Beantwoorden
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Ere-Krak Krak 2018 Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

Router instellen als access point

 

In het kort:

  • Vast-IP instellen
  • DHCP uitschakelen
  • NAT uitschakelen
  • Andere dingen zoals firewall/UPnP uitschakelen
  • Kabel in de LAN  poort steken (niet in de WAN  poort)  (dit moet niet altijd maar ik zou het toch doen.)

 

Stap 1: Controleer het subnet van je netwerk. (Standaard is dit 192.168.0.x)

Ga naar Mijn Telenet -> Mijn Internet ->  Draadloze Instellingen>Geavanceerd -> LAN-subnet

 subnet.PNG

 

 BELANGRIJK: koppel de router los van alle aparaten, sluit alleen de computer aan waarmee je de router gaat instellen.

 

Stap 2: Zoek het merk van je router. Ik heb hier voor de bekendste merken een uitleg geschreven. Als jouw merk er niet tussen staat, probeer het dan toch even zelf. Als het echt niet lukt mag je me altijd een bericht sturen of je kan een topic aanmaken.

Belangrijk! In elk IP-adres moet je de x vervangen door het cijfer dat je bij stap 1 hebt gevonden.

 

 

Asus

Spoiler
In deze video staat het uitgelegd.

Als je bij 0:49 bent, zou ik handmatig het IP-adres ingeven.

IP-adres: 192.168.x.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.x.1

Mogelijk kan je ook nog zelf je DNS ingeven maar dat hoeft niet.
Als je dat toch wilt (bijvoorbeeld als je problemen hebt met websites die niet gevonden worden of traag laden.) Dan zou ik deze gebruiken:
DNS Server 1: 1.1.1.1
DNS Server 2: 1.0.0.1

Netgear

Spoiler
Op deze website staat het uitgelegd.
Je vinkt best "Get IP Adress Dynamically" af en voert handmatig een IP-adres in.

IP-adres: 192.168.x.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.x.1

Mogelijk kan je ook nog zelf je DNS ingeven maar dat hoeft niet.
Als je dat toch wilt (bijvoorbeeld als je problemen hebt met websites die niet gevonden worden of traag laden.) Dan zou ik deze gebruiken:
DNS Server 1: 1.1.1.1
DNS Server 2: 1.0.0.1

D-Link

Spoiler
  1. Ga naar ADVANCED -> ADVANCED NETWORK en vink het "Enable UPnP" vakje uit. Druk op "Save Settings".
    • Onder FIREWALL SETTINGS vink het vakje "Enabe SPI" af
    • Onder QOS ENGINE vink het vakje "Enable Traffic Shaping" af.
  2.  Ga naar  SETUP NETWORK SETTINGS en voer een IP-adres in (bij voorkeur 192.168.x.2) en vink het vakje "Enable DHCP Server" af.
  3. Herstart de router. Als dat gedaan is, zet hem af met de aan/uit knop of trek de stekker uit. sluit een ethernetkabel van je modem aan op een van de LAN poorten. 

    Hier is een verduidelijking:
A10717_image2.png

TP-Link

Spoiler
  1. Log in op je router. Ga naar Network -> LAN voer bij IP-Address een IP in (bij voorkeur 192.168.x.2) en druk op save (mogelijk moet je de router opnieuw opstarten. Indien je opnieuw opstart, verander het ip-adres waarmee je ingelogd hebt dan naar naar het nieuwe IP.)
  2. Ga naar DHCP en selecteer Disable en klik op Save (herstarten hoeft nu niet, er zal wel een melding komen maar klik daar niet op)
  3. Ga naar Security en vink het vakje "Enable SPI Firewall" af.
  4. Ga naar Forwarding -> UPnP en druk op 'Disable'.
  5. Ga naar NAT  en selecteer bij beide opties Disable en klik op Save. Nu mag je de router opnieuw opstarten.
  6. Nadat de router opnieuw is opgestart, zet hem af met de knop op de achterkant of trek de stekker uit en steek de ethernetkabel die van je modem komt in een van de LAN/ethernet poorten van je router.

    Links is je TP-Link router, rechts je Telenet HGW.
    Afbeeldingsresultaat voor tp link access point configuration lan

 

Opmerking: De DNS server die ik hier voorstel (1.1.1.1/1.0.0.1) is de DNS van Cloudflare en APNIC.

