Beantwoorden
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Een VPN verbinding maken

Hoe kan ik een VPN verbinding maken op mijn telenet modem ?

Ergens een handleiding of een link ?

0 Likes
17 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Een VPN verbinding maken

Niet.
Ik vermoed dat je bij je thuis een VPN server wil opzetten. Dat is vrij ingewikkeld en het hangt er ook vanaf wat je precies wilt doen.

Waarvoor heb je de VPN server nodig?
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Een VPN verbinding maken

De Telenet Home gateway heeft geen mogelijkheden om een VPN verbinding te realiseren, in tegenstelling met sommige routers.

Het best kan je daarvoor een NAS (Qnap, Synology) installeren die de nodige progammatuur heeft om dit mogelijk te maken.

Ikzelf doe dat via mijn Synology en dat werkt uitstekend. Ik gebruik dit o.a. om naar Yelo te kijken als ik in het buitenland ben.

Als ik een goede raad mag geven, koop een 4-bay Nas zelfs als je er maar 2 HDD's insteekt. Die zijn maar een klein beetje duurder dan een 2-bay maar je hebt meestal de voordelen van een zwaardere processor en dat loopt toch wat vlotter.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Een VPN verbinding maken

Ik wil alleen een VPN verbinding realiseren zodat ik bij verblijf in het buitenland via telenet kan surfen. Uitzending gemist kijken enz.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Een VPN verbinding maken

Je zal daarvoor een computer/NAS moeten aan laten staan. Als je een router hebt met die functie dan kan dat ook.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Een VPN verbinding maken

Het lukt dus NIET met de Telenet Modem Router ?

0 Likes
Behemoth
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Een VPN verbinding maken

Nee dat lukt inderdaad niet. Om die reden heb ik bij mijn verhuis ook een Telenet modem-only laten plaatsen. Achter die modem plaats je dan een privé router (b.v. een Asus RT-AC66U volstaat hiervoor al) waar je een VPN-server op kan draaien. Je kan dit type aanvragen bij Telenet, ik heb gemerkt (aan reacties op forums te zien) dat het er echt van af hangt wie je aan de lijn gaat krijgen, sommigen weigeren dit terwijl anderen de modem direct bestellen en de afspraak inboeken.

 

Zoals anderen reeds aangehaald hebben is het in de huidige set-up enkel mogelijk om te werken met een PC die constant aan staat.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Een VPN verbinding maken

@Theo2

Dat gaat inderdaad niet. Zoals @Behemoth al zei.

Dit zijn enkele mogelijkheden waar je een VPN server op kan draaien:

- Een NAS (bv een van Synology of QNAP)
- Een computer
- Een minicomputertje zoals een raspberry pi
- Een router (bv die Asus)

Als je het op ene computer wilt doen dan moet het een zijn die altijd aanstaat en niet in slaapstand gaat want anders zal de VPN server niet werken.

Ik kan het wel voor je uitleggen maar het is zeer complex en ingewikkeld. (Als je het op een computer wilt doen)
Als je het echt wilt dan leg ik het uit maar dan moet je ook zeggen waarvoor je het wilt gebruiken want je heb verschillende soorten (tap en tun) en dat moet op verschillende manieren ingesteld worden.
En ik waarschuw je, het is ingewikkelder dan je denkt 😛
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Een VPN verbinding maken

Bedankt, maar laat maar, eerst andere plannen.

0 Likes
Edwin_schenck
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Een VPN verbinding maken

Beste zou iemand me kunnen doorsturen hoe ik inderdaad een vpn server maak achter mijn telenet set-up. Ik heb geen vast ip adres. Ik zit regelmatig in het buitenland en wil mijn thuisnetwork en yelo kunnen benaderen via een vpn. Dit is voor mij persoonlijk. Ik heb een pc waar ik ofwel via linux of windows de server op kan laten draaien.
Hartelijk dank

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Een VPN verbinding maken

@Edwin_schenck

 

Hier staat hetuitgelegd voor Windows.

 

Als je het niet snapt dan zal ik je ermee helpen maar ik heb nu geen tijd over anderhalve week wel. Stuur me dan maar een pm of post hier nog een antwoord als je het niet lukt. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Een VPN verbinding maken


@Arthur2 schreef:

@Edwin_schenck

 

Hier staat hetuitgelegd voor Windows.

 

 


Een paar mogelijke addertjes onder het gras:

1. UDP port 1194: Het is veiliger om zelf een andere poort te kiezen, maar zorg wel dat die openstaat bij MijnTelenet. 

2. static internet IP: dit is niet mogelijk bij een gewoon Telenet abonnement. Je zal dus via DDNS moeten werken (zoals gesuggereerd in het document). DynDNS of noip.com zijn 2 mogelijkheden hiervoor.

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Een VPN verbinding maken


@BertXL schreef:

@Arthur2 schreef:

@Edwin_schenck

 

Hier staat hetuitgelegd voor Windows.

 

 


Een paar mogelijke addertjes onder het gras:

1. UDP port 1194: Het is veiliger om zelf een andere poort te kiezen, maar zorg wel dat die openstaat bij MijnTelenet. 

2. static internet IP: dit is niet mogelijk bij een gewoon Telenet abonnement. Je zal dus via DDNS moeten werken (zoals gesuggereerd in het document). DynDNS of noip.com zijn 2 mogelijkheden hiervoor.

 


Hier nog even een kleine aanvulling op.

 

@Edwin_schenck

Het beste gebruik je DynDNS het is ook gratis zoals noip.com maar je moet je account niet maandelijks verifiëren.

 

Je kan dan een klein programmatje op je server zetten die het IP adres update als het veranderd.

Je DNS adres is dan zoiets: *****.dynu.com dat voer je dan in, in plaats van het IP adres (bij opendns)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Edwin_schenck
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Een VPN verbinding maken

hartelijk dank, de instructies zijn duidelijk. Ik probeer het in de komende weken en zal iets laten weten

 

0 Likes
Nopke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Een VPN verbinding maken

ik heb abonnement bij viki .com dat is een   globelTV site.met subtitel  van tv serie  video en film van verschillende landen.maar sommige film of video kan ik niet kijken door de  locatie waar ik woon ( Belgiê.) ik heb gehoor dat  via VPN netwerk kan  je op een andere locatie netwerk  gebruiken zonder eigen adres  door te geven Klop dat?


@Arthur2 schreef:
Niet.
Ik vermoed dat je bij je thuis een VPN server wil opzetten. Dat is vrij ingewikkeld en het hangt er ook vanaf wat je precies wilt doen.

Waarvoor heb je de VPN server nodig?

 

0 Likes