Beantwoorden
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Powerlines, wat zijn ze en hoe werken ze?

Een powerline maakt een netwerkverbinding tussen 2 powerlines via het stroomnet.

435514.jpg

 Als je een meer technische uitleg wilt dan raad ik je aan om even te googlen. 🙂

 

 

 Waarom powerlines?

 

Powerlines worden gebruikt om internet te krijgen op plaatsen in je huis waar het niet mogelijk is om een kabel te leggen, waar het wifi-signaal niet sterk genoeg is of om een apparaat te verbinden dat geen wifi heeft.

 

Er zullen zich afvragen, waarom gebruik je geen wifi-extender? Powerlines zijn betrouwbaarder, meestal sneller en stabieler.

 

 

Hoe installeer ik mijn powerlines?

Een powerline moet altijd rechtstreeks in het stopcontact gestoken worden en mag niet in een verlengkabel gestoken worden. Als je het stopcontact wilt gebruiken voor andere apparaten in te steken, dan raad ik je aan om een powerline te kopen waar een stopcontact passthrough op zit.

 

Steek 1 powerline in een stopcontact in de buurt van een ethernet aansluiting en verbind de powerline met de aansluiting. Als je meerdere mogelijkheden hebt, probeer er dan voor te zorgen dat de powerlines op dezelfde stroomkring zitten. Te minder afstand (in elektriciteitkabel), te beter. Je kan ook altijd testen waar je de hoogste snelheid haalt.

De andere powerline(s) steek je in een stopcontact waar je internet wilt hebben.

 

Je moet de powerlines daarna met elkaar verbinden met een knop die er op staat. Je moet die knop op de ene powerline enkele seconden induwen (je kan in de handleiding vinden hoe lang) en daarna doe je hetzelfde bij de andere powerline(s).

 

 

 Verschillende soorten powerlines

 

Er bestaan verschillende soorten powerlines, je hebt er met wifi, zonder wifi, met stopcontact passthrough, zonder stopcontact passthrough en dan ook nog snellere en tragere.

De meeste powerlines hebben een theoretische snelheid van 500 Mbps maar er zijn er ook van 1000, 1200 en zelfs al 2000 Mbps.

 

Let op! Dit zijn theoretische snelheden en je zal ze in de praktijk nooit kunnen halen. Een snellere powerline kopen, zal ook niet altijd resulteren in hogere snelheden (meestal wel).

 

Met mijn Telenet WiFi powerlines haal ik op goede dagen meer dan 200 Mbps. Vandaag haalde ik ongeveer 110 Mbps maar het is een vrij grote afstand en er zit veel storing op het net. (Deze snelheid heeft niets te maken met de internetsnelheid maar de snelheid op je LAN, bv tussen 2 computers.)

 

 

Help! mijn powerlines kunnen niet met elkaar verbinden

 

 Je kan dit herkennen aan een ledje op de Powerline waar meestal een huisje bij staat. Als dit rood/niet brandt of flikkert dan is er een probleem.

 

Hier zijn enkele dingen die je kan proberen:

  1. Controleer of de Powerline compatibel zijn.
  2. Steken de powerlines rechtstreeks in een stopcontact?
  3. Trek alle naburige elektrische apparaten uit.
  4. Reset de powerlines en probeer het opnieuw.
  5. Trek je modem en de powerlines uit, wacht 15 seconden, steek alles terug in en kijk of het dan werkt.

Als niets lukt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk nooit werken doordat er teveel storing op je stroomnet zit door andere apparaten, afstand, zekeringen, fasen, ...

 

 

Welke powerlines moet ik kopen?

 

Wil je een bestaande set uitbreiden?

Dan moet je eerst even kijken of nieuwe powerlines wel compatibel zijn met je oude. Kijk ook even of je je oude wel snel genoeg vindt want  nieuwe snellere powerlines zullen maar aan de snelheid van de traagste powerline werken.

Je kan altijd een topic aanmaken als je hulp nodig hebt.

De powerline sets die ik hieronder opnoem kan je ook per stuk kopen.

 

Wil je een nieuwe set aankopen?

Dan zijn er een paar dingen die je moet overwegen.

  • Heb ik wifi nodig?
  • Hoe snel wil ik dat ze zijn?