Enkele andere opties zijn de DNS van Telenet zelf (195.130.130.11/195.130.130.139) of de Google Public DNS (8.8.8.8/8.8.4.4).

 

Als iemand nog ideeën heeft om dit te verbeteren, laat het dan zeker even weten. 🙂 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
24 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5201
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@Arthur2

 

Misschien als aanvulling:

How to Configure TP-Link N router as a wireless Access Point?

http://www.tp-link.com/us/faq-417.html

 

Ik heb het maandag geprobeerd met een TP-Link Acrcher C7 en het is me helaas niet gelukt. Ik heb dan op YouTube enkele instructies gevonden en daar wordt gezegd:

 

0. Verwijder de kabel naar je modem/HGW.

1. Network > LAN > 192.168.0.11

 

Hier ging het fout bij mij. Ik kreeg de melding dat het subnet van WAN en

LAN niet hetzelfde mogen zijn. (?)

 

2. DHCP > Disable > Save

 

Na deze stap werd in het YouTube filmpje aangeraden om terug te verbinden met modem/HGW. Daarna werd er  een statisch IP (bijv. 192.168.0.12) ingesteld op de laptop om dan opnieuw verbinding te maken met de TP-Link router (192.168.0.11). Maar zo ver ben ik dus niet geraakt. 😞


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Ere-Krak Krak 2018 Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@sb

 

Wat wil je precies dat ik toevoeg?

 

Ik kan me die foutmelding wel vaag herinneren. Je moet eerst de WAN/LAN efkes van subnet veranderen naar iets anders en dan kunt ge verder doen.

Bv de WAN op static zetten en subnet 192.168.1.1/24

 

Edit: ik kan het zelf niet meer proberen omdat er op mijn TP-Link openWRT staat en die terug zetten naar de stock firmware kost echt heel veel moeite... (gewoon flashen gaat niet)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@Arthur2 - even off-topic

 

Uw originele post is van januari. In uw uitleg van de verschillende merken staan ook tekeningen. Die van D-Link is gehost op Photobucket en dat bedrijf heeft intussen al bij heel wat mensen kwaad bloed gezet door het wijzigen van hun account policy. Ook gij zijt daar dus slachtoffer van. In de uitleg van D-Link staat dus enkel een mededeling van Photobucket dat ge een nieuw abonnement moet nemen en dus geen tekening.

 

Close off-topic


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Ere-Krak Krak 2018 Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@StefaanH

Mmmh vervelend... Ik host ze zelf wel...

Edit: of ik zet ze gewoon op het forum.

Bedankt.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5201
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point


@Arthur2 schreef:

@sb

 

Wat wil je precies dat ik toevoeg?


 

Dat leek me toch duidelijk?

 

How to Configure TP-Link N router as a wireless Access Point?

http://www.tp-link.com/us/faq-417.html

 

Bv de WAN op static zetten en subnet 192.168.1.1/24

 

Dat gaat niet lukken, vrees ik. Subnet is toch 255.255.255.0? Waar zou ik 192.168.1.1/24 dan wel moeten invullen?

tplink.png

 

 

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Ere-Krak Krak 2018 Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@sb

 

Ik ben met zoveel dingen tegelijk bezig dat ik alles met elkaar verwar 😕

 

255.255.255.0 is de subnet mask maar niet het subnet.

 

Het subnet is bv 192.168.0.1/24 en dan bedoelen ze de ip's 192.168.0.1 - 192.168.0.254 en broadcast 192.168.0.255 (Sorry was niet zo duidelijk)

 

Als je netwerk 192.168.0.x is doe dan even dit:

IP-address: 192.168.1.1

Subnet mask: 255.255.255.0

Default gateway: 192.168.1.2 ofzo

 

Dan save en herstarten en probeer dan nog eens je LAN aan te passen?

Laat even weten of het lukt dan pas ik de FAQ aan 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5201
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point


@Arthur2 schreef:

Als je netwerk 192.168.0.x is doe dan even dit:

IP-address: 192.168.1.1

Subnet mask: 255.255.255.0

Default gateway: 192.168.1.2 ofzo

 

Dan save en herstarten en probeer dan nog eens je LAN aan te passen?

