maar bij

mintje
0 Likes
NetManny
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Jij bent af! Pionier It's your seventh party! It's your second party!

linux mint gebruikers

Ik raad voor tragere computers ook eerder de barebones GNU/Linux distro's gebaseerd op het Redhat platform aan.

 

Als je eerder gewoon een andere ervaring zoekt dan zijn distro's zoals ElementaryOS of SolusOS (Budgie ;D) ook leuk.

 

Vroeger was Linux echt veel sneller dan Windows omdat het toen ook nog logisch was. Nu zijn de meeste distro's hetzelfde, alsnof niet trager, dan Windows. Tegenwoordig zit er veel meer bloat in the mainstream distros.

 

Ik ben nooit zelf fan geweest van Linux Mint of Ubuntu.

0 Likes
pcfreak
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

linux mint gebruikers

Dan zou ik eerder Xubuntu installeren zoals eerder aangehaald, maar is allemaal niet aan te raden voor mensen die geen zin hebben om zich in te werken. Om maar een voorbleedje aan te halen:

Om telenet live tv kijken via de browser in orde te krijgen is er M$ Silverlight nodig (wordt al lang niet meer aan verder ontwikkeld, maar dit ter zijde). Maar omdat Silverlight van M$ is, bestaat dit niet voor linux. (Ik weet wel dat het via een omweg mogelijk is, maar iemand die zich moet inwerken zal waarschijnlijk tegen problemen lopen)

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

linux mint gebruikers

@pcfreak- Ik ben zelf geen fan van Chrome, maar onder Windows werkt yeloplay.tv wél via Chrome en dat zonder Silverlight. Ik heb het (nog)  niet getest, maar als dat onder een Linux OS ook zo is, dan lijkt het me niet zo moeilijk om gewoon Chrome even te installeren, zelfs voor een beginner.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

linux mint gebruikers

@sb Ik had dat al getest en dat werkt 🙂
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.