Met wifi:

  •  Budget powerline: TP-Link TL-WPA4220 Starter Kit €64,99
  • Telenet WiFi Powerline-adapter set €99 (niet Telenet-klant €198) deze zijn instelbaar via Mijn Telenet en nemen automatisch de wifi-instellingen van de modem over.
  • Devolo dLan 1200+ Wifi Starter Kit €179

Zonder wifi: 

  • Budget-powerline: TP-LINK TL-PA4010 starter kit  €37,99
  • Telenet Powerline-adapter €35/stuk
  • TP-Link TL-PA8030P kit €99,00

Opmerking: De Telenet powerlines hebben een theoretische snelheid van 1000 Mbps.

 

Er zijn er natuurlijk nog andere maar probeer altijd apparaten te kopen van bekende merken zoals TP-Link, D-Link, Asus, Netgear, ...

Op Hardware.info kun je er nog veel vinden.

 

 

Compatibiliteit

 

De meeste powerlines werken met Homeplug maar er zijn er ook die met G.hn werken (de Telenet powerlines bijvoorbeeld).

Er zijn nog enkele andere standaarden maar die hebben een verwaarloosbaar klein marktaandeel.

 

Homeplug AV en AV2 is compatibel met elkaar maar Homeplug 1.0 niet. Moderne powerlines hebben meestal Homeplug AV/AV2 maar als je nog oude hebt liggen, rond 2006 of ouder, dan zijn ze meestal Homeplug 1.0.

Homeplug is niet compatibel met G.hn

 

 

Als iemand nog ideeën heeft om dit te verbeteren, laat het dan zeker even weten.Smiley Vrolijk

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FAQ - Powerlines, wat zijn ze en hoe werken ze?

Mooie correcte uitleg. Jammer dat klanten zoiets niet lezen en het moeilijk (willen) begrijpen als je die uitleg doet. Vooral als ze een uitbreiding willen doen van 2 naar 3 powerlines. Vertel hen maar dat ze er ineens 3 moeten kopen en de 2 oude mogen wegdoen niettegenstaande die nog werken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Powerlines, wat zijn ze en hoe werken ze?

@igvfer

 

Als ze bijvoorbeeld 2 Homeplug AV2 powerlines hebben dan is het toch geldverspilling om 3 nieuwe te kopen? Behalve als je natuurlijk wilt upgraden naar powerlines met MIMO.

 

Maar dat is commercieel gezien niet echt goed voor de elektronica winkels natuurlijk 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FAQ - Powerlines, wat zijn ze en hoe werken ze?

Probeer maar eens alles aan elkaar te koppelen als ze afkomen met 2 powerlines van merk A met 200 mbps en je hebt dat merk niet in huis. je kan tenslotte niet alles in huis hebben vooral dat je nu deze van 500 of meer Mbps in huis hebt.

Of ze komen af met Powerlines van 85 Mbps, die werken nog niet met dat knopje en de nodige software (als je deze nog hebt) draait alleen maar op een XP computer, zeker niet op win 7 of 10.

Laat staan dat je er een kwartier mee kunt bezig zijn om ze alsnog te koppelen. Bovendien weten, kunnen, of willen de meeste verkopers niet hoe ze dit moeten doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 311
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

FAQ - Powerlines, wat zijn ze en hoe werken ze?

Huidige Telenet-powerlines: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-specificaties-van-de-telenet-powerline-adapter...

 

Als je powerline adapters koopt met een passthrough stopcontact er in, kijk dan ook best eens naar de sticker op de powerline adapter om het maximum wattage te weten van de apparaten die je er  op kan aansluiten. Als je dit wattage overschrijdt, dan kan de powerline adapter defect gaan. (Bijvoorbeeld als je een verdeelstekker aansluit op het passthrough stopcontact van de powerline adapter en hier 2 warmtestralers van 2200 watt aansluit.)

Vermijd ook om op een passthrough stopcontact  van een powerline apparatuur  aan te sluiten die stroompieken kunnen veroorzaken (kerstverlichting, noodbatterijen,...).

 

 

kevinvdb
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
YEAH! CAPSLOCK DAY! Star Wars Day Hoort wie klopt daar? Dat loopt vlotjes.

FAQ - Powerlines, wat zijn ze en hoe werken ze?

welke snelheden worden er effectief gehaald ?

ik zit op onderstaand .lijkt me vrij weinig ?

met wifi graak ik naar  190 maar is regelmatig onstabiel.

 

Nieuwe bitmapafbeelding.jpg

0 Likes