Laat even weten of het lukt dan pas ik de FAQ aan 🙂


De HGW is (uiteraard) 192.168.0.1, maar de TP-Link is 192.168.1.1. Kan ik dan nog altijd jouw voorbeeld gebruiken?

 

Het zal nog wel even duren voordat ik het opnieuw probeer, want ik ben daar echt lang mee bezig geweest, uiteindelijk zonder resultaat. Heel frustrerend. 😞 Ik had een laptop aangesloten op de TP-Link en ik denk dat het makkelijker was geweest als ik ipconfig /release had gebruikt, want op het einde had ik moeite om terug met de TP-Link te verbinden nadat ik een reset had gedaan.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5201
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@Arthur2- Ik heb vrijdag opnieuw geprobeerd en met succes. Dankzij één verschil: vooraleer in te loggen op TP-Link heb ik de HGW losgekoppeld van de TP, de TP herstart en dan een laptop via UTP-kabel verbonden met de TP. Lijkt me wel handig om dat even toe te voegen aan je uitleg.

 

Inloggen heb ik gedaan via http://tplinklogin.net en na het instellen van het IP kwam ik na de reboot automatisch uit op 192.168.0.11. De rest van de instellingen aanpassen was daarna kinderspel.

 

Daarna heb ik even met de Android app Fing gecontroleerd. Alle toestellen bleken onder hetzelfde netwerk (192.168.0.x) te zitten, wat de bedoeling was. Dan eens getest met de smartphone of er bij het rondlopen door het huis automatisch verwisseld werd van toestel en dat was het geval. Weer een tevreden klant dus!


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Ere-Krak Krak 2018 Jij Netweters wikipedia!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@sb

 

Ik zal het toevoegen, bedankt! 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
cocamog
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

Ik wil een extra Belkin router als accesspoint configureren. Ik heb al een telenet modem(incl router) en een apart accesspoint. Nu wil ik in de tuin een belkin als accesspoint configureren. Ik vermoed dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn. Het is wel de bedoeling dat steeds dezelfde netwerknaam gebruikt wordt door de verschillende accesspoints. Moet ik voor de Belkin iets speciaal ondernemen ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! Organisatietalent!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point


@cocamog@  schreef:

Ik wil een extra Belkin router als accesspoint configureren. Ik heb al een telenet modem(incl router) en een apart accesspoint. Nu wil ik in de tuin een belkin als accesspoint configureren. Ik vermoed dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn. Het is wel de bedoeling dat steeds dezelfde netwerknaam gebruikt wordt door de verschillende accesspoints. Moet ik voor de Belkin iets speciaal ondernemen ?


Dit zou op een gelijkaardige manier moeten zijn zoals op andere routers. Menustructuur enzo kan een beetje anders zijn maar alles zou je moeten terugvinden en kunnen aanpassen. Doen en laat ons weten of het gelukt is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5201
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

Gewoon de instructies volgens zoals in het origineel bericht. Ik meen wel dat Belkin een functie heeft 'instellen als Access Point. In dat geval volstaat het dit te activeren.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JurgenG
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party!

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

Mooi overzicht!

 

Drie andere suggesties voor DNS servers (voor wie 't niet zo op Google heeft)

  1. 1.1.1.1 = DNS server door Cloudflare - supersnel - kijk op https://1.1.1.1/
  2. 9.9.9.9 = DNS server door IBM - ook zeer snel, focus op privacy en veiligheid - kijk op https://www.quad9.net/
  3. 208.67.222.222 = OpenDNS - makkelijk te configureren zodat bepaalde (soorten) sites geblokkeerd worden. https://opendns.com voor meer info

De eerste twee zijn vrij recent, de laatste is een gevestigde waarde.

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5201
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

FAQ - Hoe stel ik mijn router in als Access Point

@JurgenG

 

Van de andere weet ik het niet, maar bij OpenDNS betekent 'gratis' dat jij het product bent. Met name, er wordt bijgehouden op welke sites je allemaal zit en in het geval van een fout getypte website krijg je vziw een 'suggestie'.

 

Dan liever via die van Telenet. Zo traag zijn die immers niet en ze zijn onderhevig aan GDPR wetgeving. Maak zelf maar eens de vergelijking met DNSBench van Steve Gibson:

 

https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

 

Klein programma, gratis en je installeert in principe niets. Gewoon even op de EXE klikken.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes