Beantwoorden
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Op de standaard  mail app op mijn smartphone Huawei G6 had ik constant problemen (zie mijn vorige topic). Daarom heb ik de K-9 mail app geïnstalleerd.

 

Dit werkt voorlopig prima maar ik zou ook graag de contacten importeren die vroeger (automatisch) op de standaard app waren bijgevoegd.

Iemand die weet hoe dit te doen want dit vind ik niet terug...

 

Bijkomend gegeven: Ik gebruik mijn Telenet mail adres in mijn Google-account.

0 Likes
11 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Staan die contacten toevallig ook in je TN webmail? In dat geval kan je werken via (even uit de losse pols) Instellingen > Importeren/Exporteren > Adresboek (oid).

 

Exporteren uit de standaard mail app van een Huawei G6 is al wat vager, te meer omdat ik zelf een Nexus 5X heb en via de Gmail app werk. Die laatste kijkt voor adressen gewoon in de Contacten app. Ik kan er bitter weinig over vinden, zelfs niet in de FAQ van K-9 Mail. Ben je zeker dat K-9 niet gewoon naar e-mailadressen in je Contacten zoekt? Heb je al eens geprobeerd om de naam van een contact (met e-mailadres) in te typen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Exporteren zal wel lukken zie ik maar hoe importeren ? Dat vind ik ook niet direct terug Man Verdrietig

 

Ik heb dus ook al eens bij een GSM contact een mail adres bijgevoegd (zoals je voorstelde) en dan een nieuw e-mail bericht opgesteld  en een naam ingegeven maar het mail adres wordt niet automatisch aangevuld...

Heel spijtig want de app zelf vind ik anders wel prettig om te gebruiken...

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Er zijn op Usenet een paar (actieve) nieuwsgroepen over Android, nl.comp.sys.android en comp.mobile.android. Ik zal morgen (het is nu wat laat) eens navraag doen in die groepen. Usenet werkt nogal traag, dus heb nog een paar dagen geduld. 😉

 

Edit: Ik bedenk juist iets. Heeft K-9 wel toelating om je contacten te raadplegen? Je kan de machtiging normaal gezien nakijken via (ongeveer) Instellingen > Apps > [app instellingen openen] Machtigingen


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Ok, alvast bedankt voor de support !

 

Screenshot_2017-02-03-06-59-30.png

 

Machtiging is OK denk ik.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Volgens die screenshot lijkt de machtiging wel OK. Raar dat er niets gebeurt als je het probeert met een contact waarvan een e-mailadres is ingesteld. Ik kijk naar de onderste machtiging. Mss moet je iets veranderen aan de synchronisatie-instellingen, zodat de contacten gesynchroniseerd worden met K-9?

 

Ik ben juist een tekst aan het opstellen voor nl.comp.sys.android en ik heb nog een idee. Eerst zou je een functie in K-9 moeten vinden om contacten te importeren. Is die er? (Dit heb je mss al vermeld, maar ik ben nu eenmaal wat vergeetachtig. 🙂 Als die er is, dan zou je in de Contacten app eens moeten kijken om contacten te exporteren. Dat is dan waarschijnlijk één VCF-bestand waarin al je contacten zitten. Als je dat kan aanmaken, dan kan dat proberen te importeren naar K-9. Het is maar een ideetje...

 

Edit: Die synchronisatie-instellingen zouden best ook wel eens de oorzaak kunnen zijn van je originele probleem!


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Ik heb de volgende reactie gekregen in comp.mobile.android:

(Engels is geen probleem, hoop ik? Anders vertaal ik het wel even.)

 

Since the Gmail app comes bundled with Android, you could use a Gmail
account.  You likely already have a Google account since the Android is
pretty useless without one.  Go online (web) and use their webmail
client to import contacts into your Gmail account.  The Gmail app on the
smartphone will sync to your Gmail account.  If you configured the Gmail
app to allow Internet access only via wi-fi (Settings -> Data usage ->
Gmail app, scroll down to "Restrict background data") then the Gmail app
won't sync if the phone only has a cellular connection (and obviously no
sync if no wi-fi and no cellular connection).  The contacts up in your
Gmail account will appear in the Contacts app on the smartphone.

 

In een andere reactie vertelde een poster dat K-9 normaal gezien gewoon gebruik maakt van de contacten die in je Contacten app zitten en dat je geen contacten kan importeren.

 

Als je via bovenstaand bericht werkt, dan gaan de e-mailadressen (afzonderlijk) verschijnen onder Contacten. Herstart desnoods eens, misschien "helpt" dat K-9 om de e-mailadressen te vinden in Contacten.

 

Mocht dit alles niet baten en de standaard mail app van jouw Huawei is niet Gmail, dan zou je die eens kunnen proberen.

 

Gmail

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gm

 

Dit is niet alleen voor Gmail; je kan er andere accounts (o.a. Telenet) voor instellen. Ik begrijp wel dat dit ook voor jou de allerlaatste optie is en dat je nu graag K-9 wil behouden. Als je graag wil testen, dan is er ook nog Blue Mail:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=me.bluemail.mail


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Contacten importeren naar K-9 mail app?

 

Een mogelijkheid om contacten te importeren heb ik niet gevonden in de app.

Synchronisatie heb ik inmiddels aangezet onder instellingen --> autosync aan.

Maar nu het goede nieuws : Na het herstarten van mijn toestel, worden de contacten die ik heb aangevuld met een e-mail adres WEL aangevuld wat toch al een groot pluspunt is Smiley Vrolijk !

Eigenlijk gebruik ik de mail app op mijn smartphone meest om mijn mails te bekijken en maar af en toe om zelf te versturen, dit meestal naar dezelfde personen. De adressen waar ik het meest naar stuur zet ik nu al  manueel in mijn contacten van mijn Huawei.

Uiteraard ga ik de G-mail app toch ook eens uittesten of het hierbij wel lukt en of deze app zo tof is als de K-9 Kattenknipoog !

 

 

dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Contacten importeren naar K-9 mail app?

In de Gmail app krijg ik geen verbinding met inkomende server hoewel ik  juiste gegevens heb ik ingegeven.

Ik hou het dus gewoon maar op de K-9 app en plaats de adressen die ik veel gebruik wel in mijn contacten...

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Contacten importeren naar K-9 mail app?


@dusbaba schreef:

In de Gmail app krijg ik geen verbinding met inkomende server hoewel ik  juiste gegevens heb ik ingegeven.


Werk je via SSL/TLS (in) en STARTTLS (uit) ?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Contacten importeren naar K-9 mail app?

Ik krijg op beide nieuwsgroepen inderdaad dezelfde reacties: mail apps halen hun adressen uit de Contacten lijst. Op de nl.* nieuwsgroep kreeg ik ook het advies dat eerder al aangeraden werd, nl. je mailadressen importeren naar je Gmail account. Dat zou dan automatisch gesynchroniseerd worden met je Contacten app en op die manier heb je dan toegang tot de e-mailadressen.

 

Leuk dat het nu wél lukt met de contacten. Ik werk in feite op dezelfde manier als jou: ik heb aan de contacten met tel.nrs. die ik regelmatig mail het mailadres toegevoegd. En nu en dan typ ik het adres zelf in in het Aan: veld. Net zo gemakkelijk!


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Contacten importeren naar K-9 mail app?

De Gmail app heb ik ondertussen terug uitgeschakeld en ik heb hetzelfde gedaan hetgeen je hierboven aangeeft.

Het gebeurt soms wel eens dat het vrij lang duurt eer de mail wordt opgehaald (synchroniseren) via wifi, nooit lang  via 4G maar lukken doet het nu wel altijd via de K-9 app dus ik ben tevreden.  Bedankt voor de support sb !